וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה ליוקר המחייה? הסקר הגדול של רשתות הפארם

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 12:40

הוצאות משק הבית ממשיכות לצמוח וחלק לא מבוטל מההוצאות שלנו מופנה לא רק למוצרי המזון אלא גם למוצרי טיפוח ובריאות: תרופות, תוספי מזון ומוצרי היגיינה וטיפוח. יצאנו לבדוק היכן נשלם על כל אלה יותר ואיפה פחות

טיפוח ותכשירים סקר 4. דניאל מאלאחובסקי,
תרופות ללא מרשם, עלות הסל ברשתות השונות/דניאל מאלאחובסקי

משפחה ממוצעת בישראל משקיעה יותר מ 6% מסך הוצאותיה במוצרים רפואיים ומוצרי טיפוח, החל ממרכך השיער ועד לכדורי ריטלין.

בתחום המוצרים הרפואיים ההוצאות המוצגות הן חלקיות בלבד כי אחוז לא מבוטל ממוצרים אלה נמצאים בסל התרופות ומסובסדים על ידי הקופות, אבל גם לאחר ההנחות וההשתתפות, אנו מוציאים סכום לא מבוטל על מוצרים שבהגדרתם הם תרופות.

כך למשל, אם בעבר תרופות לטיפול בחרדות ובקשיים נפשיים היו מוצר חריג היום הפכו למוצר יום יומי שאחוז לא מבוטל מהציבור נוטל, התרופות לטיפול בבעיות קשב וריכוז לסוגיהן הפכו להיות חלק מתיק האוכל של רבים מילדינו, בין אם הם בכיתה א' או במסלול לתואר שני באוניברסיטה, אך עדיין נתמכים על ידי ההורים.

נורופן סקר 8. דניאל מאלאחובסקי,
נורופן לילדים, פער של 42%/דניאל מאלאחובסקי

היכן אנו רוכשים את התרופות שלנו?

שוק התרופות הוא שוק סגור וקפדני ודורש לא רק נהלים ורישיונות של משרד הבריאות אלא גם מקום שמותאם לכך. אם בחנות למוצרי טבע יכול לתת לנו שירות כמעט כל אדם, הרי שבתחום התרופות נותן השירות חייב להיות רוקח מוסמך, שלמד כחמש שנים ועבר התמחות מקצועית.

שוק המוצרים הרפואיים מתחלק לשלושה סגמנטים עיקריים:

 תרופות מרשם - ניתנות לרכישה רק בבתי מרקחת מורשים, בליווי מרשם רפואי בתוקף ומסופקים על ידי רוקח/ת מוסמך.

 תרופות ללא מרשם - ניתנות לרכישת בכל בית עסק העומד בתקן האחסנה והשירות, על פי הנחיות משרד הבריאות

 ויטמינים ותוספי תזונה שאינם דורשים מרשם רפואי.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תוספי תזונה סקר 5. דניאל מאלאחובסקי,
פער של כ-30% בתחום הוויטמינים ותוספי התזונה/דניאל מאלאחובסקי

שוק התרופות ללא מרשם הורחב ונפתח לציבור עם מגוון מוצרים שניתן לרכוש כיום בחנות נוחות בחנויות הפארם או אפילו בסופרמרקט, מרכול ולא רק בבתי המרקחת, אם בעבר היינו צריכים בית מרקחת על מנת לרכוש טבליות אקמול, היום נמצא ארון תרופות כמעט בכל חנות.

אומגה 3 סקר. דניאל מאלאחובסקי,
אומגה 3, לא רק לשיפור הזיכרון, גם לשיפור התודעה הצרכנית/דניאל מאלאחובסקי

בכל זאת העדפת הציבור היא לרכוש תרופות במקומות מסורתיים המתמחים בכך. לצד התרופות ללא מרשם, נמצאים תוספי התזונה והוויטמינים, שוק ענק שנמצא בצמיחה מתמדת ומגלגל בעולם יותר מ - 140 מיליארד דולר בשנה. נתחי השוק מתחלקים בין שלושה אפיקי מכירה כמעט ביחס שווה בין בתי המרקחת הפרטיים וקופות החולים, רשתות הפארם וחנויות הטבע.

תרופות סקר 1. דניאל מאלאחובסקי,
אבץ של סולגאר: פער של 72%/דניאל מאלאחובסקי

לתרופות המרשם יש כללים שונים וקשיחים יותר, האלטרנטיבה הצרכנית היא רק בין בתי מרקחת שנחשבים למורשים: בקופות החולים, בתי מרקחת פרטיים ובתי המרקחת של רשתות הפארם. בשוק הזה אין תחרות שמתבטאת במחירים.

מוצרי טיפוח סקר 7. דניאל מאלאחובסקי,
סל מוצרי הטיפוח, השוואה בין רשתות/דניאל מאלאחובסקי

שוק הפארם בישראל

לתרופות המרשם יש תהליכי שיווק ופרסום שונים מהמקובל בשווקים המסחריים ועל מנת להיות עסק מורשה לאספקת תרופות, יש צורך לעמוד בסטנדרטיים נוקשים. גם תפעול ואחזקת בתי המרקחת מציגים נתוני הוצאות תפעול גבוהים משמעותית מאשר חנויות למוצרי צריכה.

עלותם של נותני השירות בבתי המרקחת יקרה כמעט פי 2.5 מעלות של עובדים כלליים. בתי המרקחת נתונים לחסדי הסכמים עם קופות החולים על מנת להיות נותני שירות. בשנת 2017 רשת ניו פארם, שהייתה הרשת השנייה בגודלה בתחום, פורקה ונמכרה בעקבות דוחות שליליים ובעיות כספיות, את רוב החנויות שופרסל רכשה ופיתחה את המותג BE שמציג צמיחה מכובדת בשוק, אם בפורמט של חנויות ייעודיות ואם בפורמט של "חנות בתוך חנות" בסניפי הרשת.

הרשת הגדולה ביותר בישראל בתחום הפארם היא רשת סופר פארם שבימים אלה מתקרבת ל- 300 חנויות, כולל השקת חנויות בחו"ל, עם מחזור מכירות של כחמישה מיליארדי שקלים בשנה.

משחק שיניים סקר 6. דניאל מאלאחובסקי,
צשחת קולגייט לילדים: פער של 42%/דניאל מאלאחובסקי

בית המרקחת כאמצעי שיווק

נשאלה השאלה מדוע רשתות הפארם זקוקות לבתי המרקחת, אם מדובר בתחום שקשה להרוויח בו? התשובה לכך פשוטה מאוד: בזמן שרתות שיווק המזון נלחמות איך להכניס לקוחות חדשים לבית העסק באמצעות גימיקים ופרסומים של מבצעים, רשתות הפארם אינן צריכות לפרסם אנטיביוטיקה בשקל אלא רק לתת שירות לציבור צרכנים רחב שזקוק לרכוש את תרופות המרשם שלו, למרות שהרווח העיקרי לא נמצא בבית המרקחת שבתוך החנויות אלא במוצרי הטיפוח ותוספי המזון שסביבו.

למרות שהמחיר הוא הפרמטר העיקרי בקבלת החלטות קנייה במוצרי הצריכה שלנו, בתחום הבריאות והטיפוח משקלו דווקא פוחת. הצרכנים רוצים להרגיש בטוחים במעמד קבלת החלטה לגבי תרופות, תוספים ומוצרי טיפוח. התייעצות עם רוקח מקנה ביטחון לצרכן גם אם מדובר בתרופה שאינה מצריכה מרשם וגם אם מדובר בתוסף מזון או ויטמין שניתן לרכוש בכל חנות או אתר מקוון.

פרמטר נוסף שמשפיע על קבלת החלטת הצרכן היא חוויית הקנייה. האווירה בחנויות רשתות הפארם היא אווירה שונה: יותר יוקרתית, נקייה, ומקצועית. אפילו בשביל לבחור בושם ייגשו אל הלקוח דיילים או דיילות, עם הצעה להתנסות ומגוון של ידע והצעות.

תרופות וטיפוח 2 סקר. דניאל מאלאחובסקי,
פטמות לבקבוק לתינוק: פער של 60%/דניאל מאלאחובסקי

גם בהינתן שהמחיר אינו הפרמטר היחיד להחלטת הרכישה שלנו - וכפי שכתבנו, לעיתים קרובות הוא אף אינו הפרמטר המרכזי, הלכנו לבדוק כמה יעלו לנו מוצרים בתחום:

בסגמנט הטיפוח הרכבנו סל עם 115 מוצרים שכוללים סבון נוזלי, קרם פנים, תכשירי טיפוח לגוף, לשיער ולפה, תכשירי הגנה נגד קרינת השמש ועוד. את הסל השוונו בין רשתות השיווק והפארם.

סקרנו גם את סל התרופות ללא מרשם. בחרנו 11 תרופות מובילות ללא מרשם בזהות אחידה בין רשתות הפארם, קופת החולים ואתרי המכירה המקוונים.

דגמנו סל של ויטמינים ותוספי מזון: ברזל, מגנזיום, כורכום, אבץ, פרחי באך, אשלגן, וויטמינים סי די ובי מהמותגים המובילים - סולגאר, אלטמן, רסקיו וצנתרום, בסה"כ סל עם 22 מוצרים שונים ושכיחים והפערים שמצאנו אינם מבוטלים.

במדגם שערכנו מול בתי המרקחת של קופת חולים כללית בסגמנט הוויטמינים נמצא פער של קרוב לשלושים אחוזים מול רשתות הפארם, אך סל הוויטמינים ברשת גוד פארם נמצא זול יותר בכחמישה אחוזים. חשוב לציין שקופות החולים מענקים הנחות והטבות למנויים בעלי כרטיס מושלם פלטיניום וכיו"ב, שמוזיל את מחיר כלל הסל.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

**הנתונים נכונים לתאריך 23/04/2023 ומבוססים על דיווחי רשתות השיווק והחנויות באתרי המכירות שלהם ובאתר משרד הכלכלה, הנתונים מעובדים באמצעות מערכת פרייסז. ט.ל.ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully