וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייטק ישראלי: ככה אפשר להציל את הקטר של המשק

רו"ח יניב אנג'ל

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 8:42

בעקבות אזהרת רשות החדשנות כי החקיקה המשפטית פוגעת בענף ההייטק הישראלי, מה המדינה ובכירי ההייטק צריכים לעשות כדי שנמשיך להיות סטארט אפ ניישן

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
להחזיר לישראל את האקלים הכלכלי שאפשר לה להיות "סטרט אפ ניישן"/ShutterStock

זה לא סוד שהמושג רילוקיישן הפך בחודשים האחרונים לשגור במיוחד בפי ישראלים רבים. מנכ"ל הרשות לחדשנות, דרור בין, בנייר העמדה החריג שפרסם, ביטא את מה שכולנו חווים בתקופה האחרונה: גל עזיבות של חברות ההייטק, סחף של ממש, בעיקר בשל מחלוקות וחוסר הסכמת לגבי מערכת המשפט, היוצרים אי וודאות וחשש וחוסר יציבות, אבל גם בגלל גורמים אחרים כגון יוקר המחייה וסיבות נוספות.

אז מה אפשר לעשות כדי לעצור את הסחף המדאיג, הזה שמעמיד בסכנה את הקטר הכלכלי של המשק בישראל, יכול להפחית משמעותית את הכנסות המדינה ממסים, ועלול להביא לירידה ברמת החיים של כולנו?

יניב אנג'ל, מומחי למיסוי בינ"ל. עדי ארד,
רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי בינלאומי המתמחה בליווי חברות הייטק, מפירמת הייעוץ Auren ישראל/עדי ארד

פתרונות להישרדות ההייטק הישראלי

1. הממשלה והכנסת צריכים להגיע להסכמות לגבי השינויים במערכת המשפט כדי להחזיר את היציבות האמון והוודאות בנעשה במדינה. ככל שיעשו זאת מוקדם יותר, ניתן יהיה לתקן חלק ניכר מהנזק, שכבר נעשה - ולמנוע הידרדרות נוספת ומסוכנת.

2. שכירים שעובדים בענף ההייטק בישראל נמצאים במדרגת המס הכי גבוהה וביחס למדינות אחרות בעולם משלמים הרבה מאוד מס. הוסיפו לזה את יוקר המחיה ותגלו מדוע מבחינה כלכלית גרידא, כדאי להם לעבור למדינות אחרות ולשלם פחות מיסים.

כל עוד השכירים עוזבים את חברות ההייטק בישראל כל הענף נתקע, הכנסות המדינה ממיסים קטנות ולכן יש לבחון הקלות במס לעובדי הייטק או את שינוי מדרגות המס.

3. יש מחסור בעובדים בענף ההייטק וחברות רבות מעסיקות עובדים בחו"ל, ולכן יש לצאת בתוכנית הטבות לעובדי הייטק שנמצאים בחו"ל להגיע לישראל, ובמקביל לייצר הטבות מס וכדאיות כלכלית לעובדי הייטק להישאר בארץ.

הישארות של עובדי הייטק בישראל תביא לכך שיותר חברות ישראליות יישארו פה גם הן.

4. הממשלה צריכה לפעול ולקדם באמת הטבות מס למעמד הביניים הנושא בנטל המיסים, במקום תוכניות נקודות זיכוי נוכחיות שבקושי תורמות. אפשר להשתמש בנקודות זיכוי באופן אחר וחכם יותר.

למשל: כיום אישה הזכאית ל-1.5 נקודות זיכוי בשנת הלידה, ובאפשרותה לדחות נקודת זיכוי אחת לשנה העוקבת. רצוי לאפשר ניוד נקודות זיכוי נוספות לשנים הבאות ולא רק בשנת לידה, ולמשך תקופה ארוכה יותר משנה. או - לאפשר ניוד נקודות זיכוי בין בני זוג, דבר שלא אפשרי כיום.

5. ניתן להמשיך לעודד ולעזור לחברות טכנולוגיה בעזרת הלוואות בערבות מדינה, על מנת לאפשר להם המשיך צמיחה. מדובר על הלוואות בערבות מדינה של מאות אלפי שקלים ואף מיליונים, למי שעומד בקריטריונים.

6. סטרטאפים רבים צריכים כרגע כסף. ניתן לפנות למסלול של מיזוג הטכנולוגיה שלהם עם חברה בינלאומית גדולה, במקום לעשות אקזיט. באירוע של אקזיט מופסקת פעמים רבות פעילות החברה בישראל, אך במיזוג פעילויות עסקיות ניתן להמשיך ולצמוח בישראל תחת מטרייה עשירה ורחבה של חברה בינלאומית, שאותה נעודד להמשיך ולהשקיע בפעילות עסקית בישראל.

7. מתן הטבות מס לחברות טכנולוגיה ולעובדי טכנולוגיה, על מנת שנשווה את ההטבות למדינות אחרות שמתחרות על ליבן של החברות (אירלנד, קפריסין, מלטה ועוד). מס חברות מופחת, מס דיבידנד מופחת ומענקי עידוד למעסיקים בהעסקת עובדי טכנולוגיה.

הכותב: רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי בינלאומי המתמחה בליווי חברות הייטק, מפירמת הייעוץ Auren ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully