וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנות נאמנות מול קופות גמל להשקעה: קווים לדמותן

תומר שלו – מנהל הידע המקצועי – חטיבת הלקוחות, בשיתוף מיטב

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 14:58

בשנים האחרונות היצע מכשירי ההשקעה והחיסכון גדל. אז איך יודעים אם לבחור בקרנות נאמנות או קופת גמל להשקעה? בדקנו

בחורה צעירה ומחויכת. GettyImages
קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה צעיר יחסית/GettyImages

קרנות נאמנות הן אחד ממכשירי ההשקעות הוותיקים והפופולריים בשווקי ההון. הן מציעות למשקיעים חשיפה רחבה לסקטורים שונים ומגוון רחב של אסטרטגיות השקעה בניהול מקצועי וניתן לרכוש אותן במסחר בבורסה. עם זאת, בשנים האחרונות היצע מכשירי ההשקעה והחיסכון גדל, שהבולט מביניהם הוא קופת הגמל להשקעה, המנוהל בבתי השקעות וחברות הביטוח.

קרנות נאמנות - מאפיינים עיקריים

כאמור, קרן נאמנות היא מכשיר השקעה המאגד משקיעים לצורך השקעה משותפת ביחידות השתתפות של קרן הנאמנות. כמובן שאין צורך בהיכרות בין אותם המשקיעים ומנהל הקרן הוא זה שמבצע את ההשקעות במסגרת מדיניות ההשקעות של הקרן המפורסמת בתשקיף הקרן. כל קרן מורכבת מיחידות השתתפות וכל יחידה מקנה זכות שווה בנכסי הקרן וברווחיה. ככל שהקרן מגייסת כספים רבים יותר ממשקיעים, כך מספר היחידות שלה גדל. ולהיפך, כאשר משקיעים פודים את השקעתם מן הקרן, נמחקות יחידות השתתפות בהתאמה.

ישנם סוגים רבים של קרנות נאמנות. בחלוקה כללית ניתן לציין קרנות מחקות המבוססת על השקעה באמצעות עקיבה אחר מדדי מניות ולעומתן קרנות מנוהלות המבוססות על אסטרטגיה ומדיניות השקעות מוגדרת במטרה להשיא תשואת יתר על פני השוק. חלוקה אחרת תצביע על העדפות ההשקעה, כלומר, קרנות הנבדלות במדיניות או בסקטור ההשקעה כמו קרנות מנייתיות או קרנות אג"חיות, קרנות גמישות (שאינן מתחייבות למדיניות השקעה), קרנות משולבות, קרנות כספיות ועוד.

קרנות הנאמנות נוהלו בעבר על ידי הבנקים בישראל. מאז רפורמת בכר שאושרה בשנת 2005 במטרה לעודד ולהגביר את התחרות בשוק החיסכון וההשקעה, עברו קרנות הנאמנות לניהולם של בתי ההשקעות וחברות הביטוח הגדולות בישראל. כיום, שוק קרנות הנאמנות בישראל כולל נכסים מנוהלים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים ומעל ל-0002, קרנות מסוגים ותחומי השקעות שונים רשומות למסחר בבורסה בת"א, נכון לשנת 2023.

פגישת ייעוץ עם בנקאי. ShutterStock
בדומה למכשירי חיסכון והשקעה לטווח קצר-בינוני, הכספים בקופת גמל להשקעה נזילים/ShutterStock

קופת גמל להשקעה - מאפיינים מרכזיים

קופת גמל השקעה היא מוצר שהושק בישראל בשנת 2016 המאפשר למשקיעים דרכה ניהול השקעות במגוון רחב של מסלולים וברמות סיכון משתנות, תוך שמירה על נזילות וגמישות לכל אורך תקופת ההשקעה. היא הושקה במטרה לעודד את החוסכים להגדיל את החיסכון השוטף שלהם, ולכן הרגולטור כלל הטבות מס פוטנציאליות שהן ייחודיות לקופת גמל להשקעה.

בדומה למכשירי חיסכון והשקעה לטווח קצר-בינוני, הכספים בקופת גמל להשקעה נזילים וניתן לעבור בין מסלולים מבלי שהדבר יחשב כאירוע מס. לעומת זאת, קופת גמל להשקעה מציעה פטור מלא ממס רווחי הון, לחוסך אשר יבחר להסב את כספי החיסכון לקצבה חודשית, אותה ניתן לקבל בפטור ממס החל מגיל 60.

משמעותה של הטבת המיסוי עשויה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים כתלות בביצועי מסלול ההשקעה הנבחר בקופה ובמשך ההשקעה. לאור הטבה משמעותית זו, גובה ההפקדה השנתית לאדם מוגבל לתקרה של 76,449 ש"ח, נכון לשנת 2023.

ומה לגבי דמי הניהול?

קרן נאמנות וקופת גמל להשקעה דומות במובנים רבים. בשני המקרים מדובר בכספים נזילים ושני מכשירי החיסכון מציעים ניהול השקעות אקטיבי או פסיבי בהתאם למסלול הנבחר או למדיניות הקרן הספציפית. אחד מהערכים המוספים של קופת גמל להשקעה הינו שמדובר במוצר חסכוני יחסית בדמי הניהול.

שיעור דמי הניהול בקרנות הנאמנות נמצאת בטווח רחב משיעור דמי ניהול אפסיים ועד לשיעור דמי ניהול שנתי של 3%, כתלות בסוג הקרן ובמדיניות ההשקעה שלה. מעבר לדמי הניהול ישנן לעתים גם עלויות נוספות כמו דמי נאמן ועמלת הפצה. מנגד, בקופות גמל להשקעה מבנה העלויות הוא פשוט וכולל דמי ניהול בלבד, שהמקסימליים שבהם מגיעים לעד 1.05% מיתרת הנכסים (ועד 4% מההפקדות, אם כי לא מקובל לגבות זאת בפועל).

סיכום

קרנות נאמנות הן מוצר ותיק שעבר תהפוכות ושינויים במרוצת השנים. הוא עדיין שומר על פופולאריות בקרב המשקיעים ומציע מגוון רחב של העדפות השקעה וניהול אקטיבי בסקטורים שונים. קופת גמל להשקעה היא מוצר השקעה צעיר יחסית והיא מציעה לחוסכים השקעה מנוהלת ברמות סיכון משתנות, לצד פוטנציאל להטבת מס משמעותית. אמנם קופת גמל להשקעה מתנהלת לרוב בשיעור דמי ניהול נמוכים יחסית, אך היא אינה יכולה להוות תחליף מלא לקרן נאמנות, שכן היא מוגבלת בתקרה הפקדה שנתית בגובה של עד [76,449] ש"ח.

האמור אינו מהווה ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני ו/או תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.

תומר שלו – מנהל הידע המקצועי – חטיבת הלקוחות, בשיתוף מיטב
  • עוד באותו נושא:
  • מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully