וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמטיקה וגרעין: תכנית הסיוע של חטיבת המחקר בצה"ל לתלמידים בפריפריה

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 12:57

על זירת המחקר הטכנולוגית (זימ"ט) של צה"ל, כמעט ואין מידע בתקשורת. המוחות שעוסקים בחקר טכנולוגיות מורכבות מרקטות ועד הגרעין האיראני, משקיעים בשנים האחרונות בחקר פונקציות ודיאגרמות בפרויקט שמטרתו לסייע לתלמידי תיכון בפריפריה להשלים לימודי מתמטיקה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מסייעים לתלמידים בפריפריה החברתית

במהלך השבוע, עוסקים החוקרים המודיעיניים מחטיבת המחקר הטכנולוגית (זימ"ט) של צה"ל, את הטכנולוגיות החדשות והמורכבות ביותר: מחקר רקטות ועד לחקר הגרעין האיראני ואין תחום מודיעיני טכנולוגי שהם לא חולשים עליו.

מה שרבים לא יודעים הוא, שבשנים האחרונות משקיעים החוקרים המיומנים גם בחקר פונקציות ודיאגרמות בבתי ספר בפרויקט מיוחד ללימוד מתמטיקה, שנועד לסייע לתלמידים בכיתות יא'-יב' בפריפריה החברתית, בהשלמת לימודי מתמטיקה, כמובן בהנחיית החוקרים המודיעיניים הטובים ביותר.

אומנם על זירת המחקר הטכנולוגית (זימ"ט) של חטיבת המחקר בצה"ל, כמעט ולא ניתן למצוא מידע בתקשורת. בשונה משאר הזירות בחטיבה, שמתמחות במחקר של אזור גיאוגרפי, בזירה הטכנולוגית נמצאים חוקרים ממגוון רחב של תחומים העוסקים במחקר הטכנולוגיה של האויב - מהגרעין האיראני ועד הטילים המדויקים.

מאחורי הקלעים של התכנית ללימודי מתמטיקה של חטיבת המחקר. דובר צה"ל,
מאחורי הקלעים של התכנית ללימודי מתמטיקה של חטיבת המחקר/דובר צה"ל

זימ"ט-מתיקה - יוזמה של קצין מחטיבת המחקר

לפני תשע שנים, יזם קצין צעיר בזירה הטכנולוגית את הרעיון להקמת תוכנית "זימטמטיקה", שתשתמש במוחות המבריקים של חוקרי החטיבה לא רק לטובת ביטחון מדינת ישראל אלא גם להשקעה בדור העתיד.

במסגרת התוכנית, שנבנתה יחד עם עמותת "תובנות בחינוך", מגיעים אחת לשבוע חיילים וקצינים מאגף המודיעין לתגבר בלימודי מתמטיקה לתלמידים מהפריפריה החברתית. כיום התוכנית פועלת בשלושה בתי ספר עם כ-70 מתנדבים, כאשר כל חייל מלמד מספר תלמידים באופן קבוע.

מאז תחילת התכנית, הנתונים בבתי הספר מדברים בעד עצמם: בכלל בתי הספר נרשמה עליה של משמעותית במספר הלומדים והלומדות מתמטיקה ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד, בהיקפים שלא יכלו לדמיין לפני תחילת התכנית.

מלבד לימודי המתמטיקה, התוכנית שמה דגש על חיזוק תחושת הביטחון העצמי והמסוגלות של התלמידים. החיילים יוצרים קשרים אישיים עם התלמידים, ובכך מצליחים להשפיע על האופן שבו אלו תופסים את המקצוע ומחדירים בהם מוטיבציה ללמוד ולהצליח בו.

סרן ע', מובילת התוכנית, מספרת: "(בהתחלה) היו לא מעט תלמידים שלא היו מרוצים, בית הספר חייב אותם להגיע לשיעורים. הם היו מנסים לא ללמוד בכל דרך אפשרית, מבחינתם בגרות של חמש יחידות במתמטיקה הייתה מועדון סגור שאפשר היה להתקבל אליו בקושי ורק אם אתה ממש חכם.

ציונים כמו שבעים, שמונים היו בגדר הבלתי אפשרי בראייתם. הם עוברים תהליך כל כך משמעותי - תלמידים שהיו קרובים לנשירה מהלימודים פתאום שלחו לי הודעות בחמישי בערב על מבחן שהיו מופתעים שעברו בהצלחה. אין שום דבר שדומה לתחושה שעולה בך כשאתה מסתכל על התהליך הזה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מאחורי הקלעים של התכנית ללימודי מתמטיקה של חטיבת המחקר. דובר צה"ל,
התכנית ללימודי מתמטיקה של חטיבת המחקר/דובר צה"ל

משקיעים באוכלוסייה עם אחוזי גיוס נמוכים

לצד ההצלחה הלימודית, בבתי הספר חלה עליה ניכרת ברצון לשרת שירות משמעותי בצבא, ואכן זו תורגמה לגדילה של עשרות אחוזים באחוזי הגיוס לצה"ל מאותם בתי ספר. "עצם הגעתם של החיילים והחיילות על מדים מעורר השראה בקרב התלמידים, שרואים בהם מודל לחיקוי ורוצים ללכת במסלול שלהם".

מדובר באוכלוסייה שאחוזי הגיוס בקרבה נמוכים ביותר, בין היתר בשל חוסר היכרות והזדהות עם המערכת הצבאית. "הקשר האישי שמפתחים החיילים עם התלמידים מראה להם שאפשר לבחור בדרך אחרת, ומעורר בהם את הרצון לשרת בתפקידים משמעותיים ולתרום לביטחון המדינה".

בתקופת הקורונה, שאופיינה בהרבה לחץ וחוסר ודאות, התלמידים לא יכלו להגיע לבתי הספר ונותר סימן שאלה בדבר המשך קיומה של התכנית. אך לאחר מספר התאמות, המשיכה התכנית דרך המחשבים בבית.

"עבדנו בלהגיע לכולם, גם לתלמידים ללא גישה למחשבים בבית או לסביבה שמאפשרת למידה. הסברנו להם כיצד להשתמש בטלפונים שלהם, חשפנו להם שיטות למידה שונות ויצירתיות, ותמכנו בהם מרחוק כדי לעזור להם לנווט בתקופה הקשה הזו".

מחקר הגרעין למחקר פונקציות: התכנית ללימודי מתמטיקה של חטיבת המחקר. דובר צה"ל,
מחקר הגרעין למחקר פונקציות: התכנית ללימודי מתמטיקה של חטיבת המחקר/דובר צה"ל

יחידת 8200 מצטרפת ליוזמה

בשנה האחרונה חזרה התכנית למתכונת המקורית בבתי הספר. לאחרונה הצטרפו לתוכנית גם חיילים וקצינים מיחידת 8200, ממערך ספיר ומיחידות נוספות באמ"ן.

היעד הבא ששמו לעצמם מובילי התכנית הוא להגיע גם לתלמידים בכיתות ט'-י' ולעודד אותם לבחור ללמוד 4 ו-5 יחידות מתמטיקה. "אנחנו רוצים להגיע ולהשפיע על כמה שיותר תלמידים, במספר שכבות גיל. החיילים שלנו רתומים ורוצים לעזור ולתרום למען פיתוח דור העתיד, ולממש את הפוטנציאל הטמון בתלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully