וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן סגור: האם בקרוב נצטרך להתמודד עם שביתת סייעות?

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 12:05

לא מזמן התבשרנו על הסכם חדש שהשיגו הסייעות במערכת החינוך. עתה מתברר שיש מי שלא מרוצות. מהם פרטי ההסכם ומה עומד מאחורי המחאה המתחדשת: תביעה לתגמול משופר או ויכוח על ייצוג העובדים, ובעיקר - העובדות. האם אנו בדרך לשביתה שתשבש חיי משפחות רבות?

ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
התארגנות חדשה צוברת תאוצה בקרב הסייעות. האם בקרוב נהיה עדים לחזרת השיבושים בגני הילדים?/ShutterStock

על רקע המשא ומתן שמתנהל בין מרכז השלטון המקומי, הסתדרות המעוף והאוצר, לגיבוש סופי של שלב א' ברפורמת השכר החדשה של הסייעות ותומכות החינוך בגני הילדים, נולדה אצל הסייעות מחאה חדשה, שצוברת תאוצה. בעצומה שהופצה בסוף השבוע, עליה חתמו נכון לעכשיו 1,400 סייעות מתוך 6,500, הן יוצאות נגד ההסכם בתוקף.

בסוף פברואר הודיעו יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד ויו"ר הסתדרות המעוף, גיל בר-טל, שהגיעו להסכמות עקרוניות עם משרד החינוך בנוגע לרפורמה נרחבת בשכר הסייעות בגנים, בבתי הספר ובחינוך המיוחד, הכוללת מסלול לקידום, הכשרות מקצועיות ושינוי שיטת ורמת השכר.

בתחילת מרץ פרסמה ההסתדרות את הפרטים, הכוללים, בין היתר, העלאת שכר היסוד של תומכות חינוך וחינוך מיוחד ל- 8,000, של סייעות צמודות ל- 7,000 שקלים, של סייעות בגנים ל- 7,200 שקלים. בנוסף התבררו הטבות נוספות, כמו תוספת של 600 שקלים לסייעת שלא תיעדר מהעבודה, מענק שנתי של 1,000 שקלים לסייעת שנעדרה 10 ימי מחלה ומטה, ו - 200 שקלים תוספת להחלפת גננת.

הפגנת הסייעות, כיכר רבין מרץ 2015. ניב אהרונסון
הפגנת סייעות לפני 8 שנים. האם המאבק הממושך של אחד הסקטורים המקופחים ביותר במשק, יגיע לסוף טוב?/ניב אהרונסון

התנאים האלה מעוררים זעם בקרב חלק לא מבוטל מהסייעות, שכזכור יצאו לפני כמה חודשים לשביתת פתע, ללא תיאום עם ההסתדרות ובניגוד לדעתה.

"הסכם העסקת תומכות החינוך המתגבש בימים אלו, יפגע פגיעה קשה בכלל הסקטור המקדיש את עבודתו למען עתידם של ילדי ישראל", נכתב בעצומה.

"אנו דורשות את תיקון ההסכם הנוכחי". הסייעות טוענות שההסכמות שהושגו הן אחיזת עיניים, כיוון שהן מותנות במשרה מלאה, של 42 שעות שבועיות, משרה שרוב הסייעות לא מגיעות אליה.
ומכיוון שכל תוספות השכר מותנות במשרה מלאה, יאלצו הסייעות לעבוד גם בחופשים, כשכל מערכת החינוך בחופש. תכנית התמריצים עליה סוכם, מותנית באי היעדרות מעבודה, ולטענתן גם ימי מחלה, או מחלת ילדים, יחשבו כהיעדרות ויפגעו בזכויותיהן.

"בפועל ההסכם הנוכחי שנחתם ומתגבש הוא אחיזת עיניים ופגיעה קשה באלה שבחרו לעבוד בעבודה שוחקת ותובענית - לחנך את דור העתיד בישראל, ללא הוקרה, בשכר נמוך ביותר וללא תנאים נלווים. תומכות החינוך מפסיקות להיות מובלות על ידי אינטרסים חיצוניים, המנסים לעשות את הונם על חשבוננו".

הסייעות טוענות לייצוג לא הולם בעניינן, דורשות להקפיא את המו"מ עד להבהרת המתווה המתגבש, שהוצג להן רק בחלקו, ורק בחלק מהרשויות המקומיות.

בנוסף, הן דורשות להיות חלק מניהול המו"מ, באמצעות נציגות רחבה של כל סוגי תומכות החינוך, ואת התאמת תנאי ההעסקתן לתנאי אנשי החינוך בישראל בחופשות, תוספות ותק משמעותיות, תמריצים, שנת שבתון והכשרה מקצועית.

אם לא יינתן להן מבוקשן, רומזות הסייעות כי כל האופציות עומדות על הפרק, כולל השבתה של עבודתן, ששבש את שגרת החיים של משפחות רבות בישראל.

אלא שיש מי שמניחים שלא רק טובת הסייעות נמצאת על הפרק, אלא מאבק של ארגוני עובדים "מתחרים":

כך עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף, שמסר בתגובה לדברים: "התארגנות של ההסתדרות הלאומית שמבטיחה לסייעות הרים וגבעות ללא כיסוי, זורעת דיסאינפורמציה מבלי להכיר את ההסכם.
ההסכם בשלבי ניסוח. הוא כולל רפורמה בשכר ועליית שכר של עשרות אחוזים. לכשנגיע להבנות בכל הנושאים והסייעות יבינו את גודל השעה הן יהיו מאד מרוצות
. לא כל השלבים באים לידי ביטוי בשכרן והן ניזונות משמועות.
ועדי העובדים ונציגות הסייעות בוועדים שמבינים את ההסכם מברכים עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully