וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז כמה עולה קרטון חלב? תלוי את מי שואלים

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 10:05

שר האוצר חוגג ניצחון על המחלבות, בעקבות התייקרות של כ-9.3% "בלבד" במחיר החלב. רק שברשתות הקמעונאיות כבר מבולבלים משיעור ההתייקרות שחל היום: 8%? 9%? 16%? כל מספר זוכה. בכל מקרה, גם ההתייקרות המופחתת, צריכה עדיין לקבל את אישור דירקטוריון המחלבות

שקיות חלב של תנובה. יונתן זינדל, פלאש 90
שקיות חלב של תנובה. המוצר הבסיסי ביותר בין המוצרים שבפיקוח. כמה עולה שקית הבוקר? תלוי באיזה סופרמרקט אתם קונים/פלאש 90, יונתן זינדל

אם תרצו, מה שקורה בסופרמרקטים בבוקר הוא הסימפטום המובהק ביותר להתנהלות כלכלית אימפולסיבית, שמאפיינת את משרד האוצר בחודשים האחרונים.

נתחיל בשאלה פשוטה: כמה עולה קרטון חלב? הידענים שבין הקוראים יהמרו על כ-7 שקלים לקרטון, אבל נדמה שמעבר לכך אי אפשר לדייק יותר, שכן התשובה תלויה גם בהנחיות שקיבלו עובדי הסופרמרקט שסידרו את קרטוני החלב במקררים - וגם אותם קצת קשה להאשים, אחרי שבימים האחרונים הם שמעו על שיעורי התייקרות שונים למוצרי החלב שבפיקוח.

הבלבול לא הפריע לשר האוצר לפרסם הבוקר הודעה שחוגגת את נצחונו על יוקר המחיה:

"התייקרות החלב נחתכת בכמחצית"' נאמר בהודעה שפרסם משרד האוצר, לפיה:

"שר האוצר ומועצת החלב הגיעו להבנות, בכפוף להסכמות הדירקטוריונים של הגופים הרלוונטיים, על צמצום בכמחצית של עליית תעריף החלב לשנת 2023. במסגרת הסיכום הוסכם גם שעליית התעריף שתוכננה לנובמבר 2023 שמקורה בהסכם של שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן, בשווי 1.5%, לא תתרחש. ההתייקרות תעמוד על 9.28% במקום 17.5% ו3.1% במאי 2024"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הצלחנו לבלום את התייקרות החלב כמעט בחצי. זה לא היה פשוט, בעיקר בעקבות ההתנהלות חסרת האחריות של לפיד וליברמן. למחלבות היו דרישות, אך לאחר משא ומתן ארוך - בלמנו את ההתייקרות שהיתה אמורה להיות כפולה. אנחנו מבקשים להודות למחלבות שעל אף ההסכם הקודם שנחתם על ידי ליברמן שגרר את הזכאות להעלאת המחיר, הסכימו לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפרוס את ההתייקרות ולהקל על הציבור.

אחרי המענה הדחוף שנאלצנו לתת בזמן קצר אנחנו נכנסים להליך תיקון מעמיק במשק החלב. הנחיתי את אנשי המקצוע במשרד האוצר שיבחנו את כל שרשרת הייצור, החל בריכוזיות במקטע יבוא הגרעינים והמזון לפרות, דרך מחיר המטרה, וכלה במחלבות, בבעלויות הצולבות ובמחיר המפוקח, כל זאת המטרה לשחרר את המשק מריכוזיות עודפת ותכנון אנכרוניסטי ולהתקדם לעבר שוק פתוח ותחרותי, לצד שמירה על החקלאות והציונות בישובי הספר".

בצלאל סמוטריץ', קרטוני חלב. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
שר האוצר על רקע קרטוני חלב מתוצרת טרה. חוגג עליית מחיר של 9.25% בלבד/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

שר האוצר צודק בחלק מן הדברים, בחלק אחר הוא טועה - ובחלק אחר אף מטעה: הוא צודק בכך שמנגנון העלאת מחיר החלב סוכם בין הרפתנים לשר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן (אבל אם כבר להאשים את ליברמן, מה עם לתת לו קרדיט על עודף תקציבי חסר תקדים בתולדות מדינת ישראל שהוריש לסמוטריץ'?).

הוא טועה כאשר הוא מבשר על "תהליך תיקון מעמיק במשק החלב", שכן לשם כך הוא יצטרך שיתוף פעולה הדוק מצד הלובי החקלאי, שנהנה מתמיכתו של שר החקלאות אבי דיכטר ולא ימהר לשתף פעולה עם ביטול הריכוזיות (הרפורמה בחקלאות, שהצליחו להעביר ליברמן ושר החקלאות הקודם, עודד פורר, אם כי רק חלקית).

הוא מטעה כאשר הוא מדווח על ירושה קשה ועל אפס זמן שהיה לו לפתור את המשבר. זה המקום להזכיר כי מניעת התייקרות החלב הייתה המשימה הראשונה עליה הכריז שר האוצר, בסה"כ יממה לאחר השבעתו, לפני ארבעה חודשים.

כלומר, היה לו די והותר זמן כדי למנוע את הכאוס של הרגע האחרון (שנזכיר: לא הסתיים בביטול ההתייקרות, אלא בהתייקרות של יותר מ-9% "בלבד"), אבל הזמן חלף בעודו עסוק בעניינים אחרים, שקרובים אל ליבו ככל הנראה יותר מהמאבק ביוקר המחיה.

זאת ועוד: סמוטריץ' המבוהל, שהבין מאוחר מדי שעליית מחיר החלב תירדם על שמו, נבהל ושכנע את שר החקלאות להוציא עמו צו שמבטל את עליית המחיר ומעמיד אותה על כ-8%. אלא שהצו הזה לא היה שווה את הנייר שעליו נכתב ולא היה עומד במבחן בית המשפט, אליו פנו המחלבות. בצר לו, נכנס שמוטריץ' למו"מ עמן, כשידו על התחתונה.

בכל מקרה, נראה כי מס-שפתיים למאבק הזה, משולם בכל זאת:

"המאבק ביוקר המחיה איננו פשוט אבל אנחנו מגויסים אליו בכל הכח". מסיים שר האוצר את דבריו: "האינפלציה בעולם פוגשת כלכלה חזקה ומדינה עם חוסן חברתי. רק אתמול חתמתי על צו שמנע את התייקרות הדלק לחלוטין וקידמתי יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב קיש את תכנית יוקר המחייה להורים לגיל הרך. נמשיך לדאוג לכלכלת ישראל ולרווחת אזרחי ישראל".

ועל זה נאמר: מי שיודע להגיד בדיוק מה מחירו של קרטון חלב בסופרמרקט, אולי מאמין להבטחה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully