וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר החלב עולה, אבל שר הכלכלה רוצה לפקח על מחיר הקולה

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 16:12

משרד הכלכלה שוקל להכניס את את הקולה לרשימת המוצרים בפיקוח וטוען: קוקה קולה הסתירה מאיתנו נתונים. מקור במשרד: "הם רק הראשונים בשורה של יבואנים ויצרנים"

משקאות קלים. ShutterStock
שר הכלכלה הכריז מלחמה על קוקה קולה - מאיים להכניס את המוצר לפיקוח./ShutterStock

אחרי שהכריזו על מלחמה על קוקה קולה והחברה המרכזית למשקאות ברקע כוונתם להעלות את מחירי המשקה הפופולרי לקראת חג הפסח, הבוקר שיגר משרד הכלכלה מכתב לחברה המרכזית למשקאות ובה הודיע על כוונתו להכניס את מוצרי החברה לפיקוח.

עוד טענו במשרד, כי החברה המרכזית הסתירה נתונים חיוניים מהמשרד - אותם דורשים כעת לקבל. ביניהם גם פערים של מאות אחוזים בין מחירים המוצרים בישראל בהשוואה למדינות שונות בעולם. כך לדוגמה מחירה של פחית קולה גבוה ב-224% בישראל לעומת מחירה במדינות שונות בארה"ב, וב-160% לעומת יפן (שם היא עולה 1.7 שקלים).

"בבדיקה השוואתית לשווקים בעולם, ישנן אינדיקציות לכך שמוצרי הקולה בישראל הם מהיקרים בעולם. לאחרונה, בסמיכות לביטול המיסוי על משקאות ממותקים, הודיעה חברתכם על כוונתה לייקר את מחירי מוצריכם בשיעור ניכר, באופן שעשוי להשפיע על תחום המשקאות בישראל בכללותו", כתב במכתב ששיגר ד"ר יונתן בצלאל, ראש אגף תקציבים והמפקח על המחירים במשרד הכלכלה לקוקה קולה, "חברתכם מהווה בעל מונופולין בשוק משקאות הקולה (הרגיל והדיאטטי), בהתאם להכרזת הממונה על התחרות מיום 10.5.1998 ובידה מונופולין בשוק משקאות הקולה האמורים".

גורמים במשרד הכלכלה אמרו לוואלה! כי קוקה קולה הם רק הראשונים בתור, וכי על הכוונת של המשרד נמצאים עוד גורמים - יצרנים ויבואנים - שלדברי אותם גורמים מנצלים את מעמדם החזק בשוק כדי להפקיע מחירים.

ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
שר הכלכלה ניר ברקת. יוזמה תמוהה - וןלא רק בגלל שרק היום התברר עד כמה מוצר בפיקוח (חלב) יכול להיות יקר/ראובן קסטרו

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, שהכריז מלחמה לפני חג הפסח על החברה ואמר: "מי שמכריז מלחמה על הציבור - נכריז מלחמה עליו",ברקת מכנה את החברה מונופול וטוען כי אזרחי ישראל לא ימשיכו להיות פרה חולבת והוסיף: "המונופולים בישראל התרגלו להעלות מחירים מבלי להניד עפעף. הדבר היחיד שמנחה אותם הוא רווח מונופוליסטי על גבו של הצרכן הישראלי.

חברת קוקה קולה ישראל מעלה מחירים שלא בצדק, על אף ירידת מחירי התשומות בעולם ולמרות ביטול המס על משקאות ממותקים. נגמרו הימים בהם אזרחי ישראל ישלמו הרבה יותר מיתר העולם, רק בגלל שאפשר לגבות מהם בלי גבול וללא בקרה".

ברקע כוונתו של שר האוצר ניתן לשאול שתי שאלות: ראשית, דווקא ביום שבו מתייקר החלב בחדות, נשאלת השאלה - האם הכנסתו של מוצר לפיקוח מיטיבה עם הציבור? הרי במכתב ששיגר משרד הכלכלה נכתב כי בדק את מחיר הקולה בישראל בהשוואה לשווקים אחרים בעולם. ובכן, גם בדיקה השוואתית של מחיר החלב מלמדת כי בישראל משלמים פי 2(!) על ליטר חלב מאשר בארה"ב.

כן נשאלת השאלה, האם מדינת ישראל - שרק לא מזמן הכריזה מלחמה על המשקאעות הממותקים וגם משביטלה את המס עליהם, הודיעה כי הדרך הנכונה להפחתת הצריכה היא קמפיין הסברתי ולא מיסוי, החליטה לפתע לעודד את הצריכה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully