וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר ומשק החלב: כך חולבים כסף מהצרכנים

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 10:12

דוח המבקר קובע: בישראל בעיה מבנית בשוק החלב. תנובת הפרות היא הגבוהה בעולם, אך היא עומדת בסתירה למחיר הגבוה שמשלם הציבור ועולה בסבל רב לבעלי החיים. המבקר קורא לממשלה להילחם ביוקר המחיה, לעבור למנגנון של תמיכה ישירה ולהדק את הפיקוח על תנאי אחזקת הפרות

בחור שותה חלב. ShutterStock
סבל לבעלי החיים, מחיר יקר, פיקוח לא מספיק ובעיקר מנגנון שליטה במשק החלב שהופך אותו ליקר בעולם/ShutterStock

בעיתוי מופלא של יממה אחרי עליית מוצרי החלב המפוקחים וכמה שעות אחרי שתנובה הודיעה על עלייה ממוצעת של 4.65% במחירי המוצרים הלא מפוקחים, כשבפועל רובם עלו בשיעור של בין 6% ל - 9%, מפרסם מבקר המדינה, מתנהו אנגלמן, דו"ח ביקורת חריף על ענף החלב בישראל.

כפי שפרסמנו בוואלה, הפער בין מחיר של ליטר חלב רגיל בישראל, לבין המחיר הממוצע במדינות OECD , עומד על 77%, וזאת למרות שהפרה הישראלית מניבה את כמות החלב הגדולה בעולם. הסיבה העיקרית: תכנון ענף החלב באמצעות פיקוח של המדינה על כמויות הייצור שלו, בהתאם למכסות של היצרנים, המחיר שמשלמות המחלבות לליטר חלב, היקף ייבוא מוצרי החלב ומוצרי החלב שבפיקוח.

המבקר מצא שמחיר החלב הגולמי בישראל עומד על כ- 62 יורו (למאה קילו חלב), בעוד שבאיחוד האירופי מחירו נמוך ב- 24% ונאמד ב - 50 יורו וכאן טמון ההבדל המהותי. הליקויים העיקריים בענף, לפי אנגלמן, נובעים מאסדרה לקויה של המדינה במחיר החלב, שהוא, כאמור, גבוה מרוב מדינות אירופה.

התמיכות שניתנו לרפתנים הן תמיכות עקיפות, על פי תכנון מראש, ולא תמיכות ישירות, אליהן התחייבה לארגון הסחר העולמי לעבור לפני שנים. תחום בעייתי נוסף הוא, רווחת בעלי החיים. 20% מהרפתות נמצאות במצב תברואתי ירוד ורווחת בעלי החיים ירודה מאוד.

אילוסטרציה. ShutterStock
פרות ברפת. נותנות את התנובה הגבוהה בעולם ומקבלות בתמורה תנאי מחיה גרועים/ShutterStock

בוכה על חלב שנשפך

גם המחסור בחלב בחגים היהודיים זוכה לביקורת: "נמצא כי בשנת 2021, המחסור הסתכם בשלושה מיליון ליטר חלב מפוסטר, שהוא 9% מהצריכה החודשים הממוצעת של חלב מפוסטר", נכתב בדוח.

אנגלמן ממליץ שכל עוד מתקיים בארץ תכנון בענף החלב, על משרדי החקלאות והאוצר לנתח את הגורמים שמשפיעים על העלויות הגבוהות שלו, ויבחנו דרכים לשפר את ההתייעלות בענף, בין היתר בצמצום של שפיכת חלב, ולהפחתת מחיר המטרה באופן כזה שיוזיל את מחירו הסופי של החלב ומוצריו וישמור על איכותו. "עוד מומלץ כי משרד החקלאות ומשרד האוצר יפעלו לישומן של המלצות ה - OECD והמלצות מבקר המדינה מ - 2018, בכל הנוגע למעבר מתמיכות עקיפות לתמיכות ישירות בענף החלב".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בזירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. קורא לעבור לתמיכה ישירה ברפתנים. עד כמה זה אפשרי? שישאל את שרי האוצר והחלקות הקודמים/ראובן קסטרו

נותנת חלב, מקבלת בתמורה יחס גרוע

פרק נכבד בדוח עוסק במצם הירוד של בעלי החיים. בנושא זה כותב המבקר כי נגרם צער בעלי חיים בשל תנאי המחיה הירודים של הפרות וכי הדמינה לא עושה די כדי להפחית את סבלן, בין היתר בשל מחסור בפיקוח.

המבקר קורא להדק את הפיקוח בנושא זה ולגרום לרפתות להשתכלל ולהתייעל באופן שייטיב גם עם בעלי החיים.

אף אחד לא נופל מהכיסא כשהוא קורא את הדו"ח, בטח לא שר החקלאות ושר האוצר הקודמים, עודד פורר ואביגדור ליברמן, בהתאמה, שניסו להעביר רפורמה בשוק החלב, לפרק את מועצת החלב ולעבור לתמיכות ישירות. הרפורמה הזאת, כמו הרפורמה בחקלאות, נתקלה בהתנגדות כמעט אלימה של החקלאים, שלא היו מוכנים שיזיזו להם את הגבינה אפילו במילימטר ולכן כולנו ממשיכים לשלם על מוצרי החלב מחיר מופקע.

כמו שזה נראה כרגע, האבק יצטבר גם על הדוח הזה של המבקר, עסקני החקלאות ימשיכו לקשקש על ציונות ועל "ביטחון תזונתי, הפרות ימשיכו לסבול מתנאי מחיה גרועים, שכר נוראי תמורת תנובת החלב האדירה שלהן ואנחנו עוד נתגעגע לשלם על קרטון חלב פחות משבעה שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully