וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשביל החלב: שבועות עם שלוש המחלבות הגדולות בישראל

אילנה שטוטלנד

25.5.2023 / 8:33

בצל הביקורת על עליית מחירי החלב בישראל, רגע לפני החג הכי "חלבי" בשנה, הלכנו אל שלוש המחלבות הגדולות במדינה: לשמוע על העבר, לתכנן את העתיד ולאפיין מוצרים שהפכו לאייקונים - לצד כמה שהצליחו פחות

מחלבת תנובה בראשית דרכה. ארכיון תנובה,
תנובה בשנות העשרים של המאה הקודמת/ארכיון תנובה

מיכל בצר, מנהלת אגף שיווק, חטיבת החלב, תנובה:

• היסטוריה: יסודותיה של תנובה הונחו ב־1926, כאשר נציגי 13 משקים חקלאיים הכירו בצורך להקים ארגון עצמאי לשיווק תוצרתם. כיום תנובה מעסיקה 6,000 עובדים מקריית שמונה ועד אילת, ונמצאת בבעלות ברייטפוד הסינית מאז מאי 2014 יחד עם הקיבוצים שהקימו את החברה לפני קרוב ל-100 שנה. מוצרי החלב של תנובה מיוצרים ברחובות, אלון תבור, תל יוסף, הרדוף וקריית מלאכי. לצד המחלבות, במפעל "תנובה אלטרנטיב" מייצרים את מוצרי תחליפי החלב, ו"אלטרנטיב גלבוע" מייצר טופו.

מיכל בצר תנובה. רמי זרנגר,
מיכל בצר, מנהלת אגף שיווק, חטיבת החלב, תנובה/רמי זרנגר

תנובה מעבדת כ-900 מיליון ליטר חלב בשנה, משווקת כל יום 4 מיליון מוצרים לחנויות. בימי שיא בחגים מגיעים ל-7 מיליון מוצרים. "ההסטוריה של החברה שזורה לאורך ההסטוריה של המדינה עוד מלפני קום המדינה ועד ימינו", אומרת מיכל בצר, מנהלת אגף שיווק, חטיבת החלב, תנובה. "בכל שנות קיומה מילאה תנובה תפקידים בעלי אופי לאומי ממלכתי בארגון אספקה תקינה של מזון חיוני לאוכלוסייה האזרחית ולצה"ל. ערב הכרזת המדינה ובעת מלחמת העצמאות, נענתה תנובה לפניית דוד בן גוריון והעבירה שיירות עמוסות תוצרת חקלאית לירושלים הנצורה והמורעבת. משאיות תנובה נסעו בעקבות צה"ל בכל גזרות הלחימה ונהגים רבים נפצעו. במלחמת ששת הימים מכונת מילוי לשקיות שוקו שהוכנסה באותם הימים למחלבת תל אביב, הפכה למכונת מילוי שקיות מים שנשלחו לחזית הדרומית. לאחר המלחמה העניק שר הביטחון דאז, משה דיין, לתנובה את אות מלחמת ששת הימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
קוטג' תנובה. יח"צ תנובה,
קוטג' תנובה. המוצר האייקוני של המחלבה/יח"צ תנובה

• מוצרים אייקוניים: "בשנת 1942, על שם עמק יזרעאל שבו הייתה המחלבה, נולד המותג 'עמק' הידוע בגבינה הצהובה. בשנת 1962 נולד הקוטג' על ידי ישראל שטאובר ז"ל, שהיה סגן מנהל המחלבה. הוא נשלח לארה"ב ללמוד בקרת איכות ונחשף לראשונה לקוטג'. כששב לארץ, הכין קוטג' ניסיוני והציג אותו בישיבת ההנהלה. לאחר סדרת ניסויים וטעימות הגיעו למרקם המושלם, כזה שמאזן בין המרקם הרך לגרגירי. הקוטג' הראשון שווק באריזת קרטון בעיצובם של האחים גבריאל ומקסים שמיר, שעיצבו בין היתר את סמל המדינה. שני המוצרים האלה הפכו חלק מהתרבות הישראלית ולא רק מהצריכה".
.
• לא קלעו לטעם: "הייתה בזמנו השקה שבה הפכנו את הגבינה הלבנה למטבלים שמומלץ לאכול עם קרקרים והכנסנו טעמים מעניינים, כמו קארי וצ'אטני. אנשים התלהבו מהרעיון אבל לא כל כך התחברו לטעם. כמו כן, בעבר היה ניסיון לייצר קוטג' עם גרגירים קטנים יותר שהוא נוח למריחה כך שהגרגרים לא יפלו מהפרוסה, אך מוצר זה לא הצליח. לאורך כל השנים הישראלים העדיפו את הקוטג' הקלאסי"

מחלבת אלון התבור של תנובה. יח"צ תנובה,
מחלבת תנובה, אלון התבור/יח"צ תנובה

• אתגרים: "אנחנו כל הזמן עוקבים אחר הטרנדים גם בעולם וגם בישראל. למעשה, האתגר הגדול הוא לזהות מנועי צמיחה עתידיים ולא רק גיוון. למשל, עולם החלבון הצמיח קטגוריה חדשה. המותג GO מביא תזונת ספורטאים עשירה במגוון רחב של קטגוריות, כגון יוגורטים, משקאות ואף מוצרים טבעוניים. דוגמה נוספת היא זיהוי קהל בני הגיל השלישי, קהל עם צורך ייחודי. עבורו פיתחנו סגמנט חדש תחת 'תנובה GOLD' והשקנו יוגורטים מועשרים. אפשר לציין גם את כוסות הקפה, טרנד עולמי חזק של קפה מוכן לשתייה. גם בישראל זהו סגמנט צומח. נכנסו לשוק זה בשנה שעברה עם מוצרים טריים על המדף".
• תחליפי חלב: "זיהינו את המגמה הזו כבר אי שם ב-2003, אז גם השקנו משקאות טריים במקרר. היום אנחנו ממשיכים לפתח את השוק הזה עם סוגים שונים של חומרי גלם ומציעים עוד ועוד סגמנטים ופתרונות".
• השקות חדשות: "לקראת שבועות הרחבנו את הסדרות Collection ופיראוס עם פלח מנצ'גו, פתיתי פטה כבשים וחלומי. במותג אלטרנטיב השקנו שיבולת שועל לייט 1 ליטר, משקה מופחת שומן בטעם עדין. בקיץ נתחיל את עונת המשקאות עם השקה חוזרת של הסמודיז יופלה שייק פירות, הרחבת סדרת הקפה עם טעמים חדשים ושייק קפה. יהיו גם פתרונות של קפה קר ב'אלטרנטיב' עבור מי שלא רוצה לצרוך חלב".

מחלבת שטראוס בראשית דרכה. ארכיון שטראוס,
מחלבות שטראוס בשנות השלושים של המאה ה-20/ארכיון שטראוס

לירז סופרין, מנהל שיווק מחלבות שטראוס:

• היסטוריה: מחלבת שטראוס החלה את דרכה ב-1936 ברפת משפחתית קטנה שהקימו הילדה וד"ר ריכרד שטראוס בנהריה אחרי עלייתם מגרמניה. ב-1939 החליטה המשפחה לסגור את הרפת ולהקים במקומה מחלבה בחצר ביתם. המוצרים הראשונים היו גבינות שיוצרו ביד. כיום המחלבה של שטראוס נמצאת באזור התעשייה בר-לב ליד אחיהוד ומייצרת 135 מוצרים שונים במגוון קטגוריות (יוגורטים, מעדנים, גבינות) מכ-130 מיליון ליטר חלב בשנה. "לאורך השנים ההיסטוריה של שטראוס והמדינה שזורות זו בזו, גם מבחינת התפתחות המדינה מצד אחד וגם מבחינת התפתחות שטראוס כמחלבה. הסיפור של משפחת שטראוס הוא סיפורה של הארץ, סיפור שמייצג ציונות, תעשיה ציונית", אומר לירז סופרין, מנהל שיווק מחלבות שטראוס. "ב-1948, במלחמת השחרור, היצור במחלבה לא נפסק למרות שהיה מצור על הגליל המערבי, מה שחייב את משפחת שטראוס לגלות תושייה רבה מבחינת אופן המשך הייצור ואספקת המוצרים לתושבי הסביבה. לפני 25 שנים נוצרה שותפות בין שטראוס למחלבת יטבתה שבערבה, שגם לה סיפור ציוני-חלוצי של הפרחת השממה. בשנות ה-70 החל החיבור של שטראוס לדנונה העולמית וביסוס קטגוריית היוגורטים בישראל".

לירז סופרין, מנהל שיווק מחלבות שטראוס. ליאור  נורדמן,
לירז סופרין, מנהל שיווק מחלבות שטראוס/ליאור נורדמן

• מוצרים אייקוניים: "בשנת 1979 הושק מילקי, שמוביל את שוק המעדנים כמעט מאז שהוא נולד. השילוב הייחודי של השוקולד והקצפת שבה את לבם של הישראלים. מילקי שוקולד הקלאסי הוא המוצר המוביל, ולצדו התפתח מגוון רחב של מוצרי מילקי. גם 'דניאלה' שהושקה ב-1983 היא מותג שנמצא כבר כמה עשורים על המדף, כאשר טעם הווניל הוא המוביל".
• לא קלעו לטעם: "בזמנו השקנו גבינת סימפוניה בטעם תות וצ'ילי חריף. הצרכנים פחות התחברו לטעם".

מילקי שטראוס. סטודיו שטראוס,
מילקי שטראוס/סטודיו שטראוס

• אתגרים: "המחלבה מייצרת מנעד רחב מאוד של מוצרים על הציר שבין בריאות פונקציונלית לבין פינוק, ונותנת מענה למגוון רחב מאוד של צרכים, מוטיבציות צרכניות, קהלי יעד שונים. אנחנו עוקבים באופן הדוק אחרי טרנדים ומגמות בעולם המזון הגלובלי ומנסים לזהות את אותם הטרנדים והמגמות שיכולים להתאים לצרכנים בארץ. האתגר הגדול בעיניי הוא תמיד להיות רלוונטיים ואטרקטיביים. יש לנו צוות פיתוח גדול עם הרבה ניסיון וידע שמאוד מסייע בכך. דוגמה לכך למשל הוא עולם החלבון שבא לידי ביטוי במוצרי דנונה PRO. ואילו דנונה MULTI הוא יוגורט שפותח במיוחד לגיל השלישי. כל סוגי הצרכנים מחפשים כל הזמן את הריגוש הבא. כמו כן, אם בעבר הטעם הישראלי היה יותר שמרני, אז הפתיחות היום מאוד גדולה".

מחלבת שטראוס. ענבל מרמרי,
מחלבת שטראוס/ענבל מרמרי

• תחליפי חלב: "הקהל של תחליפי חלב גדל כל הזמן. נכנסו לקטגוריה הזו לפני כמה שנים עם המותג אלפרו. אנחנו גם מפיצים מוצרים של אלפרו וגם מייצרים את חלקם בישראל. השקנו בזמנו סדרות ייחודיות, ביניהן המוצר This is NOT M*LK שדומה בטעמו לטעם החלב. לפני כחודשיים השקנו גם משקאות תחליפי חלב אלפרו מצוננים. אנחנו בונים מפעל גדול לצד המחלבה באחיהוד במטרה שכל מוצרי אלפרו ייוצרו שם".
• השקות חדשות: "השקנו ממש לאחרונה את מילקי TRIO עם שלוש שכבות מפנקות של פודינג, מוס וקצפת. בסדרה שני טעמים: מעדן חלב עם שכבות בטעם שוקולד מריר, מוס שוקולד, וקצפת; ומעדן חלב עם שכבות בטעם שוקולד לבן, מוס בטעם תותים וקצפת. במותג הגבינות סימפוניה הרחבנו את הסדרה של 5% שומן ל-9% בטעמי 'שום ועשבי תיבול' ו'טבעי'. ואילו ביטבתה השקנו את MOOSH - סדרת פרישייק קר בשלושה טעמים".

מחלבת טרה בתחילת דרכה. יח"צ החברה המרכזית,
טרה בשנות ה-30 של המאה שעברה/יח"צ החברה המרכזית

טל וזנה, מנכ"ל טרה:
• היסטוריה: סיפורה של מחלבת טרה מתחיל בשבע משפחות רפתנים משכונת נחלת יצחק, שחברו יחדיו בשנות ה־30, בתקופת המנדט הבריטי, והקימו רפתות. את החלב שחלבו ידנית מכרו מדי יום לתושבי תל אביב.

במהלך השנים, התפתחה המחלבה והרחיבה את יכולות הייצור וההפצה שלה. בשנת 2004 נקנתה על ידי החברה המרכזית לייצור משקאות קלים. בשנת 2008 קיבלה זיכיון לפעילות מותג מולר בישראל. כיום המחלבה נמצאת בפארק תעשיות נ.ע.ם שליד נתיבות. טרה קולטת חלב גולמי מלמעלה מ-100 רפתות. בשנת 2022 קלטה כ-280 מיליון ליטר חלב גולמי. "במהלך מלחמת המפרץ מחלבת טרה בנחלת יצחק ניצבה בחזית מול הטילים שהומטרו על תל אביב", אומר טל וזנה, מנכ"ל טרה. "טרה הכשירה עבור העובדים מרחבים ממוגנים ואטומים והעבודה נמשכה במלוא התנופה למרות מחסור בעובדים ובעיות בהגעת מכליות חלב. מחלבת טרה עשתה לפני כ-10 שנים את המעבר מהמחלבה הוותיקה בנחלת יצחק למחלבה החדשה בפארק נ.ע.ם בנתיבות. כיום אנחנו גאים להיות אחד המעסיקים המובילים בנגב עם מעל ל-500 עובדים בנתיבות. גם אזור מערב הנגב מציב את טרה בקו האש והפעילות ממשיכה במלואה בעת מלחמה כבעת שגרה".

גבינת טוב טעם, טרה. יח"צ החברה המרכזית,
גבינת טוב טעם, טרה/יח"צ החברה המרכזית

• מוצרים אייקונים: "גבינת 'טוב טעם' שיצאה לשוק בתחילת שנות ה-60. זוהי גבינה לבנה אהובה, מצוינת לבישול ואפיה שמתאימה למאפים מתוקים ומלוחים.
כמו כן, סדרת היוגורטים של מותג מולר, ובראשם Froop, מאוד אהובה".
• לא קלעו לטעם: "בשנת 2018 השקנו שני מוצרי לבן בטעם תות ובטעם ענבים. המוצרים לא אומצו על ידי הצרכנים וירדו מהמדף תוך פחות מחמישה חודשים".

טל וזנה, מנכ"ל טרה. יח"צ החברה המרכזית,
טל וזנה, מנכ"ל טרה/יח"צ החברה המרכזית

• אתגרים: "חומר הגלם העיקרי של כל מחלבה הוא החלב הגולמי. חומר גלם חקלאי, רגיש, שחייב להגיע במהירות מרבית לעיבוד וטיפול. הרכב החלב משתנה באופן תדיר ודורש התאמה של תהליכי הייצור. תהליכי פיתוח של מוצרי חלב יכולים לארוך חודשים ולעיתים אף למעלה מכך. האתגר הוא לזהות את הצורך הצרכני, לפתח את המוצר המושלם ולהביאו לשוק כשהצורך עוד רלוונטי. זה דורש מאתנו להיות מדויקים וזריזים עד כמה שניתן. חדשנות היא מנוע צמיחה משמעותי בשוק המזון, והצרכן הישראלי מצפה לקבל מוצרים חדשים. לאורך השנים הבאנו שורה של חדשנויות פורצות דרך, כגון השקת חלב בקרטון עם פקק בשנות ה-90, השקת סדרת הגבינות הצהובות 'נעם' ללא חומרים משמרים, ובשנת 2015 השקנו משקאות חלב ללא תוספת סוכר.
יש לציין כי שוק החלב עובר טלטלות חסרות תקדים בשנתיים האחרונות. מחירי המזון המיובא, מלחמת רוסיה-אוקראינה והתייקרות התשומות הכוללת מציבים אתגר עסקי עצום בפני כל העוסקים בתחום".

מחלבת טרה. יח"צ החברה המרכזית,
מחלבת טרה/יח"צ החברה המרכזית

• תחליפי חלב: "אנחנו מודעים להתפתחות הקטגוריה בעשור האחרון. מחלבת טרה משווקת מגוון מוצרים בקטגוריה: משקאות סויה ושקדים, גבינות סויה למריחה וגבינת טופו".
• השקות חדשות: "בחודשים האחרונים אנחנו בעיצומו של תהליך מיתוג מחדש של מותג טרה, כולל עדכון נראות האריזות לצבע תכלת. לקראת שבועות השקנו בטרה סדרת רטבי שמנת: פטריות, ארבע גבינות וסלק. ואילו תחת המותג משק צוריאל השקנו סדרת גבינות שמנת עזים בטעם טבעי, שום שמיר וחלפיניו, וחמאת כמהין מחלב עזים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully