וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל"ג בעומר: מי חשוף לתביעות על פציעות שנגרמו מסביב למדורה?

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 11:44

מדי שנה בל"ג בעומר פוקדים ילדים ומבוגרים רבים את בתי החולים עם פגיעות שנגרמו להם בעת החגיגות סביב המדורה. הפגיעות, שנגרמות לא אחת בשל רשלנות, עשויות לחשוף את מארגני המדורה ומשתתפיה לתביעות. שאלנו מומחית לדיני נזיקין וביטוח, מי אחראי לפצות במקרה של פגיעה?

ל"ג בעומר. ShutterStock
מארגנים חגיגת ל"ג בעומר סביב המדורה? כדאימאוד שתקראו/ShutterStock

מי אחראי במקרה של פציעה, פגיעה או כוויה שנגרמת חלילה במהלך אירוע חגיגות ל"ג בעומר? פנינו לעו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין ומומחית לדיני נזיקין וביטוח וקיבלנו תשובות שכדאי לכם להכיר.

"על מנת לענות על השאלה הכללית הזו, יש בראש וראשונה לבדוק באיזו מסגרת נערכה הפעילות. על המארגנים האחריות לנקוט מבעוד מועד באמצעים סבירים למניעת נזק צפוי. נכון הוא שמצד אחד לא רוצים להשבית שמחה וכן לאפשר קיומם של פעילויות מסוג זה, אך מנגד מצפים ההורים, ובצדק, כי המארגנים ייקחו אחריות על המתרחש, יפקחו וימנעו מעשים פזיזים ומסוכנים".

מסגרות חינוכיות - מדורות רבות נערכות בגני הילדים, בפנימיות, מדורות שמאורגנות במסגרת כיתתית או במסגרת תנועת הנוער. בכל מקרה של פגיעה יש כמובן לבחון מה היקף אחריותה של המסגרת המארגנת לנזק.

כך למשל במסגרת כזו, יש ציפייה שהמדרכים, המורים או הגננות, ידריכו קודם לפעילות את הילדים מפני הסכנות הכרוכות בפעילות סביב המדורה, וכן יפקחו וימנעו התנהגויות שעלולות להוביל לפגיעה, שכן, פיקוח והשגחה רשלניים יטילו אחריות על המארגנים (משרד החינוך, תנועת הנוער וכו') לנזק שנגרם. יש לציין כי בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך קיימת התייחסות לגבי הבערת אש בפעילות של בית הספר.

וועדי הורים - כיום, מדורות רבות מאורגנות ע"י וועדי ההורים, בית המשפט קבע בעבר כי ועד ההורים של בית הספר אינו אישיות משפטית (להבדיל מועד ההורים הארצי). יחד עם זאת המחוקק והפסיקה נתנו ל"גוף" זה מעמד מעין משפטי בכמה מקרים. אך גם לאור האמור, יתכן שבתי המשפט יקבעו כי ועד הורים אינו גוף בעל מעמד משפטי ואינו בר תביעה.

עם זאת, היה ובתי המשפט כן יחליטו להטיל אחריות על "ועד ההורים", יתכן מאוד שהמשמעות היא שהפיצוי יחולק בין כל ההורים בכיתה, שכן ועד הורים הוא נציגות של כלל ההורים הכיתתית. יתרה מכך, חברי הועד והמארגנים של האירוע חשופים לתביעות אישיות. נכון להיום לא מוכר תקדים של תביעה שבה בתי המשפט הטילו אחריות על ועד הורים, והסוגיה טרם נבחנה על ידי בתי המשפט.

הרשות המקומית - רבות מהמדורות נערכות בשטחים פנויים ברחבי הרשות המקומית, לעיתים אף בשטחים שהרשות המקומית מייעדת לצורך הבערת המדורות. כמובן שלא ניתן בכל מקרה להטיל אחריות על הרשות המקומית, עם זאת, הרשות המקומית מחויבת לפעול להסרת שדות קוצים או מפגעים מסוג של ערימות פסולת גדולות המוטלות בשטחים הפנויים, במיוחד נוכח הסיכונים הצפויים בל"ג בעומר, שבו כל שטח פנוי, עשוי לשמש להקמת מדורה ופסולת כזו עלולה לגרום להתלקחות.

למשל, במקרה בו מעד אדם לתוך מדורה - בשל התקלות באבן בחשיכה, קבע בית המשפט כי יש להטיל אחריות על העירייה שכן האבן בה נתקל התובע הייתה חלק מפסולת בניה שהושלכה בשטח ציבורי בגין אשמה של העיריה.

מסגרות פרטיות - לרבים מבעלי הבתים הפרטיים קיימת פוליסת אחריות צד ג' ולכן במקרים המתאימים ניתן להפעיל פוליסה זו (כמו למשל במקרה שבו בעל הבית לצורך הבערת המדורה בביתו השליך נפט למדורה, האש התלקחה במהירות אחד האורחים שניסה לעזור לבעל הבית נכווה מהאש החזקה).

מדורת ל"ג בעומר בפתח תקווה 22 במאי 2019. ראובן קסטרו
ישנה ציפייה מהצוות החינוכי/המארגן, להדריך את הילדים (קודם לפעילות) מפני הסכנות/ראובן קסטרו

האם "התניית פטור" תסיר אחריות?

במקרים הרגילים בתי המשפט אינם מסתפקים ב'התניית הפטור' (הצהרה המכחישה את אחריות המצהיר) להסרת אחריות מגורם מארגן, ובמקרה שהוכח שהתקיימה רשלנות אז 'התניית הפטור' לא מסייעת ולא תפטור מאחריות את המארגנים החתומים עליה.

עם זאת, אנו סבורים, כי יש חשיבות למכתב שהוצא להורים, משום שנציגי הוועד מפרטים בו הנחיות ומיידעים את ההורים, כי כל הורה צריך להשגיח על ילדו, כי ההשתתפות באירוע וולונטרי, כי אין ביטוח, כי כל ילד חייב בליווי מבוגר וכיוצא בזה.

ביטוח תאונות אישיות לתלמידים - חשוב לציין, כי בכל מקרה של פגיעת גוף בתלמיד קיימת זכאות לתביעה במסגרת 'תאונות אישיות תלמידים' וזאת ללא צורך במציאת האחראי לנזק וללא קשר למסגרת בה אירעה התאונה, דהיינו אף אם תאונה אירעה במסגרת מדורה פרטית ביתית. כדאי להיוועץ בכל מקרה, ומוקדם ככל הניתן, בגורמים מוסמכים כמו עו"ד העוסק בתחום.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מדורות ל"ג בעומר באלעד 18 במאי 2022. ראובן קסטרו
מה עושים במקרה של פגיעה במהלך חגיגות ל"ג בעומר? פנינו לעו"ד ענת קאופמן וקיבלנו הסבר מפורט/ראובן קסטרו

מה עושים במקרה של פגיעה?

יש לתעד את מקום הפגיעה ואת הפציעה עצמה.

ככל וישנן מצלמות במקום הפגיעה (מצלמות רחוב או עסקים/ בתים סמוכים) יש לפנות וקבל תיעוד.

אם ישנם עדים לאירוע, יש לקחת מהם פרטי התקשרות.

חשוב לשמור כל תיעוד רפואי על טיפול או ביקור אצל גורם מקצועי.

חשוב לשמור תיעוד של הוצאות כספיות להן נדרשתם.

התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום תעזור לא מעט במקרים כאלו.

עו"ד ענת קאופמן. רמי זרנגר,
ענת קאופמן, יו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הידן ומומחית לדיני נזיקין וביטוח/רמי זרנגר

לסיכום, על אף הסכנות האורבות באירועים מסוג מדורות ל"ג בעומר, אין לתת לפחד ולחשש להשתלט על חיינו עד כדי ביטול מדורות ל"ג בעומר ויציאה אל הטבע. דורות של תלמידים וילדים השתתפו במדורות ל"ג בעומר ובפעילויות בטבע ואין כל הצדקה לפאניקה משתקת.

אנו ממליצים לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים ויותר, להיות מודעים, עירנים וזהירים אך בהחלט לשמוח עם הילדים, לקיים מסיבות ל"ג בעומר ואף להדליק מדורות, אך תמיד על פי חוק ורק באזורים המאפשרים זאת, הן חוקית והן מבחינת תנאי השטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully