וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאץ' בטינדר או חיפוש עבודה? המהפכה של שירות התעסוקה

עודכן לאחרונה: 7.5.2023 / 13:22

שירות התעסוקה מנהיג מהפכה בקשר עם מבקשי העבודה, שיצטרכו להגיע ללשכות רק לצורך מיון - ואחר כך יקבלו התאמות לעבודה אפשרית, לפי המודל שקיים באפליקציית ההיכרויות המפורסמת, בלי להיאלץ לחתום בלשכה

אפליקציית טינדר. רויטרס
מציאת עבודה? בקרוב כמו "מאץ'" בטינדר/רויטרס

אחת מתופעות הלוואי של קבלת דמי אבטלה, הוא טקס החתימה בלשכה. מובטלים נאלצים לכתת את רגליהם ולהגיע לשם ב"ימי ההתייצבות" שנקבעים להם, והיעדרות מהם פוגעת בתשלום בסוף החודש. עתה נודע כי יתכן שסוף סוף הנוהל, שנכנס לתוקפו ב- 1973, ועם השנים הפך למעיק ולא רלוונטי, יעבור בקרוב מהעולם.

לוואלה נודע ששר הכלכלה, ניר ברקת, שהצליח להשאיר בידיו את שירות התעסוקה, הכשרת מבוגרים ומנהלת המעסיקים (כשמשרד העבודה יעבור לידי ש"ס), מתכוון לוותר על "החתימה בלשכה" המיתולוגית ולהקפיץ, סוף סוף, את משרד התעסוקה לעידן טכנולוגי מלא. ואם כבר טכנולוגיה, אפשר להשוות את החיבור המתוכנן בין המעסיקים לדורשי העבודה, למעין מאץ' של "טינדר תעסוקתי".

מובטלים תור. ShutterStock
תור בשלכת האבטלה(אילוסטרציה) כבר לא צריך להתייצב ו"לחתום בלשכה"/ShutterStock

כמו בגיוס לצבא

המודל שעמד מול עיניו של ברקת ומנכ"ל משרדו, אמנון מרחב, היה של שער הכניסה לבקו"ם.
בצבא, היחידות מאפיינות את הכישורים הנדרשים מהמועמדים לשירות ביטחון (המתגייסים החדשים), למקצועות הצבאיים. המתגייסים עוברים מבדקים לכישוריהם ונערכת התאמה בין הצורך והדרישה, ליכולת, מחפשים את ההתאמה הטובה ביותר בין היחידה למלש"ב (מועמד/ת לשירות ביטחון).

את אותו הדבר מתכננים לעשות בלשכות התעסוקה. המעסיקים, שייקחו חלק פעיל בהשמות, יאפיינו את הכישורים הנדרשים למקצועות ולתפקידים של המגזר העסקי. הלשכות יאספו נתונים גלויים על מחפשי העבודה, בהסכמתם, ויקבלו אינפוט על היכולות והחוזקות שלו, ויתאימו אותם למעסיק המתאים. כל זה מוביל לכך, שהמעסיקים יהפכו לחלק מתהליך ההשמה והכשרות העובדים יעברו לידיהם, מתוך הנחה שהם אלה שיודעים הכי טוב למה הם זקוקים.

המדינה תממן את ההכשרה או חלק ממנה, המעסיק ייתן את דמי המחיה והעובד יתחייב לעבוד אצלו תקופה מינימלית. במידה ויחליט לעזוב, יאלץ לשלם עבור ההכשרה מכיסו. על פניו נדמה שהשיטה הזאת תהיה יעילה יותר משליחת עובד עם וואוצ'ר לקורס, שלא יועל לו בדבר. כאן, לפחות, תחכה לו עבודה בסיומו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סניף שירות התעסוקה בירושלים, 30 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
סניף שירות התעסוקה בירושלים. חיפוש העבודה עובר לדיגיטל/פלאש 90, יונתן זינדל

בלי טרטורים

ונחזור ל"ימי ההתייצבות" הידועים לשמצה. את ההתייצבות הפיסית יחליף רישום דיגיטאלי וחוץ מפגישה פרונטלית אחת, ראשונית, בלשכה, שאר האינטראקציה תעשה מרחוק. "החתימה בלשכה היא עתיקה", אומר גורם שמעורה בפרטים, "לא צריך לטלטל ללשכת התעסוקה מהנדס שמחפש עבודה. כבר היום יש תוכנות מדהימות שיכולות לתת לזה מענה. המערכת תפנה למחפש העבודה הצעות והוא ייגש לראיונות אצל המעסיקים".

אין חשש שמובטלים ינצלו את המערכת, כדי לקבל דמי אבטלה בלי לעשות מאמץ אמיתי למצוא עבודה?
"יש את המובטלים הכרוניים שצריך לטפל בהם בנפרד. אבל אסור לתת ל- 3% בעייתיים מכלל מבקשי העבודה, לקלקל לכולם. לא צריך לטרטר את הרוב ההגון והנורמטיבי ללשכות התעסוקה, שחלקן נמצאות רחוק ממקום מגוריהם, סתם. צריך לציין, שהמגזר העסקי מאוד נלהב לתוכנית הזאת, כי גם שם התייאשו משנים שלא לקחו אותו בחשבון בתהליך חיפוש העבודה".

מתי תצא התכנית לפועל? בזמן הקרוב אמור האגף להכשרת מבוגרים לעבור באופן מלא למשרד הכלכלה, ביחד עם מנהלת המעסיקים. וכשהמעבר יושלם, ככל הנראה בעוד כמה חודשים, יותנע "המייק אובר" ללשכות התעסוקה של פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully