וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לעו"ד לקוח מרוצה? המרוץ לצמרת של דורון ברזילי

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 16:10

ברקע החקיקה המשפטית, הפכה לשכת עורכי הדין לזירה יצרית וסוערת, מה שדחף את עו"ד דורון ברזילי להתמודד שוב לתפקיד שאותו מילא בעבר. הדבר הראשון שעשה הוא לבקש את פסילתו של אפי נוה, שמנסה אף הוא לחזור לתפקיד. מה הוא יש לו להגיד על הלשכה, על השופטים ועל החקיקה?

דורון ברזילי 2. ראובן קסטרו
עו"ד דורון ברזילי, ראש הלשכה לשעבר - והאחרון שכיהן בה קדנציה שלמה/ראובן קסטרו

באמצע השבוע שעבר, ברגע האחרון, בקצה זמן הפציעות, החליט דורון ברזילי, להצטרף למרוץ הצפוף לראשות לשכת עורכי הדין. ברזילי, 53, ראש הלשכה לשעבר והאחרון שכיהן שם קדנציה שלמה, ולא היה מעורב בשערוריות ענק כמו הבאים אחריו, הרגיש שהוא לא מסוגל לשבת בצד ולראות את הארגון שעמד בראשו מתדרדר לתהום.

לשיטתו, כדי לוודא שזה לא יקרה, הוא הוביל את הליך פסילת מועמדותו של אפי נווה בוועדות הבחירות, בעילה של הגשת חתימות דיגיטליות שלא כדין, ולא על רקע הרשעתו בפלילים. נכון לרגע זה, הוועדה החליטה לדון בפסילת מועמדותו של נוה - וברזילי יכול לרשום את ניצחון הראשון שלו בדרך לכיבוש הלשכה ולשיקום תדמיתה. יחד עם זאת, יריביו טוענים שבעבר כבר הוכיח שהוא לא בוחל בשום מהלך שיכול להביא אותו לשם: כוחנות, קמפיין שלילי, לכלוכים ומניפולציות.

נהר של דם רע זורם בין נוה לברזילי ב- 18 השנים האחרונות, אבל מערכת היחסים ביניהם התחילה דווקא בחברות אמיצה. "הכנסתי אותו לעשייה הציבורית", הוא אומר בחדר הישיבות המרווח במשרדו, "דורון ברזילי ושות'" בתל אביב. "הוא נבחר לראשות מחוז המרכז בזכות הפעילות שלי, ולצערי מהר מאוד הבנתי שמה שמענייו אותו למעשה, זה לחתור תחתי ולהיכנס לנעלי ותפקידי".

דורון ברזילי 3. ראובן קסטרו
"אפי נווה הוא עבריין מורשע ומסמל את כל מה שלשכת עוה"ד צריכה להתנער ממנו"/ראובן קסטרו

ברזילי מכוון ליום שאחרי בחירתו לראשות הלשכה בשנת 2005, כשהביס את קודמו יורי גיא רון. נוה נשלח מטעמו לנהל אתו מו"מ לשיתוף פעולה כדי לאחד את הלשכה, אבל (לדבריו) הוא גילה להפתעתו ששניהם קשרו קשר נגדו. "הוא הקים פורום של מחוזות נגדי, והתחיל לבנות לשכה ב' עם יורי בתוך הלשכה, כדי שאפי יירש אותי. היום זה לא היה יכול לקרות, כי חוק לשכת עוה"ד שונה".

אז עכשיו אתה נוקם בו.
"ממש לא. אחרי שסיימתי את תפקידי והוא נבחר להחליף אותי, רציתי שהוא יצליח, כי הלשכה מאוד חשובה לי ועשיתי הכל למען הצלחתו. יחד עם זאת. אפי נווה הוא עבריין מורשע ומסמל את כל מה שלשכת עוה"ד צריכה להתנער ממנו. הלשכה צריכה יושרה, קשר רציף ושקוף עם הכנסת ומערכת המשפט, מגדלור של צדק, ולא יכולה להמשיך להיות מושא ללעג ובדיחות, כשאדם שעומד בראשה הורשע בפלילים.

"הוא בעצמו מעיד שהיו לו לאורך כל הדרך בעיות בשיקול הדעת, במשטרת הגבולות, במה שזכה לכינוי 'מין תמורת מינוי' ועכשיו בהגשת רשימת חתימות לוועדת הבחירות, שלא עומדות בקריטריונים של אימות נדרש. בכל פעם הוא עושה דין לעצמו. אפי לא ראוי לתפקיד ויעשה טוב אם לא יתמודד אליו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דורון ברזילי 4. ראובן קסטרו
"לשכת עוה"ד היא גוף חשוב. נכנסתי אליה ב- 2003 ובמרבית חיי הבוגרים הייתי בה"/ראובן קסטרו

טענות לשופטים

התבוסה מול נוה בבחירות שלחה את ברזילי בחזרה לעבודה כעורך דין במשרה מלאה. "מצד אחד לא הייתי מעורב בענייני הלשכה. חשבתי שההצלחה שלו היא ההצלחה שלי. אמרתי שאני שם את כל הדברים מאחורי וכשפרש מהלשכה אחרי 'פרשת הגבולות' זה צרם והכאיב לי.

זה היה סמוך למועד הבחירות המתוכנן וידעתי שיש אנשים ראויים שיכולים להחליף אותו, כמו ציון אמיר, ונרתמתי כדי לעזור לו להיבחר, כדי שינהיג את הלשכה למקומות ראויים. לצערי, ציון לא נבחר ואז החלטתי להיכנס בחזרה למועצה ולגופים בלשכה. לשכת עוה"ד היא גוף חשוב. נכנסתי אליה ב- 2003 ובמרבית חיי הבוגרים הייתי בה".

אחד הדברים הראשונים שעשה נוה, עם כניסתו לראשות הלשכה, היה לבטל את אחד ממהלכי הדגל שהוביל ברזילי, "משוב השופטים", דירוג שנתי, שבו נתנו עורכי הדין ציונים לשופטים שבפניהם הופיעו, מה שעורר את זעמם של השופטים שהתנגדו להכנסת "תרבות הרייטינג" למערכת המשפט והביא להחרמתו של ברזילי.

"חשבתי ואני עדיין חושב, שמשוב השופטים היה יכול לקדם את המערכת. הנשיא גרוניס החרים אותי וכולם התגייסו לטובתו של נווה נגדי".

לשופטים יש כזאת השפעה בלשכה?
"גם להם, גם לפרקליטות, להרבה גורמים. בטח כשהם מחרימים את הכנסים שלי והולכים לאלה של אפי".

נוה יכול לערער על הפסילה, לזכות ולחזור למרוץ.
"אין שום בעיה. הוא יכול לערער. הוא לא היה מסוגל לגייס את 550 החתימות הנדרשות כראוי. אני הצלחתי לגייס תוך יומיים 750 חתימות. הדין צריך להיות שווה לכולם, בטח בלשכת עוה"ד. ההתמודדות היא בין אפי נוה, אדם לא ראוי, שאם ייבחר עברו יקרין על הלשכה ויש את עמית בכר, שהקו שהוא מוביל מפחיד אותי. הוא מניף את הדגל נגד המהפכה המשפטית, והפך את הלשכה לכלי ניגוח נגד הממשלה ופועל בחוסר אחריות".

דורון ברזילי 5. ראובן קסטרו
"עמית בחר צובע את הכל בשחור ולבן וזאת טעות"/ראובן קסטרו

יצאת להפגין עם "מאבק הגלימות" נגד הרפורמה?
"לא יצאתי להפגין גם בהפגנות אחרות. אני לא חבר ב'מאבק הגלימות' וגם לא בעבודה או בליכוד. אסור לראש לשכה לצבוע את עצמו בצבע מסוים".

לשיטתך, לשכת עורכי הדין לא תפגע מהרפורמה המשפטית?
"הדיונים לא צריכים להיות על במות, אלא בחדרים סגורים. בכר לא היה אפילו פעם אחת בכנסת ולא דיבר עם שר המשפטים ולא העביר אף חקיקה למען ציבור עורכי הדין".

זה בגלל שהממשלה לא עסקה בשום דבר, חוץ מההפיכה המשטרית.
"אני הייתי ראש לשכה ותמיד אפשר לנסות ולקדם מהלכים. לשכת עורכי הדין אמורה להיות במקום שהיא משפיעה ולשמור על מערכת המשפט".

זה מה שעמית בכר עושה.
"הוא צובע את הכל בשחור ולבן וזאת טעות. אני בטוח שכשאבחר לראשות הלשכה אוכל להיות גשר. התהליכים צריכים להיעשות בצורה מושכלת. הוא עושה לעצמו יח"צ ולא פועל למען הלשכה. בגלל שהוא פוליטי, אני לא רואה אף אחד בממשלה או בכנסת לוקח אותו ברצינות. הוא איבד את המנדט לייצג אותנו".

דורון ברזילי 1. ראובן קסטרו
"בעניין הוועדה למינוי שופטים, ברור שאסור להוציא את הלשכה מהוועדה"/ראובן קסטרו

בוא נחזור לרפורמה המשפטית, לא ענית לי. אתה תומך בה?
"הרפורמה מאוד רחבה. בעניין הוועדה למינוי שופטים, ברור שאסור להוציא את הלשכה מהוועדה, כיוון שעורכי הדין הם הצרכן מספר אחד של עולם המשפט. אנחנו מכירים כל שופט ושופט והם אמורים להיות הקול השקול. זה ששני אנשים כשלו בתפקידם, זאת תקלה מבישה. לא צריך לשפוך את התינוק עם המים".
מה לגבי שיטת הסניוריטי?
"עם כל הכבוד, למרות שהשופטים רציניים ואחראיים, אני מצפה שמי שעומד בראש הגוף השיפוטי העליון, יהיה האדם הראוי והנכון ביותר מקצועית ולא האדם הוותיק ביותר".
נשמע שהחשבון שלך עם השופטים עדיין פתוח.
"הקשר שלי עם מערכת המשפט טובה. כשעשיתי את משוב השופטים רציתי לחזק את מערכת השפיטה ולהראות שאין אדם שאי אפשר לפקח עליו. כאן המקום להדגיש: יש במדינת ישראל מערכת שפיטה מעולה, עם אנשים נקיים וראויים".
אמרו שאפי נוה הוא איש של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הכחיש בכל תוקף. אתה, שנחשב לימני, משתף אתו פעולה?
"אמרו עלי הכל, פעם שאני ימין ופעם שאני שמאל. יש לי חברים בימין ובשמאל".

אתה נמצא בקשר עם נתניהו?
"אין לי קשרים עם נתניהו".
ועם יריב לוין?
אני מכיר אותו עוד מהתקופה שהיה במועצה של עורכי הדין בתחילת שנות האלפיים יש הרבה דברים שהוא מוביל שאני מסכים להם והרבה דברים שאני מתנגד. אבל ברור שצריך שהכל יהיה בהסכמה רחבה".
דיברתם לאחרונה?
"לא".

דורון ברזילי 7. ראובן קסטרו
"אני לא מחפש פוליטיקה וטייטלים, אלא להפשיל שרוולים ולעבוד למען כולם"/ראובן קסטרו

לשכת עבודה

לשכת עורכי הדין היא יצור כלאיים מוזר. מצד אחד היא גוף סטטוטורי ומהצד השני, ארגון יציג, המגן עליהם ומייצג אותם. אדם חייב להיות חבר בלשכת עורכי הדין, כדי לשמש כעו"ד, והלשכה רושמת, מפקחת ובוחנת את המתמחים ואחראית להסמכתם כעורכי דין והיא זו שאוכפת את חוקי המשמעת. עירוב התחומים הזה הופך אותה לגוף חזק שמועד לפורענות. ברזילי מסכים שהיא צריכה לעבור שינוי.
"ובהרבה מאוד תחומים. שקיפות, התייעלות, ריענון בבחינת מערך האתיקה וראיית הדברים".

למה לא להעביר את הסמכת עורכי הדין למשרד המשפטים, כמו הסמכת עורכי הדין?
"כי ברגע שתהיה שקיפות, אין סיבה שזה לא יקרה. שיהיו חומות סיניות בין האתיקה, השיפוט וההסמכה. בסופו של דבר זה צריך להיות בהסכמה. הרפורמה לא נוגעת בעומס התיקים, ולא מטפלת בגיוון השופטים. אין שופט מרוקאי והעם שלנו צריך שופטים שיגיעו מכל רובדי האוכלוסייה. אני בעד הסכמה רחבה והידברות ואני בטוח שגם יריב לוין רוצה להעביר את הדברים לטובת הציבור".

הוא נשוי פלוס שניים וגר בפתח תקווה. לפני שהחליט לקפוץ למים העכורים של הפוליטיקה בלשכה, התייעץ ברזילי עם אשתו ליאת, שלא התלהבה בלשון המעטה. גם היא יודעת שהתפקיד הזה הוא כפוי טובה.

במהלך כהונתו נחקר בלהב 443, בחשד שהציע שימוש פרטי במשרדי הלשכה, לאחד מעורכי הדין. התיק נסגר, אבל העלבון עדיין צורב. "אני משקיע עכשיו את כל כולי, מרצי וכספי בהתמודדות הזאת ואני לא עושה את זה כדי לקבל כותרות או להתראיין אצלך. כשראיתי את רשימת המועמדים הסופית, ראיתי לנגד עיני את סוף לשכת עורכי הדין". והוא מתכוון לרשימה המצומצמת הכוללת את אברהם ללום, ארקדי אליגולאשוילי ובכר, אחרי שרוויטל סוויד הודיעה על פרישתה.

"יש לי המון תוכניות. אני מתכוון להפחית את דמי החבר, להנגיש את התוכנות המשפטיות שעולות הרבה כסף, במחיר סמלי, להנגיש את מאגרי המידע, לקיים כנסים במחירי עלות, ולנצל את כוח הקניה שלנו כקבוצה חזקה. לעשות רה ארגון בתחום המקצועי, עם שקיפות ונגישות".

ואם לא תבחר לראש לשכת עורכי הדין?
"הלשכה תמשיך להתדרדר במדרון החלקלק. המניעים שלי נקיים. אני לא מחפש פוליטיקה וטייטלים, אלא להפשיל שרוולים ולעבוד למען כולם".

גזר דין | אפי נוה 
8 בנובמבר 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עו"ד אפי נוה, בעבר ראש לשכת עוה"ד: "עו"ד דורון ברזילי הוא לא שחקן אמיתי במרוץ ולכן אין בכוונתי להתייחס אליו"/פלאש 90, אבשלום ששוני

תגובת עו"ד אפי נוה

"עו"ד דורון ברזילי הפסיק להיות רלוונטי בשנת 2011. הוא לא שחקן אמיתי במרוץ ולכן אין בכוונתי להתייחס אליו. באשר לחתימות הדיגיטליות, בית המשפט אמר את דברו ופסק באופן חד משמעי שההחלטה לא חוקית, לא סבירה, ללא סמכות, לא צודקת, לא הגיונית ושאינה מוסיפה כבוד למוסדות הלשכה, הן לגופה והן לאופן שבו התקבלה, ולכן לא רואה צורך להכביר במילים. מאחל לו הצלחה רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully