וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ירידה בהכנסות המדינה. שר האוצר: "יש עודף"

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 11:02

בצהרים פרסם משרד האוצר את הנתונים הרשמיים של הכנסות המדינה ממסים, לפיהם הירידה בהכנסות המדינה נמשכת. תגובת שר האוצר: "סיימנו את החודש בעודף של 3.3 מיליארד שקל" בהמשך טען סמוטריץ' כי מתחילת השנה הצטבר בקופת המדינה עודף של 17.4 מיליארד שקל. מאיפה המספרים?

בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו
שר האוצר גילה עודף תקציבי של יותר מ-17 מיליארד שקל. הלוואי שהוא צודק/ראובן קסטרו

משרד האוצר כבר ידע פערים בין השרים הממונים לפקידי המשרד, לפעמים על רקע אידיאולוגי, לפעמים על רקע סמכויות התפקידים השונים, אבל נדמה שפער כזה בין שר האוצר לבין - ובכן, אפילו לא הפקידים - אלא המספרים, כפי ששיקף היום בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעתו בכנסת, לא היה מעולם.

בצהרים פורסמו נתוני גביית המסים בחודש אפריל, שבו חלה ירידה נוספת של 5% בגבייה, בהשוואה לחודש אפריל 2022. הנתון המצטבר של הירידה בגביית מסים, מתחילת השנה, מסתכם ב-7%, כך על פי נתוני האמת שמפרסם משרד האוצר עצמו.

צריך לומר מיד: מדובר בנתונים צפויים נוכח ההאטה בפעילות הכלכלית והקיפאון בשוק הנדל"ן, שני פרמטרים שמציין אף הדוח של משרד האוצר בין הסיבות המרכזיות לירידה בגביית מסים.

כלומר, אין סיבה להיכנס לבהלה, בוודאי לא כאשר הממשלה שבה סמוטריץ' חבר קיבלה קופה מלאה. יחד עם זאת, מדובר בנתונים שהם, לכל הפחות, מדאיגים.

אלא שעל שר האוצר כל זה לא עושה רושם: בישיבת סיעתו אמר שר האוצר:

"אני רוצה לפתוח בנתון כלכלי שהתקשורת בשעה האחרונה מעוותת מסלפת ממסגרת הכי שקרי שיש כדי לייצר תבהלה בציבור.

התפרסם היום דו"ח הכנסות המדינה בחודש אפריל ואזרחי ישראל צריכים לדעת את האמת.

סיימנו את חודש אפריל בעודף של 3.3 מיליארד אנחנו מסיימים את ארבעת החודשים של השנה בעודף של 17.4 מיליארד אנחנו עדיין בעודף של למעלה מ-3 מיליארד שקלים ביחס לתחזית שעל בסיסה בנינו את תקציב המדינה.

וכזכור, בנינו תקציב שמרני ומרוסן. השארנו בו שולי ביטחון ענקיים. בין אם זה רזרוות התאמות ב-2024, בין אם זה יעד גירעון נמוך של פחות מאחוז, שממנו יש הרבה עוד לאן לגדול, אם חס וחלילה תהיה סיבה.

כל הדיבורים על הצורך לפתוח תקציב ולקצץ כל הדיבורים על הצורך להעלות מיסים חלילה, הם שקר מוחלט, שכאמור הוא חלק מהמאבק של התקשורת בממשלה הזו וזה נועד להפחיד את הציבור.

אנחנו מסיימים את ארבעת החודשים של השנה ועומדים ביעדי הגביה שלנו ועוד יותר מזה. המשק הישראלי עובד, הכלכלה הישראלית עובדת. כן יש ירידה קטנה לעומת 2022 שהיתה שנה לא רגילה. אגב, הירידה הזו החלה בחציון השני של 2022, כבר אז ירדנו ב-6 אחוז בהכנסות המדינה ביחס לחציון הראשון של 2022. מספיק עם התבהלה.

הכלכלה חזקה, המשק עובד ובתקציב המדינה יש עודף משמעותי מאד שיחזור לאזרחי ישראל".

הירידה בהכנסות המדינה ממסים במספרי אמת - https://finance.walla.co.il/item/3577251

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
רשות המסים: לא יכול להיות מצב שירידה בגביית מסים מביאה לעודף/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

מאיפה העודף שעליו מדבר שר האוצר?

דברי שר האוצר הצליחו להדאיג אף כמה מבכירי משרדו. נכון שהירידה בהכנסות המדינה נלקחה בחשבון, נכון שלעומת חלק מהתחזיות היא לא הייתה כה גרועה, נכון שבתקציב המדינה יש שוליים שנועדו לקלוט בדיוק פערים שכאלה, גם אחרי שיחולקו הכספים הקואליציוניים (נדמה שלא במקרה נקב שר האוצר בנתון של כ-17 מיליארד שקל כ"עודף", שהרי זו פחות או יותר מסגרת הכספים שיועברו למפלגות הדתיות והחרדיות, כחלק מההבנות הקואליציוניות).

יחד עם זאת, כל הנתונים מצביעים על ירידה מדאיגה בפעילות הכלכלית, שהמסים הם הביטוי הכי מובהק שלה. כלומר, עם כל רצונו לשדר ביטחון, היה מצופה מהשר הממונה על קופת המדינה להיות קצת יותר מודאג.

זאת ועוד: הדיבור על "עודפים" של מיליארדי שקלים, הם בבחינת אחיזת עיניים של ממש. גם אם כאמור הושארו בתקציב שוליים שמאפשרים הכלה של עוד כמה מיליארדים, אם תזדקק להם הממשלה, הרי שלא מדובר בגידול בהכנסות, בוודאי שלא בעודף, מהיכן צמח העודף הזה - ועוד של מיליארדי שקלים רק בחודש אפריל?

הרי שהנחה שמדינת ישראל, סליחה על ההאשמה החמורה, לא עובדת "בשחור", אין לה כל דרך להרוויח עודפים, אלא מגבייה מוגברת של מסים (אפשרות אחרת היא קיצוץ חד בהוצאות, דבר שלא מתאפשר בתקציב המשכי, עד שלא יעבור התקציב החדש שעליו חתום סמוטריץ').


ככל שמאזינים לדברי שר האוצר, מתגנבים שני חששות אל הלב של כל אזרח במדינת ישראל: הראשון - ובאופן מוזר הפחות כבד, הוא ששר האוצר מסלף ביודעין את הנתונים כדי להציג מצג-שווא של פריחה כלכלית שאין לה אחיזה במספרים.

החשש השני - והוא הכבד יותר, הוא ששר האוצר לשיטתו, בטוח שהוא דובר אמת. משמע - איבד כל קשר עם המספרים, איבד קשר עם המציאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully