וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע דווקא עכשיו הזמן לתמוך כלכלית בארגוני החברה האזרחית?

אנדריאס וייל, טור אורח

3.5.2023 / 11:14

בימים אלו, בהם אנו שומעים יותר ויותר קולות המתנים מימון פילנטרופי בתוצאות של החלטות פוליטיות כאלו ואחרות, זה לא הזמן לשים את ישראל בהמתנה, אלא יש לזהות דרכים להשפיע על השאיפה האולטימטיבית ללכידות חברתית בעזרת אותם המשאבים הכלכליים המצויים

MEDEX, ספינת המחקר של אקואושן. יחצ,
MEDEX, ספינת המחקר של אקואושן/יחצ

מדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות בימים אלו עם אתגרים פנימיים וחיצוניים כאחד אשר מרעידים את עצם קיומן. חלק מהאתגרים הללו נובעים מפעולות כגון סיכונים ביטחוניים ותסיסה דמוקרטית, בעוד שאחרים נוגעים לאסונות טבע כמו שיטפונות ורעידות אדמה. ידוע לכל, שחברה מלוכדת משפרת באופן דרמטי את היכולת שלה להתמודד עם, משברים ובמקומות שבהם השקיעו בלכידות חברתית ובבניית חוסן לאומי ההתמודדות הפכה לקלה יותר.

ישראל הינה מדינה המורכבת מפסיפס חברתי מגוון הכולל אזרחים מעדות שונות מכול קצוות תבל ומרוב הדתות הגדולות בעולם. בנוסף, מבחינה גיאופוליטית, היא מדינה השוכנת ב"שכונה קשוחה" עם משאבי טבע דלים ביותר. למרות התנאים הקשים הללו, ישראל הצליחה להקים מעצמה כלכלית מודרנית בה כולנו אוהבים להתגאות.

סודות הצלחתה, עיקרם בערבות ההדדית ובתחושת הגורל המשותף, כמו גם ברצון לחיות כעם חופשי בארצנו. אמנם ארוכה הדרך למימוש חזון החברה המשותפת והמכילה בחברה הישראלית, אך בתחומים רבים ניכר שיתוף פעולה פורה שכולל שילוב של יהודים וערבים, דתיים וחילונים, פריפריה ומרכז לכדי חברה ישראלית רב-תרבותית. הפילוג הנוכחי והיעדר בניית קונצנזוס, מהווים סכנה ממשית ומתמדת לכל ההישגים שהושגו בעמל רב.

כחלק ממועצת המנהלים של קרן משפחת רוברט וייל, אנו מחויבים לסייע ולחזק את הלכידות החברתית בישראל מתוך אמונה אמיתית במסוגלות שלה ובהון האנושי הקיים בה. לאורך השנים , דרכנו לא הייתה לתמוך בגופים עם נטייה פוליטית, אלא חברנו לארגונים המובילים בזירות הסביבה, התרבות, החינוך והקהילה המשותפת. מה שהבנו במסגרת העבודה הזו, הוא שבכדי שהארגונים האלו יצליחו במשימתם האידיאולוגית והחברתית, המבנה הדמוקרטי של ישראל חייב להישמר.

שנית, הבנו שתחומי פעילות אלה הם המתאימים ביותר להוות פלטפורמות לבנייה ולשמירה על אותה הלכידות החברתית שאנו מחפשים לחזק בישראל. פועלם של ארגונים אלו לאורך השנים, הוכיחה שיש בידיהם את היכולת להביא לחיבורים מעצימים, בתוך המים הסוערים של החברה הישראלית גם בזמנים של משבר וגם של שיגרה.

אנדריאס וייל. יחצ,
אנדריאס וייל/יחצ

עמותת 'אקואושן' אותה ייסדנו ובה אנחנו תומכים גם כיום, היא דוגמא לאופן שבו המאבק להשגת סביבה בטוחה ובריאה יכול להוות גשר מסוג זה, ואסון הזפת שפקד את המדינה בשנת 2021 - אשר במהלכו 60% מחופי הים בישראל כוסו בזפת, הוא מקרה מייצג.

במהלך המשבר, למשרד לאיכות הסביבה היו חסרים משאבים, כוח אדם וסמכות לטפל באירוע. בעמותה, הצליחו לעורר 16,000 מתנדבים שהורכבו מצעירים ומבוגרים, מיהודים ולא יהודים, דתיים וחילוניים. במשך חודשיים וחצי, הם סרקו בקפידה את חופי הארץ וניקו אותם מטונות זפת מזהם. מדובר באירוע גיוס מתנדבים בסדר גודל כמעט חסר תקדים, במהלכו רבים מכלל הקשת החברתית בישראל התגייסו יחד לטובת הגנה על חופי הים, על הסביבה ולמעשה על הבית המשותף של כולנו.

כאמור קיומה של דמוקרטיה איתנה בה פועלת חברה אזרחית שוקקת המדביקה יחד את חלקיו של הפסיפס החברתי היא הכרחית, זאת על מנת לקיים חברה פלורליסטית ושוויונית. אך היא הכרחית עוד יותר כדי להתגבר על המכשולים והאסונות הפוקדים אותנו בתדירות בלתי פוסקת, בעיקר בחלקת האדמה המשותפת הזו.

בימים אלו, בהם אנו שומעים יותר ויותר קולות המתנים מימון פילנטרופי בתוצאות של החלטות פוליטיות כאלו ואחרות, זה לא הזמן לשים את ישראל בהמתנה אלא יש לזהות דרכים להשפיע על השאיפה האולטימטיבית ללכידות חברתית בעזרת אותם המשאבים הכלכליים המצויים. עלינו לקחת בחשבון גם את המחשבה איזו חברה תישאר כאן ב"יום שאחרי" המשבר הנוכחי. דווקא הארגונים שעוסקים בבניית הגשרים ובחיזוק חוסנה של החברה הישראלית יכולים לעשות לא מעט על מנת לעזור לחברה השסועה שלנו למצוא שוב את קולה המשותף ואף לחזור למשימה שאין לנטוש אותה, של צירוף כלל הפסיפס הישראלי אל תוך המשימה הזאת. אני קורא למשפחות התורמים לחזק ביתר שאת את ארגוני החברה האזרחית בכדי שנוכל לגבור על אתגרי ההווה ולעמוד בגו זקוף מול התמודדויות שעוד נכונות לנו בעתיד.

הכותב הוא יו"ר עמותת אקואושן וחבר מועצת המנהלים של קרן משפחת רוברט וייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully