וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלטון המקומי הכריז על השבתה מלאה של המערכות העירוניות - כולל מערכות החינוך

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 16:30

בניגוד להיגיון ולמגמה המקובלת בעולם, מנסה המדינה לפגוע ברשויות המקומיות באמצעות קרן הארנונה. במעטה פופוליסטי של חלוקה צודקת, סמוטריץ' וגפני, בתמיכת ראש הממשלה, בסך הכל חומדים את הקופה

בווידאו: כרמל שאמה הכהן בדיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023/דני שם טוב דוברות הכנסת, ערוץ כנסת

הקמת "קרן הארנונה" מעוררת סערה והתנגדות חריפה בקרב ראשי רשויות מקומיות שהתכנסו לישיבת חירום שזימן יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, והודיעו על שביתה ברשויות המקומיות עד להסרת התוכנית להקמת קרן הארנונה.

השירותים שיושבתו מחר

  • גנים
  • בתי ספר יסודיים
  • שירותי קבלת קהל
  • שירותי ניקיון ביישובים
  • ועדות תכנון ובנייה
משה גפני, דיון ועדת הכספים, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
רובין הוד או מי שמנסה להניח יד על כספי הארנונה שמשלמים התושבים?/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

ראשי הרשויות מתכוונים להחריף את המאבק בשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמקדם את המהלך, ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות דיון סוער בעניין בוועדת הכספים, שאמורה לאשר היום את הקמת הקרן, במסגרת חוק ההסדרים שיובא בקרוב לאישור בכנסת. צללנו לחלק מהפרטים בניסיון להבין מה מקומם את ראשי הרשויות ומדוע אין מדובר במקרה שבו לוקחים מהעשירים ונותנים לעניים, כפי שמנסים להציג זאת יוזמי המהלך, אלא אקט כוחני מצדם של מי שמבקשים להגדיל את השליטה של השלטון המרכזי על השלטון המקומי ולהשיג לעצמם יותר השפעה.

סמוטריץ' עצמו תקף את ביבס בחריפות וטען כי ביום חמישי הגיע איתו להסכמות. "אתה נכנע לחברים שלך ברשויות החזקות ולכן אין לך אומץ להתייצב מאחורי ההסכמות שחתמת עליהן", כתב שר האוצר בטוויטר. "אתה יודע את האמת שהקמפיין שלכם כאילו האוצר 'מלאים' את כספי הארנונה הוא שקר מוחלט, שהקרן נמצאת בשלטון המקומי ושנקבע בחוק שאף שקל לא ישאר באוצר ואם יהיו יתרות הן יחזרו כל שנה לרשויות המשלמות. אתה גם יודע שהקמפיין השקרי שלכם כאילו זה קשור ליו"ש או לחרדים הוא ציני ושקרי ואתם רוקדים על פילוג ושיסוע בין חלקי האוכלוסיה".

חיים ביבס בדיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, בעת הדיון בוועדת הכספים. יוצא לקרב חייו/דוברות הכנסת, דני שם טוב

פרס לעבריינים

"הקמת הקרן הזאת היא עונש לרשויות מקומיות שמתנהלות נכון", אומר רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, שאמורה לשלם את הרף הגבוה ביותר תשלומים ל"קרן הארנונה", למרות שעיריית גבעתיים עצמה לא נחשבת לעירייה חזקה. "מענישים את מי שפיתח אזורי תעסוקה, משרדים והוסיף יחידות דיור בצורה מושכלת, כדי שיוכל לממן אותם באמצעותם ולוקחים את הכסף לעיריות שלא התנהלו נכון ומקבלות מאות מיליונים מהמדינה.

"המיסים שתושבים והעסקים משלמים לרשות המקומית מיועדת לטיפול ותחזוקה הרשות ומתן שירותים לתושבים. זה כמו שעירייה תחליט שהיא לוקחת אחוז מדמי ועד הבית, שמיועדים לתחזוקת הבית, לקופתה. הממשלה מכניסה יד לכיסם של התושבים ובעצם מטילה עליהם עוד מס, ומתרצת אותו במעשה של 'רובין הוד' שלוקח מהחזקים לטובת החלשים, כשאף אחד לא יודע אם הכסף הזה יגיע אליהן, ולא לכספים קואליציוניים, אינטרסים פוליטיים וישובים באיו"ש, מה גם כשבחוק כתוב בצורה מפורשת, שמשרד הפנים הוא זה שיחליט על החלוקה".

גבר מבואס מחזיק בחשבון חשמל. ShutterStock
האם חשבון הארנונה שאנחנו משלמים תמורת שירותים עירוניים תופנה לתקציב המועצות הדתיות?/ShutterStock

השקר שמאוחרי היוזמה

הצעת חוק "קרן הארנונה" אמורה, לכאורה, לתקן עיוות, לפיו הארנונה למגורים נמוכה יחסית, מה שמביא ראשי ערים לבנות פחות למגורים ולהשקיע יותר בעסקים ואזורי תעשיה, שם הארנונה גבוהה משמעותית. כל זה מביא לקצה נמוך של בניה למגורים והרחבת הפער הכלכלי בין ערים.

הקרן אמורה להפוך את הבניה למגורים לכדאית יותר ואת הבניה לעסקים לרווחית פחות. לצורך כך תעביר כל רשות לקרן ייעודית שתוקם לצורך כך, 49% - 10% מרווח הארנונה השנתי שלה והכסף שאסף יחולק בחזרה לכל הרשויות, כנגד כל היתר בניה שתפיק הרשות.

לפי המודל הראשוני של האוצר, כל אחת מהרשויות תפריש לקרן אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה העסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון, תוך כדי סבב הלחימה בעזה, שעורר זעם רק בקרב ראשי רשויות בדרום ומרכז שלא יכלו להגיע אליו בגלל המתיחות הביטחונית, הושגה פשרה חלקית לפיה יפחתו סכומי ההפרשה לקרן, שמחושבים בנוסחה המשקללת גם את הדירוג הסוציואקונומי של הערים והמרחק שלהן מהמרכז.

"גם המפתח הסוציואקונומי שהממשלה מתכוונת לקבוע באמצעותו מי חזק ומי חלש, שגוי מיסודו", מוסיף קוניק. "גבעתיים נמצאת בדירוג סוציואקונומי 9, על פי הכנסת והשכלת התושבים. גפני רואה בעיניים שלו את האשכנזים הפריווילגיים מגבעתיים, אבל העירייה שלהם פחות חזקה מעיריית דימונה, שמקבלת סיוע מהמדינה, כי אין לנו אזור תעשיה. אין לי בעיה עם עיריות נתמכות, שיהיה להן לבריאות, אבל אין קשר בין המצב הכלכלי של התושבים, למצבה של העירייה.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים בועידת השלטון המקומי. ראובן קסטרו
ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: הממשלה עושה את מה שהיא עושה הכי טוב, לייצר שיסוי ופילוג"/ראובן קסטרו

כסף למועצות הדתיות

חשוב לציין שכבר היום מתקיים מנגנון "שלוקח מהעשירים ונותן לעניים" עם או בלי מירכאות. מדובר במענקי האיזון שמשלמות עיריות ומועצות מקומיות ואזוריות חזקות ומנותב לכאלה שמכניסות פחות. אלא שהמנגנון הזה מתקיים היום בשלטון המקומי - ועל הכסף הזה, בין היתר, רוצה הממשלה להניח יד.

קוניק: "ברור לכולם, שמהרגע שהאוצר שם רגל ומייצר לו קופה קטנה, אין דרך חזרה. כמו עם המועצות הדתיות. פעם המימון שלהן היה 60% המדינה ו- 40% הרשויות המקומיות, והיום 25% המדינה ו- 75% הרשויות המקומיות. דבר נוסף, בכל העולם השלטון המרכזי מעביר סמכויות לשלטון המקומי, וישראל נחשבת להכי ריכוזית בקרב המדינות המערביות בהיבט הזה.

"הממשלה עושה גם כאן את מה שהיא עושה הכי טוב - ליצר שיסוי ופילוג, הפרד ומשול. זה כמו שיקחו נשק מחיל האוויר והשריון ויעבירו את חלקו לגולני ולצנחנים וחלקו ישמר במחסנים מיוחדים, כדי לייצר מריבה בין החיילות ולצפות שבשעת מלחמה הם ישתפו פעולה וינצחו במלחמה".


למה לא התאחדתם עד היום כדי לנהל מאבק ביחד?
"יש 257 רשויות עם שונות גדולה ביניהן, גם פוליטית וגם סוציאלית. יש מעט מאוד נושאים, כמו שכר הסייעות למשל, שמאחד את כולנו. מה גם שיש לחץ גדול על ראשי רשויות מהליכוד שלא להצטרף למאבק נגד 'קרן הארנונה' ובעוד חצי שנה יש בחירות מקומיות ואף אחד לא רוצה לסכן את היחסים עם הממשלה.

"שבתנו למשך יומיים והציבור לא הבין מה אנחנו רוצים ממנו. עכשיו ראשי רשויות קיבלו אומץ, התקשורת נותנת לנו גיבוי וגם ההסכמים הקואליציוניים עוררו את המודעות לאן הכספים האלה מיועדים. כל עכבה לטובה ועכשיו הזמן בשל למאבק ציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully