וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים או חוק ההסתרים? ככה שודדים את הקופה הציבורית

עודכן לאחרונה: 13.5.2023 / 7:59

הממשלה הנוכחית מתנערת לחלוטין מהמלחמה ביוקר המחיה. חוק ההסדרים הפך לחור שחור שדרכו נעלמים כספי ציבור ומנותבים לחרדים. מי עוד בחוגגים על כספי המיסים שלנו?

בצלאל סמוטריץ' יו"ר הציונות הדתית בישיבת סיעה, 1 במאי 2023. ראובן קסטרו
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. נקודות הזיכוי להורים עובדים יחכו עד לשנה הבאה, הכספים לחרדים יעברו רטרואקטיבית, מתחילת השנה./ראובן קסטרו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקה השבוע בזחיחות יוצאת דופן גם על פי מידותיו. בתחילת השבוע התייחס למדיניות התקציב ולטענות על תקציבים מנופחים למפלגות החרדים על חשבון כלל האוכלוסייה.

"הממשלה הקודמת הקצתה 53 מיליארד שקל למנסור עבאס. גם התקציבים לחרדים הם תיקון אפליה ארוכת שנים. נשקיע פחות בחתולים ובעבאס. התקשורת עושה את המוות לממשלה הזאת כדי להפיל אותה. זה לא ילך לה". כך אמר שר האוצר.

אלא שאם אכן שר האוצר גאה כל כך במעשיו, אז מדוע כספים אלה לא היו חלק מבסיס התקציב כמקובל אלא הוסתרו בסעיפים ובתתי סעיפים? התשובה היא שהמדובר בשוד חסר תקדים של הקופה הציבורית.

עמדת סמטוריץ', הזוכה לתמיכה מראש הממשלה בנימין נתניהו, מעידה על סדר עדיפויותיו.
כמה דיבורים שמעתם על נקודות זיכוי נוספת ממס להורים לילדים בגילאים 12-18? ראש הממשלה אפילו כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת, בפריים טיים, ביחד עם שרי החינוך והאוצר, כאילו עמד לפלוש ללבנון.

אבל אלה (נתעלם לרגע מכך שמדובר בפתרון חלקי מאוד) יינתנו רק מ-2024. לעומת זאת, תמיכה בתלמידי ישיבות (ללא לימודי ליבה) תועבר רטרואקטיבית, תוך הנצחת סעיף הבערות. החרדים יפונקו בתקציבי 2023-2024 בתמיכת שיא של למעלה מ-13 מיליארד שקל.


לטיפול בחתולים שכל כך הרגיז את שר האוצר הוקצו מיליוני שקלים בודדים, לצורך עיקורם, אבל שר האוצר עשה מזה מטעמים. ככה זה שנותנים לחתול לשמור על השמנת, שעליה עמלנו כולנו ושתופנה מעתה למגזרים שאינם תורמים דבר לכלכלת ישראל.

ומה לגבי "מס עבאס"? נזכיר שהמדובר בתכנית חומש למגזר הערבי שהיקפה 30 מיליארד שקל ולא 53 מיליארד שקל. הכסף עצמו ימשיך לזרום כסדרו גם על ידי נתניהו וסמטוריץ'. אם כבר, בואו נראה את הגיבורים בעיני עצמם מבטלים את "מס עבאס".

זה לא יקרה - ואתם יודעים למה? כי נתניהו זקוק לרשת הביטחון של 'התנועה האסלמית' לתמיכה בתקציב. אתם יודעים למה עוד? כי שר המשפטים יריב לוין רוצה את קולותיהם לתמיכה ברפורמה המשפטית - ובשביל זה הוא מוכן להקים בית חולים בסכנין. ככה זה בממשלת השינוי-לרעה, חזקים בעיקר בדיבורים.

סופרמרקט בישראל. ShutterStock
טואלטיקה בסופרמרקט בישראל. המחירים הם היקרים בעולם, אבל ממשלת השינוי-לרעה הותירה את הרפורמה שנועדה להילחם ביבואנים "בלעדיים"מחוץ לחוק ההסדרים/ShutterStock

ממשלה לא מתפקדת במאבק ביוקר המחיה

אבל בואו נעזוב את התקציב ונעבור לחוק ההסדרים, שיאושר בחבילת התקציב. הכינוי שמתאים לו יותר הוא אולי "חוק ההסתרים". ממשלה שנשענת על רוב של 64 ח"כים, הייתה יכולה להוביל אין ספור רפורמות חיוניות, כמו למשל העלאת גיל הפרישה לנשים (שנעשתה בממשלה הקודמת). בפועל, במרבית המקרים, היא נכנעה לקבוצות לחץ - כמו למשל זו של היבואנים הגדולים, אלה שמעלים בימים אלה את המחירים (מיד נרחיב בנושא).

ועדות הכנסת הרלוונטיות הם ועדת הכספים, ועדת הכלכלה וועדת הבריאות העלו השבוע הילוך כדי להספיק ולטפל בעשרות סעיפים לקראת אישורו הסופי של התקציב. בדרך גילו שהשיטה האלגנטית ביותר היא בריחה מאחריות. ואולי פשוט הם לא מסוגלים לטפל, בשבועות בודדים, בשפע האתגרים.

המדובר בפיקוח והאכיפה בתחבורה ציבורית, תיקון חוק המים, צמצום כוח השוק של ספקים ברשתות קמעונאיות, היתר לאוצר ליבוא ישיר של רכב למנהל הרכב הממשלתי, הרפורמה במשק הגז והבנקאות (כולל מידע על חשבונות לקוחות הבנקים) הקלה על יבוא פירות וירקות ועוד.

חלק מהרפורמות התנדפו מסיבות פוליטיות. אחרות צומצמו בשיטת הסלמי. הממשלה שהוסמכה לטפל ביוקר המחייה שלפה למשל אל מחוץ לחוק ההסדרים את ההצעה להגבלת כוחם של יבואני המזון והטואלטיקה הבלעדיים.

שר התיירות חיים כץ שפעל כלוביסט של המלונאים מנע את ביטול הפטור ממע"מ לתיירים זרים.

יוקר המחייה בנוגע לכפל ביטוחי הבריאות הוזנח. יו"ר ועדת הבריאות בכנסת אוריאל בוסו מש"ס עיכב את המהלך למניעת כפל ביטוחים לבעלי פוליסות פרטיות. לח"כ בוסו דחוף פחות לעסוק בתחום שבו בוחרי ש"ס לא ייהנו ממנו. מצד שני הוא מרוויח את הסימפטיה של לוביסטים מחברות הביטוח והסוכנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חיים ביבס -  "השלטון המקומי בישראל ממשיך לחזק את מעמדו כאי של יציבות". ראובן קסטרו
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי. ההתנגדות שלו לשוד הארנונה מטריפה את שר האוצר/ראובן קסטרו

מחטף הארנונה

הקמת קרן הארנונה, שנועדה לקחת כספי ארנונה עסקית מהרשויות המקומיות ולהעביר אותם למענקים שיתמרצו את הרשויות לבנות למגורים, הפכה לאחד ממטעני הצד של חוק ההסדרים.

חיים ביבס יו"ר המרכז לשלטון מקומי (ליכוד) מתנגד בכל הכוח לתכניות, מה שמטריף את סמוטריץ' שטען: "עליי לא מאיימים. איתי לא עובדים תחת אש". האינטרס של שר האוצר ברור, הוא דואג לקהל בוחריו שמעבר לקו הירוק.

אבל מי שבאמת מאוימים הם ראשי הרשויות, שיצאו נגד הרפורמה שאמורות לממן את הקרן. בשיא המבצע בעזה עם נאלצו להתפנות מעניינים מקלטים וטילים כדי להילחם על עמדתם. רגע לפני פיצוץ סופי החליט משה גפני להתערב ולנסות לגשר בין הצדדים.

רשות המיסים ביקשה לנצל את החוק כדי לבטול עיוותים ולהגדיל את גביית המיסים של משכירי דירות.
הדבש היה שמשכירי דירה אחת ייהנו מפטור ממס על שכ"ד בגובה 7,500 שקל לחודש במקום 5,471 שקל עד היום. פינוק נוסף היא האפשרות לקיזוז מס של משכירים דירות עבור דירות שהם שוכרים בעצמם.

אבל העוקץ עדין לא אושר. המדובר בהטלת חובת דיווח למס הכנסה על כל מי שמשכיר את דירתו, גם אם הוא נהנה מפטור מתשלום מס. כמו כן עדין לא אושרה ההצעה לביטול ההצמדה למדד של הפטור ממס, כדי שיישחק עם השנים.

בתחום אחד ראינו בכל זאת רפורמה: הממשלה אישרה השבוע פיילוט להקמת מתקן האגירה של חברת החשמל בהשקעה של 110 מיליון שקל, שנועדו להבטיח חשמל כשר. המתקן הניסיוני יוקם, איך ניחשתם, דווקא בבני ברק, שהיא אלופת העולם בצריכת חשמל כשר.

כדי לקדם את המהלך יהיה צורך בשינוי החוק והסמכת העיריה להפקעת קרקעות פרטיות. למרות ההכחשות, המהלך עלול לבוא על חשבון תעריפי החשמל של כלל הצרכנים. הבטיחו שהמתקן יימכר ליזמים פרטיים בתוך שלוש שנים. לי לא ברור מדוע רשות החשמל לא התעקשה על כך שהמתקן יוקם כבר כעת על ידי יזמים פרטיים. לגפני וחבורתו הפתרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully