וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניית מניות: 5 נתונים שרצוי להכיר לפני שקונים מניות

נטלי רוזן – סמנכ"לית שיווק ומכירות – מיטב טרייד, בשיתוף מיטב

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 14:26

רכישת מניות היא אחת הפעולות הנפוצות ביותר בקרב משקיעים ולרוב הן מהוות עמוד תווך בכל תיק השקעות. אז איך מתחילים ומה חשוב לדעת על העולם המרתק הזה?

אקסלנס השקעות. ShutterStock
מתכננים לקנות מניות? הנה חמישה נתונים שכדאי להכיר/ShutterStock

שוקי ההון בעולם הם הפלטפורמות המרכזיות להשקעת ההון הפנוי במטרה להשיא תשואה חיובית באמצעות מסחר במוצרים פיננסיים שונים. המוצרים המרכזיים הנסחרים בבורסות הם מניות ואגרות חוב. קניית מניות היא אחת הפעולות הנפוצות ביותר בקרב משקיעים ולרוב הן מהוות עמוד תווך בכל תיק השקעות, בין אם ברכישה ישירה או דרך השקעה עקיפה באמצעות קרנות נאמנות וקרנות סל. לפני שקונים מניות, הנה חמישה נתונים שכדאי להכיר.

מניות - מה הן בעצם?

בשוקי ההון נסחרות חברות ציבוריות. המשמעות של היותן ציבוריות היא כי ניתן לקנות ולמכור את מניות החברה ומכאן שלציבור יש בעלות חלקית בחברה. מדוע חברות בוחרות להנפיק את המניות שלהן לציבור? הסיבה העיקרית היא שבאמצעות הנפקת מניות החברה מגייסת הון שלא בצורה של חוב. גיוס ההון מאפשר להן לעודד ולפתח את הפעילות העסקית, לצד גיוס חוב בצורה של הלוואות מהבנקים או הנפקה של איגרות חוב לציבור.

כל מניה מבטאת יחידה המייצגת ערך יחסי של החברה והיא מקנה למחזיק בה זכויות הצבעה, זכויות בהון וגם זכויות במידה והחברה הגיעה לפירוק. שיעור הבעלות בחברה נקבע על בסיס כמות המניות אותן מחזיק בעל המניות בחברה. זאת ועוד, בחברות בהן קבועה מדיניות חלוקת דיבידנד, זכאים בעלי המניות לנתח יחסי, בהתאם לכמות המניות שבבעלותם, מתוך רווחי החברה המחולקים. לדוגמה, משקיע שמחזיק ב-2% מסך המניות בחברה, יהיה זכאי ל-2,000 ש"ח במידה ויחולק רווח (דיבידנד) של 100,000 ש"ח.

מניות. ShutterStock
המסחר במניות החברות בבורסות השונות מתבצע באמצעות מערכות מסחר/ShutterStock

קניית מניות - איך זה משפיע על שווי החברה?

בין אם מדובר בתיק השקעות מנוהל או במשקיע שמנהל באופן עצמאי את חשבון המסחר שלו, המסחר במניות החברות בבורסות השונות מתבצע באמצעות מערכות מסחר. הזרמת פקודת קנייה או מכירה תתממש ברגע שתהיה הסכמה בין המוכר לבין הקונה על מחיר המניה. בהתאם לכך, שווי החברות הציבוריות נקבע בהתאם לנקודת המפגש שבין הביקוש להיצע.

מטבע הדברים כאשר חברה נמצאת בצמיחה ומדווחת על תוצאות כספיות טובות, הביקוש למניות שלה עולה ובהתאם גם מחירן. ולהיפך, כאשר חברה מסוימת נמצאת בתקופה של האטה עסקית הביקוש למניות שלה יורד, ההיצע עולה ולכן גם המחיר של המניות יורד מה שמשפיע על שווי החברה כולה.

נתונים שחשוב להכיר לפני קניית מניות

קניית מניות היא עניין פשוט שמתבצע במספר לחיצות כפתור באמצעות המחשב (או הסמרטפון), אך קודם לכן כדאי להכיר חמישה נתונים שעשויים להשפיע על המשקיעים טרם ההחלטה לקנות מניות של חברה כזו או אחרת:

א. שער המניה - נתון כמותי המבטא את העלות של מניה בודדת. בבורסה בת"א שער המניה מוצג באגורות וכדי להמירו לשקלים נדרש לחלק ב-100. לדוגמה, מנייה ששערה הוא 2,916 אגורות תעלה למשקיע שיבחר לקנות מניה אחת 29.16 ש"ח.

ב. שווי שוק - נתון כמותי המייחס לשווי הכולל של החברה הנסחרת המוצג בבורסה בת"א באלפי ש"ח. לדוגמה, שווי שוק של 6,544,160 משמעו שווי חברה של כ- 6.54 מיליארד שקלים. שווי השוק מייצג את שווי סך המניות בחברה.

ג. מחזור יומי - נתון כמותי המייצג את הסחירות של המניה. ככל שערך המחזור היומי גדול המשמעות היא שניתן בקלות לסחור במניות החברה, קרי, ישנן נקודות מפגש רבות בין הביקוש להיצע. בבורסה בת"א המחזור מיוצג בהיקף העסקאות ואילו בוול-סטריט המחזור מבטא את כמות המניות שמחליפות ידיים.

ד. טבלת ביקוש והיצע - טבלה המתארת את פקודות הקניה והמכירה שהוזרמו לבורסה לגבי חברה מסוימת. בטבלה ניתן לראות את ההצעות למכירה ואת ההצעות לקניה ולהבין את המגמה ביחס למחיר המניה הנוכחי.

ה. יתרות מכירה בחסר - נתון המבטא את כמות המניות ואת ההיקף הכספי שהושקע בעסקאות שורט לגבי מניות של חברה מסוימת. מכירה בחסר, או שורט, היא טקטיקת מסחר שמטרתה להרוויח בעת ירידת מחיר של מניה. ככל שיתרות השורט עולות כך עלול להתבצע לחץ מכירות שיוריד את מחיר המניה.

דניאל יוספיאן. ShutterStock
קניית מניות של חברות הנסחרות בשוקי ההון היא אחת הדרכים המרכזיות להיחשף לפעילות הכלכלית בשווקים ברחבי העולם/ShutterStock

השורה התחתונה

קניית מניות של חברות הנסחרות בשוקי ההון היא אחת הדרכים המרכזיות להיחשף לפעילות הכלכלית בשווקים ברחבי העולם. בעלות על מניות מקנות זכויות שונות וניתן לרכוש אותן בקלות באמצעות מערכות המסחר השונות או באמצעות שירותי ניהול תיקים. על כל פנים, לכל מניה ישנם מספר נתונים שחשוב להכיר וללמוד טרם קניית המניות כדי להבטיח מסחר מודע ואחראי.

*מיטב טרייד בע"מ הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך ופיקדונות כספיים. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור משום הבטחה לתשואה או לרווח.

נטלי רוזן – סמנכ"לית שיווק ומכירות – מיטב טרייד, בשיתוף מיטב
  • עוד באותו נושא:
  • מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully