וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאסד"ק עולה - והפעם הבורסה שלנו לא נשארת מאחור

דניאל ג'ורג'י, טור אורח

9.5.2023 / 9:07

הבורסה בניו יורק פתחה את חודש מאי עם ביצועים טובים, והבורסה שלנו, שסבלה מביצועי חסר מול המדדים המובילים בעולם, החלה לסגור פערים בקצב מסחרר, לפחות כל עוד המהפכה המשפטית נמצאת בחדרי במשא ומתן

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה בתל אביב. המסכים שוב נצבעו בירוק/ראובן קסטרו

מדד הנאסד"ק סגר את שבוע המסחר הראשון של חודש מאי בשער של 12,235 נקודות, השער הגבוה ביותר במונחי סגירה מתחילת השנה - עליה של 16.9%. ביום שישי האחרון התפרסם הדו"ח הרבעוני הראשון של אפל לשנת 2023 שהציג תוצאות טובות מהציפיות וזינק ב - 4.7%.

מדד הנאסד"ק מוטה חברות טכנולוגיה הנמצאות במרכז תשומת הלב העולמית במיוחד מאז פרוץ מגפת הקורונה. המדד צפוי להתמודד עם אתגרים לא פשוטים בדרכו מעלה כשהכלכלה הגדולה בעולם מתמודדת עם לחצים אינפלציוניים, ריבית גבוהה וחשש להאטה עד כדי מיתון.

הבורסה המקומית, שסבלה מביצועי חסר משמעותיים מתחילת השנה ביחס לרוב המדדים המובילים בעולם, החלה לסגור פערים בקצב מסחרר, כשהסיכון לאישור הרפורמה המשפטית ללא הסכמה רחבה וזליגת ההשקעות מהשוק המקומי שככו לעת עתה. בעיני המשקיעים נוצרו הזדמנויות לרכישה, כשהשוק הישראלי נראה אטרקטיבי כשבוחנים את מכפילי הרווח של המדדים המקומיים למדדים המובילים בעולם.

ניתן לציין במיוחד את מדד הנדל"ן שזינק מיום ה - 20/4 בכ - 12% ומדד הבנקים טיפס ב - 8.4%. מדד ת"א 35 הסתפק בעליה צנועה יותר בפרק זמן זה והצביע על עליה של כ - 4.8%. האם התיקון שחווינו כאמור בשבועיים האחרונים משקף שינוי מגמה או ריבאונד לגל הירידות שחווה השוק, נצטרך להמתין ולראות.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
לא סיים להעלות את הריבית. ג'רום פאוול/GettyImages, Drew Angerer

חודש מאי נפתח כשברקע העלאת הריבית בארה"ב מהשבוע שעבר העשירית ברציפות בשיעור של 0.25%. ההערכות בשוק הן כי מדובר בהעלאת הריבית האחרונה. לתחושה זו תרם גם יו"ר הפד בנאום שנשא מיד עם ההודעה על העלאת הריבית. נאומו התפרש כהרבה יותר מרוכך מהפעמים הקודמות, כשהשמיט את המשפט 'שיהיה צורך בהעלאות נוספות'.

העלאות הריבית המאסיביות בארה"ב מלמדות על הנחישות של הפד להילחם במלוא העוצמה באינפלציה ולכנס אותה לתוואי של 2% לשנה. אולם גם לריבית גבוהה באזור של 5.25% (הגבוהה ביותר משנת 2007) יש השפעות שליליות על הכלכלה האמריקאית ועלולה להביאה להאטה חריפה ואולי אף למיתון.

גורמים גלובליים נוספים העלולים להעיב על שוק ההון הינם החשש להסלמה במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שעלולה להתפשט למחוזות נוספים יחד עם הסיכון לקפיצה במחירי הסחורות, התעוררות מחודשת של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין הנושפת בעורפה וכן מתחים גיאופוליטיים העלולים להוביל למלחמה כשאיראן נוטשת את ההידברות ונראה ששמה פעמיה לעבר האצת תוכנית הגרעין.

כל אלה ועוד עלולים להוות מכשול ולהחזיר את הצבע האדום לשווקים שעושה רושם כמתעלמים מהסיכונים ונצבעים בצבע ירוק בוהק.

דניאל ג'ורג'י הוא מנהל דסק ניירות ערך ישראלים בבנק מרכנתיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully