וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תראו מה קורה בנאסד"ק: פייסבוק כבר שווה פי 2

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 14:44

מניות חברות הטכנולוגיה, שספגו ירידות אחרי שנלכדו בין סוגיות של רגולציה ומיסוי לעליית הרבית שהבריחה מהן את המשקיעים, זוכות לעדנה. זוכרים את פייסבוק (מטא) עם הקיצוצים והפיטורים? ובכן, מתחילת השנה היא כבר כמעט הכפילה את שוויה

מטא. Ink Drop, ShutterStock
פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם או בקיצור: מטא. אחרי תקופה קשה ופיטורים, צוקרברג חזר לחייך/ShutterStock, Ink Drop

הבאזז סביב הבינה מלאכותית, ה-AI הוליד שיח ציבורי בינלאומי ער והזכיר לכולנו כי עתיד האנושות נמצא בידי הטכנולוגיה ומפתחיה, והחזיר מעט מהרוח האביבית הזכורה למפרשי חברות הטכנולוגיה הנסחרות בוול-סטריט ארה"ב.

חמש ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות הנסחרות בבורסת נאסד"ק ארה"ב, לדוגמא, עלו בכ-40% בממוצע מאז תחילת השנה ועד בחינתן (ראו טבלה).

העלייה הובלה על ידי חברת מטא (לשעבר פייסבוק), שמנייתה זינקה ב-93.92% בתקופה שנבחנה, והובילה כמעט להכפלת שוויה לכ-590 מיליארד דולר.

ענקיות הטכנולוגיה היו הנהנות העיקריות ממשבי אביב המשקיעים ובהבדלים ניכרים. כך לדוגמא, מדדי הנאסד"ק וה-S&P500 האמריקאיים עלו באותה תקופה ב-16.36% ו-7.28%, בהתאמה.

אך האם הרוח האביבית שחוות מניות הביג-טק מאז תחילת השנה מבשרות על נדידת המשקיעים חזרה לבורסות? ומה מעידות אותן עליות על תחזית האימים הנוגעת לאפשרות למיתון עולמי?

מניות טכנולוגיה מאי 2023. ללא, מערכת וואלה!
מניות טכנולוגיה מאי 2023/מערכת וואלה!, ללא

השמועות על מיתון היו מוקדמות

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, הסביר לוואלה! כסף, כי "בחודשים האחרונים יש התמתנות בקצב האינפלציה, שהגיע לשיא לפני כשנה.

קצב האינפלציה אמנם עדיין גבוה באופן יחסי היסטורית, אבל הוא בתהליך ירידה מאז, וזה אחד הפרמטרים שתרמו לחברות הצמיחה באופן כללי, ולענקיות הטכנולוגיה באופן נקודתי, כי זה מחזיר את מבט המשקיעים לעבר העתיד.

יש לזכור כי השיח בספטמבר האחרון היה סביב מיתון צפוי, וכבר מסוף 2022 ותחילת השנה ניתן כבר היה להרגיש כי זה לא הכיוון. יתרה מכך, בפועל אולי עדיין מורגשת האטה כלכלית כזו או אחרת, בהתאם למקום בעולם, אך אין מיתון.

כל זאת תורם לחברות הצמיחה, ולכך יש להוסיף את התוצאות הכספיות שהוצגו על ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות, שהמשיכו להציג צמיחה בדמות עלייה בהכנסות.

יתרה מכך, החברות הצליחו להתגבר על בעיות שונות שהחלו להתעורר באופן התנהלותן בתקופת הקורונה, וביצעו התייעלות בדמות פיטורי עובדים, עצירת גיוסי כוח אדם ועצירת העלאת משכורות, שתרמו לרווח והציגו שיפור בתוצאות החברות.

בנוסף, הכסף שנדד אל עבר מניות ערך בסקטורים של פיננסים ואנרגיה, לדוגמא, בשל האינפלציה והריבית, חזר שוב לעבר מניות הצמיחה לאחר שבראשונים החלו להתעורר בעיות שונות, בדמות נפילת מניות הבנקים, שעדיין מהדהדת, ותורים ארוכים לחיבור פרויקטים לרשת החשמל בארה"ב.


החברות ניצלו את הקורונה לגיוסי כספים, כוח אדם, ומה שהמשקיעים, בדיעבד, ייחסו כבזבוז לאור אי התמורה שנתקבלה כתוצאה מאותן השקעות. בחברות חשבו אז כי מדובר במשהו שתהיה לו המשכיות, אך הם טעו וגילו כי זה זמני. אז חתכו את אותן השקעות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות, ועימן חזר גם אמון המשקיעים.

יש לציין, עם זאת, כי מרכיב המניות עדיין אינו החלק הארי של ההשקעות, ורוב המשקיעים עדיין נמצאים באג"ח. וגם לכך יש תרומה למניות הצמיחה, שכן כשיש נהירה לאג"ח - מחירו יורד והתשואות ממנו יורדות גם הן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר אופנהיימר. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר/יח"צ

אז למה העלייה הגדולה דווקא המניות הטכנולוגיה?

"כי זה מזין את ההשקעות במניות הטכנולוגיה, שהחלו להיראות כיום כאלטרנטיבה כדאית יותר מהתשואות הקיימות באג"ח, במיוחד לאור הירידות החדות שמניות אלו חוו לאחר בועת הקורונה.

השאלה היא מדוע דווקא ענקיות הטק זוכות לעיקר תשומת לב המשקיעים, והדבר הוא בראש ובראשונה טכני, שכן 5 החברות הנסחרות הגדולות בנאסד"ק מהוות כמחצית ממדד הנאסד"ק 100 (מייקרוסופט, אפל, גוגל, אמזון ואנווידיה).

רוב הכסף נכנס דרך תעודות סל, שזו למעשה השקעה במדד, כלומר בכל המניות בסקטור, ובאופן טבעי מחצית מהכסף מוצא עצמו באותן 5 מניות.

התאוששות מניית מטה אולי מציגה את כל הנאמר בצורה המיטבית, שכן ייחסו לחברה פעילות קטסטרופלית בשל מיזמים שונים של בעל השליטה בה והמניה צנחה לשפל, שהוביל אותה בתחילת השנה להיסחר במכפיל נמוך של כ-10 עם מחיר מניה שעמד על כ-100 דולר.

אין היגיון שענקית מסוגה, המהווה פלטפורמה שנמצאים בה כ-2 מיליארד איש ברחבי העולם, תיסחר במכפיל דומה לחברת אד-טק ישראלית קטנה. אבל השוק הוא משחק של ציפיות, ואם המשקיעים מצפים שהחברה תפתיע לטובה - המניה עולה. וכך גם הפוך.

בראש חץ הובלת הביג-טק נשארת לעמוד אפל, בעיקר בזכות הביקושים החזקים לאייפונים שלה. והעלייה במנייתה מיוחסת, בין היתר, להודעת החברה על בכוונתה להיכנס לשווקים חדשים, לצד הצגת ביצועים חזקים יחסית בכל הקשור למכירת שירותים נלווים.

אך מכל הביג-טק אנו, בבית ההשקעות אופנהיימר, מעדיפים את חברת מייקרסופוט, כי היא מתמקדת יותר בארגונים - שהינם בעלי כיסים עמוקים יותר מאשר הצרכנים. והם גם נכנסים לכל תחום ה- Chat GPT , שהינו אחד מהדברים העתידיים בטכנולוגיה.

במבט קדימה לא נראה כי לא יהיו השקעות בטכנולוגיה, שהרי היא זו שמקדמת הוזלת הוצאות הארגונים, ההתייעלות שלהם, ויתרונות תחרותיים שאלו שלא יאמצו אותם יישארו מאחור.

לצד כל זאת, יש לזכור שלביג-טק יש גם עקב אכילס בדמות זרקורים רגולטוריים שהחלו להאיר על החברות לאור גודלן וסוג פעילותן החדשני והחודרני. הדוגמא הזכורה ביותר היא אותה מטא אליה התייחסנו, אבל כל החברות נמצאות על כוונת עניין הרגולטור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully