וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג החלב: כמה יעלה סל הקניות לשבועות ואיפה נשלם פחות?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 13:22

המקור המסורתי להפיכת חג השבועות הוא די מעורפל. אבל מסורת לחוד וקולינריה לחוד, וכך נעמוד בעוד שבועיים בדיוק מול שולחנות עמוסים גבינות, קישים, סלטים ועוגות. רגע לפני שתצאו לקניות, בדקנו עבורכם איפה תשלמו פחות

גבינות. ShutterStock
הקשר בין מאכלי חלב לחג הוא בעיקר תולדה של מאמצי שיווק, אבל אנחנו לא נקלקל את החגיגה, רק נבדוק איפה היא תעלה פחות/ShutterStock

רגע לפני ערב חג השבועות מחירי מוצרי החלב מזנקים. נניח לרגע לוויכוח על מי אשם בתוצאה: הממשלה, היצרניות או הקמעונאים, מה שבטוח שאנחנו הצרכנים נשלם ונשלם הרבה יותר, לעיתים אנו צופים בהחלטות ופעולות שמתקבלות בעל כורחנו בקלות יתרה כי מסתבר שקל להשפיע על כיסו של הצרכן, ובדרך כלל לרעה.

חשוב להבין שמבחינה הלכתית, אין כל קשר לצריכת מוצרי חלב ולחג השבועות, למעשה מדובר במנהגים מקומיים, שאומצו וחוזקו על ידי תמריצים שיווקיים - וזו סיבה מספיק טובה להעמיס את הרשתות במתכונים של מוצרי חלב, עוגות, קישים ועוד מגוון עצום של מתכונים שיגרמו לנו לתכנן בקפדנות את שולחן חג השבועות.

סקר שבועות סימפוניה. דניאל מאלאחובסקי,
גבינות במרקם שמנתי (אבל באחוז שומן נמוך) ובטעמים. פופולריות בכל השנה, אבל נמכרות אפילו יותר בשבועות/דניאל מאלאחובסקי

כמה קונים יותר גבינות לקראת שבועות?

מוצרי החלב ברשתות השיווק מהווים נתח מכירות של כ- 11% מכלל מקררי המוצרים המצוננים. מעדניות הגבינות מהוות יותר מ- 2% ובתקופת השבוע לפני ערב החג נתחי השוק מזנקים עד לנתח מכירות של 25% מכלל מכירות רשתות השיווק.

לצד הזינוקים נראה גם את קטגוריית הירקות הקפואים, בצקים קפואים ומוצרי דגים, ולא נראה שולחן חג ללא ירקות טריים, סלטים ופירות העונה כך שרגע אחרי חיוב חשבון הבנק על קניות חג הפסח כבר נצטרך לדאוג להוצאות משק הבית המוגברות לחג השבועות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מה מאפיין את שולחן החג?

קישים, פשטידות ומגוון עצום של גבינות ויינות. בגלל האקסיומה שנצרבה בתודעה לפיה יין לבן או רוזה מתאים יותר למאכלי גבינה (מדובר ביינות כיפים שמתאימים מאוד לתחילת העונה החמה, אבל אין להם כל התאמה ספציפית לגבינה) הפך חג השבועות לא רק לחגם של המאכלים הלבנים, אלא גם לזה של היינות הלבנים (ובשנים האחרונות, עם התפתחות הסגמנט, גם יינות רוזה).

סקרי טעם מראים שרוב הציבור הישראלי מסתייג מטעמים חזקים שמאפיינים גבינות מובחרות ומעדיף טעמים עדינים, עגולים יותר ובעיקר ללא ניחוחות עזים, כמו חלק מהגבינות של האיטלקים והצרפתים. אלא שנדמה שמה שחשוב אף יותר מהטעם, הוא איך הכל יצטלם לסטורי שאותו נעלה היישר משולחן החג.

עוד מככבות על השולחן (ובתמונות) עוגות הגבינה שהן כבר מזמן לא עוגות הגבינה המסורתיות בטעם של פעם, אלא עוגות גבינה מצופות בלבן, ציפו שמשמש כקנבס שעליו ניתן לצייר עם רטבים שונים ופירות..

סקר שבועות ברילה. דניאל מאלאחובסקי,
פסטה. מככבת על שולחן החג בשבועות/דניאל מאלאחובסקי

מנה הכנסנו לטנא?

הרכבנו סל רחב וכולל לחג המכיל 135 מוצרים שונים, חלב ומוצרי חלב שונים, גבינות, מעדנים, שמנת, גבינות פרמיום, גבינות בסיסיות, ירקות טריים, בצקים קפואים, מוצרי אפייה, יינות, קרקרים, ממרחים, סירופים, תחליפי חלב, חמוצים, גלידות, קינוחים, טורטיות, פסטות ורביולי מהמותגים הידועים - והקפדנו על זהות מלאה בסלי הקנייה, על מנת לסקור ולבחון האם קיימים פערים במחירים - והיכן נשלם פחות.

סקר שבועות בורקס. דניאל מאלאחובסקי,
מוגש בחום, אבל מה הפער במחיר?/דניאל מאלאחובסקי

סקרנו רשתות שיווק מכל מגזר: חרדי, ערבי, רוסי ובחנו אילו רשתות כבר החלו את חגיגת המחירים לחג. מצאנו פערים של עד 30% לאותו הסל, כאשר הממוצע הארצי לסל עמד על 1,925 שקלים בזמן שהסל הזול ביותר נמצא ברשת חצי חינם עם סל של 1,683 שקלים ואחריו רשת רמי לוי עם סל של 1,735 שקלים. הסל היקר ביותר נמצא ברשת טיב טעם בשווי של 2,181 שקלים הפרש של 498 שקלים על אותו הסל.

גרף סל שבועות סקר. דניאל מאלאחובסקי,
הכי יקר בטיב טעם, הכי זול בחצי חינם/דניאל מאלאחובסקי

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

**מבוסס על דיווחי מחירי רשתות השיווק למשרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully