וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן הארנונה: לוקחת מהעשירים ונותנת לעניים? לא בדיוק

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 13:24

בניסיון להראות עד כמה "קרן הארנונה" שוויונית וצודקת, מפרסם משרד האוצר את רשימת המרוויחות והמפסידות. אלא שבחינה של הרשימה מציגה כמה עיוותים שכוללים יישובים כמו סביון, כפר ורדים, שוהם ואורנית, בין המועצות המרוויחות... הנה הנתונים הבולטים ברשימה

אילת. ShutterStock
בואי לאילת. מהר, לפני שקרן הארנונה תרושש אותה/ShutterStock

מאז פתח מרכז השלטון המקומי בשביתה, כחלק מהתנגדותו העזה לתכנית "קרן הארנונה", מנסים כל המצדדים בה להציג אותה כמעין "תכנית רובין הוד", כזאת שלוקחת מהרשויות החזקות והרווחיות ומעבירה לחלשות והמפסידות.

אלא שהקריטריונים לחלוקת הכספים, יוצרים גם לא מעט עיוותים: על נתון אחד אין עוררין, המפסידה הגדולה תהיה תל אביב, נניח לרגע שבכך יש עוד היגיון מסוים, שכן לפי שני הפרמטרים - הדירוג הסוציו-אקונומי והדירוג הפריפריאלי, נמצאת תל אביב עם ציון 8 במעמד הכלכלי ועם ציון 10 במעמד המרכזי.

לצידה, במדד המפסידות הגדולות, ניצבות עוד ערים שלגביהן קצת מסובך יותר להסביר את הנתונים. חיפה למשל, אחת המפסידות הגדולות מן התכנית, היא באשכול 7 מבחינת מעמד סוציו אקונומי ו-6 במדד הפריפריאלי. כלומר, לא ענייה, אבל גם לא מהעשירות.

זאת ועוד - מאחר שהתכנית למעשה "קונסת" עיריות על הכנסות משטחי מסחר ועסקים, החיפאים נדפקים פעמיים: לא רק ששטחי התעשייה במפרץ חיפה מזהמים להם את האוויר, פוגעים באיכות החיים ומורידים את מחירי הנדל"ן, עכשיו הם גם יקנו להם פחות שירותים תמורת הארנונה. אכן - מופת של צדק והיגיון.

גם פתח-תקווה למשל, עיר של מעמד בינוני (אשכול 7 כמו חיפה), נפגעת בגלל המרכזיות וריבוי אזורי המסחר בתחומה. צודק או לא? לפקידי האוצר ובכירי הקואליציה הפתרונים.

רק שעם כל הכבוד לחיפה ולפתח תקווה, יש דוגמאות עוד יותר מקוממות, כמו אילת. אמנם עם ציון 1 (הנמוך ביותר) במדד הפריפריאליות, ועם ציון 6 (סביר, אך לא גבוה) באשכולות הסוציו אקונומיים. באובדן כסף פר נפש (תושב), אילת היא המפסידה הגדולה מהתכנית, אבל מצד שני, לאילתיים הבטיח ראש הממשלה גם רכבת מהירה, הבטחה שלא ממש קידם, אז אולי הם כבר התרגלו.

במדד המפסידות המפתיעות נמצא למשל את קריית עקרון, לא בדיוק יישוב מבוסס (מעמד סוציו אקונומי 5) שתפסיד לא מעט.

גם לתושבי אשדוד, שאך לפני ימים יצאו מהממ"דים, אין יותר מדי בשורות. אשדוד תשלם את מחיר הנמל, על אף שהיא באשכול סוציו אקונומי 4 בלבד, כלומר - מתחת לממוצע ובמדד פריפריאלי 7, כלומר - קרובה יחסית למרכז.

אשדוד יכולה להתנחם אולי במצבה העגום של ירוחם: לא רק שהיא מחכה לפתרון בעיית הפשיעה בפזורה הבדואית שבסביבותיה, שהבטיח לה השר לביטחון לאומי ולא רק שהיא ממוקמת 4 במדרג האשכולות ו-3 במדד הפריפריאלי, גם היא תפסיד כתוצאה מהתכנית.

פארק יער שוהם. משה שלר, מערכת וואלה! NEWS
פארק יער בשוהם. עוד יישוב "עני" שירוויח מקרן הארנונה/מערכת וואלה! NEWS, משה שלר

יש גם כמה "מרוויחות" - במירכאות, כמו שני ישובים ערביים גדולים כמו נצרת ושפרעם. שני היישובים יכניסו מעט כסף כתוצאה מהתכנית, אבל בהשוואה לגודלם, מדובר בפרוטות.

אפרופו פרוטות, יישוב "סופר מבוסס" כמו כוכב יאיר, שבמדד הסוציו-אקונומי מדורג 9 (כלומר, מעל תל אביב) ייאלץ להיפרד מסכום זניח, כזה שלא יפגע בתקציב השקיית המדשאות.

גם היישוב החצי-כפרי, קדימה-צורן, שבו לא מעט בתי מידות (דירוג סוציו אקונומי 8) ירוויח כתוצאה מהקמת קרן הארנונה.

העיוותים ברשימה מתבררים ביתר שאת כשעוברים אל רשימת המרוויחות הבלתי הגיוניות, ביניהן מוצאים כמה יישובים "מוכי עוני" (עם ציון סוציו אקונומי כמעט מקסימלי - 9), ביניהם, כפר ורדים "סביון" של הגליל, אורנית ושוהם. מישהו אמר שלוקחים מהעשירות ונותנים לעניות?

אך אם כבר הזכרנו את סביון של הגליל, בואו ונלך אל הדובדבן שבקצפת, עניית העניות: סביון, היישוב שציונו הסוציו-אקונומי הוא 10 משולם - שגם הוא צפוי ליהנות מהתכנית, ספרו עוד על הצדק החלוקתי הזה של משרד האוצר, לתושבי אילת, אשדוד וירוחם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סביון. יחצ,
בתמונה: היישוב העני סביון/יחצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully