וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות השמש: למה התקררו מניות האנרגיה הסולארית?

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 10:49

הביקוש העולמי לאנרגיה עולה - וביחד אתו עולה הצורך לאנרגיה ממקורות נקיים. אם כך, למה מניות החברות שממוקדות באנרגיה סולארית בישראל יורד? הנה כל ההסברים וגם הערכה: התיקון כלפי מעלה נמצא אולי כבר מעבר לפינה

פאנל סולארי. ShutterStock
גם המניות של החברות בתחום האנרגיה הסולארית נפגעו מעליית הריבית, אבל ההערכה היא כי השמש עוד תחזור ללטף אותן גם בשוקי ההון/ShutterStock

משבר האקלים ומלחמת רוסיה אוקראינה האיצו את פעילות המדינות ברחבי העולם, במרוץ להשגת ביטחון אנרגטי, ועימו גם את ההשקעות באנרגיות המתחדשות, בעיקר שמש ורוח.

על פי דו"ח שוק החשמל של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) ממרץ האחרון, אנרגיה שמקורה סולארי, רוח או גרעין, תספק בממוצע יותר מ-90% מהעלייה בביקוש העולמי לחשמל עד שנת 2025.

כלומר העולם הולך ומפחית צריכת אנרגיה מזהמת כדוגמת דלקים מאובנים ומאיץ פיתוח וצריכת אנרגיות מתחדשות (הגז הטבעי, שהפך לאחד ממקורות ההכנסה של ישראל, הוא פתרון לשלב הביניים, בהיותו פחות מזהם מדלק ופחם)..

סך העלייה בביקוש העולמי עד שנה זו צפוי, על פי הדו"ח, לעמוד על כ-3% מסך צריכת החשמל העולמי כיום, השווים בערכם לצריכת החשמל השנתית של בריטניה וגרמניה יחד. כ-70% מהעלייה צפויים להגיע מסין, אשר תהויה אחראית למחצית מצריכת החשמל העולמית - ותייצר בעצמה כשליש ממנו.

להבנת סכומי ההשקעות ניתן לבחון את ארה"ב, בה לבדה עתידים להיות מושקעים כ-370 מיליארד דולר בפרויקטים ל'אנרגיה נקייה בזכות חוק הפחתת האינפלציה (Inflation Reduction Act - שנועד לרסן את האינפלציה על ידי הפחתת הגירעון, ולהעניק ודאות למחירי תרופות מרשם והשקעה בייצור אנרגיות מתחדשות), כך על פי פורום הכלכלה העולמי.

סוג האנרגיה המתחדשת שעתיד להיות אחראי לרוב הייצור הוא האנרגיה הסולארית, שעל פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, יהיה המקור ליותר ממחצית ייצור "החשמל החדש" השנה (2023), וזו גם האנרגיה העיקרית בה מתמקדות חברות האנרגיה הישראליות.

מניות אנרגיה סולרית נאע 2023. ללא, מערכת וואלה!
טבלת חברות האנרגיה הסולארית שנסחרות בבורסה בתל אביב/מערכת וואלה!, ללא

אלא שבחינת מניות החברות הישראליות הגדולות בתחום, לצד דוחותיהן הכספיים משקפת בהכרח את ההזדמנויות שהעולם מניח לפתחן.

החברה המובילה את הסקטור, והיחידה בו שגם נסחרת כדואלית בוול סטריט, היא אנלייט, הנסחרת בבורסות תל-אביב ונאסד"ק בשווי כ-7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה ירדה 15.66% מאז תחילת השנה (ראו טבלה). וזאת למרות שמיקוד פעילות החברה כיום הינו ארה"ב.

עימה ירדה לאותה תקופה גם מניית נופר אנרג'י, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-2.8 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה ירדה כ-9.4%, וזאת ללא סיבה שגורמים בשוק ההון יודעים להעריך או להסביר. ירידה זו חלה כאשר מדדי ת"א 90, 125 וקלינטק ירדו לאותה תקופה בכ-5.2%, 1.8% ו-12.9% בהתאמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גלעד יעבץ מנכ"ל אנלייט. יחצ,
גלעד יעבץ, ממייסדי אנלייט ומנכ"ל החברה. היחידה בתחום שנסחרת גם בוול סטריט/יחצ

טוב לי בקיבוץ

לעומתן, חברת האנרגיה של הקיבוצים, משק אנרגיה, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-2.2 מיליארד שקל, זינקה בכ-8.2% לאותה תקופה. יש לציין, כי עיקר שווי החברה, כמו גם פעילותה כיום קשור ברכישתה את תחנת הכוח 'דליה', הפועלת לייצר חשמל מגז טבעי.

אז מה המשקיעים מפספסים - וכיצד סקטור האנרגיה המקומי קשור לעולמי?

גלעד בן צבי, אנליסט אנרגיה בלידר שוקי הון: "מבלי להתייחס לחברה כזו אח אחרת, פעילות סקטור האנרגיה המתחדשת בישראל באופן כללי ממוקדת באירופה וארה"ב, שהיטיבו עם החברות לאחר משבר האנרגיה שנוצר במלחמת רוסיה-אוקראינה.

המשבר הוביל לעלייה מחירי החשמל, בעיקר באירופה, בעוד עלויות הייצור בתחילת המשבר עדיין לא הושפעו. באופן זה החברות יכלו להנות מהאפסייד שנוצר במחיר. זו גם הסיבה שבדיקת הכנסות החשמל של חלק מהחברות הציגה עלייה ביחס לשנים קודמות.

אך תחילת 2022 הייתה גם תחילת הצהרות הרגולטור האירופאי על התערבות להורדת יוקר המחיה, שהריבית שנועדה לרסן האינפלציה היא רק חלק ממנה. חלק מהמדינות, לדוגמא, יצרו מחירי תיקרה לחשמל שעמדו על כ-180 יורו למגהוואט.

ההחלטה יצרה תנודתיות רבה במחירים וחוסר וודאות לגבי תכנון הפרויקטים קדימה. כך לדוגמא הסכמי רכישת חשמל, שבדרך כלל מאוד קל ונוח לתמחר אותם ובעבר נסגרו לתקופה של כ-10 שנים בממוצע, החלו להתקצר לשנה עד 3 שנים, כי הסוחרים לא רצו להתחייב במחירים הגבוהים לטווח ארוך".

גלעד בן צבי, אנליסט לידר שוקי הון. לידר שוקי הון,
גלעד בן צבי, אנליסט ב"לידר שוקי הון"/לידר שוקי הון

ארץ האפשרויות המוגבלות

בן צבי מוסיף: "תגובת השרשרת הייתה שאותם שחקני אנרגיה שרצו להקים עוד ועוד פלטפורמות החלו להירתע לאור בעיית התמחור ההולכת ונוצרת. לתוך כל זה גם נגררה הריבית, שהחלה להשפיע באופן משמעותי על עלויות הייצור וכל אלו הובילו לירידה בהיקף ההשקעות בתחום באירופה.

ובזמן שחברות, לא רק ישראליות, החלו להקטין התמקדות באירופה, בארה"ב הקרה בדיוק ההפך, לאחר שהממשל האמריקאי חוקק חוקים לעידוד התחום. אלא שגם התמקדות בארה"ב נתגלתה כדבר ששיש לו מגבלות.

כך לדוגמא נתגלה כי לוקח זמן רב, יחסית, להתחבר למתקנים חדשים העומד בממוצע על כ-5-6 שנים מהרגע שמתקן נרשם בתור לחיבור ועד שהוא מתחבר בפועל לרשת החשמל, ועם כל השינויים שנחוו בשנה האחרונה והוזכרו לעיל, זה מסביר את תנודתיות כדאיות הפרויקטים.

בנוסף, ככל שנכנסו עוד שחקנים לשוק, התשואות על ההון הפכו להיות תחרותיות יותר, והמשקיעים פחות התחברו לתחרות הגוברת. כל אלו, בגדול, יצרו את הסנטימנט השלילי לסקטור.

לצד כל זאת, יש לציין כי ההערכות הן שיהיו תיקונים מעלה, שכן העולם הולך לכיוון האנרגיה המתחדשת.

כל טריטוריה ברחבי העולם מבינה כיום שעליה לגבש במהרה את האפשרות לעצמאות אנרגטית, ושהיא אינה יכולה להסתמך עוד על אחרים.

כיוון שמדובר בפעילויות שמניבות קדימה, כך ככל שהזמן יעבור יתחילו החברות להראות יותר הכנסות מייצור חשמל, ובהנחה ויצליחו לעמוד בתחזיות שלהן קדימה - השינוי גם ייראה, והן תצלחנה לשרוד גם בסביבה העסקית הקיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully