וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרשמו: מקרן הארנונה לא תיבנה אפילו דירה אחת

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 15:06

המאבק על קרן הארנונה הפך מזמן ממאבק כלכלי להורדת ידיים פוליטית. אם סמוטריץ' מעוניין באמת בהגדלת היצע הדיור אז שיסבסד התחלות בנייה או ידאג להשקעות עתק בתשתיות שיהפכו את הפריפריה למרכז. המניע שלו להקמת הקרן הוא להחזיר לקופה את מה שבזזו החרדים

"רה"מ תומך בחוק קרן הארנונה ומבקש מהקואליציה לתמוך בו"/דוברות הכנסת

המאבק על הקמת קרן הארנונה הפך כבר מזמן למאבק פוליטי הכרוך בהורדת ידיים. מצד אחד נמצא שר האוצר סמטוריץ' הדעתן, שבגיבוי נתניהו מתעקש ומתעקש, ונראה כי שום דבר לא יזיז אותו מעמדתו, גם לא שביתה ברשויות המקומיות, שפוגעת קשות בשגרת החיים של מיליוני תושבים.

בצד השני של הזירה מתבצרים בעמדתם ראשי הרשויות המקומיות, המתייחסים לקרן ארנונה כאל שוד לאור היום ופלישה לתחום פעילותם הכלכלי ולשגשוג שהביאו לעריהם, שאותו השיגו בעמל רב. מבחינתם מדובר במתן עונש על התנהלות כלכלית אחראית ומצליחה.

המוזר ביותר הוא שלמרות קרב האיתנים, סיפור קרן הארנונה יכול היה להידחות מבלי לגרור את הממשלה למשבר קואליציוני, שכן הקמת הקרן נדוןנהגם בממשלת השינוי וגם בממשלה שלפניה. כלום לא יצא מזה. למה? כי אף אחד אינו מסוגל באמת למדוד כיצד הקמת קרן כזאת תתרום למאבק במחירי הדיור.

כבר כיום ניתן לתמרץ כספית את רשויות שיבנו דירות חדשות, אבל פשוט לא מתחשק להן. אין להן עניין בגלל הבירוקרטיה. אין להן חשק כי ההכנסות מארנונה עסקית גדולות בהרבה. אין להן רצון כי לא מדובר בבניית דירת בלבד, אלא גם בצורך בכל התשתיות הנוספות - ממערך כבישים וגשרים, ועד לביוב וחינוך.

אז למה שר האוצר מתעקש ולא דוגל בגישה הזאת? התשובה פשוטה, גם אם מקוממת מאוד: מכיוון שבתקציב הנוכחי, לאחר ביזה של 13 מיליארד שקל על ידי המפלגות החרדיות, לא נותר מספיק כסף למשימות אחרות. כדי לעודד קבלנים לבנות וראשי רשויות לתת היתרים, יש צורך במיליארדי שקלים. זה מחיר הגשמת הסיסמה: להפוך את הפריפריה למרכז.

דיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ראשי הרשויות "החזקות" בעת הדיון בוועדת הכספים. מרגישים שקיבלו עונש על התנהלות אחראית, מושג שהממשלה לא מסוגלת אפילו להבין/דוברות הכנסת, דני שם טוב

אם יש ארנק דיגיטלי, למה לא ארנק מוניציפלי?

הכסף פשוט לא קיים והרשויות הפכו לפתרון מימוני קל. אבל זה לא חייב להיום בהכרח כך: פעם הרצליה הייתה רק "בשולי המרכז" והפכה למרכז לכל דבר בזכות פיתוח אזור ההייטק במערבה. גם פתח תקווה, למרות גודלה, הייתה בקושי "אם המושבות" והפכה למרכז לכל דבר בזכות המעבר של חברת הביטוח מת"א היקרה לתחומה.

ומה נגיד על ראשון לציון? פעם קולנוענים צילמו בה סרטים על סיני ולבדיל - עבריינים טמנו בה גופות...היא הייתה פריפריה והפכה למרכז בזכות מעבר של מטות מרכזיים של הבנקים הגדולים ועוד עסקים שהכניסו לקופתה, במצטבר, מיליארדים רבים.

שלוש רשויות אלה גובות ארנונות נמוכות יחסית וזה טוב לכולם. אם שר האוצר מעוניין בהקמת מרכזי תעסוקה חדשים גם בנתיבות או באשקלון, הוא מוזמן לפתח את תשתיות הרכבות והכבישים לאזורים אלה.

עם מרכזי התעסוקה החדשים יגיעו בהמשך גם הדירות החדשות, אלא שממשלת נתניהו מעוניינת לעשות עבודה קלה ולחדור ישירות לכיסן של הרשויות החזקות, להעניש את שהיטיבו לטפל בתקציבים ונותרו עם עודפים בזכות ניהול תקציבי נבון, משהו שנדמה שהממשלה הנוכחית אפילו לא מסוגלת להבין.

הערכה שלי: קרן הארנונה לא תסייע לבנות אפילו דירה חדשה אחת. איך אני יודע? תסמכו על הרשויות החזקות, כשצריך, הן יודעות לפעול הרבה יותר טוב מהממשלה, בטח מהממשלה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully