וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבים: ההטבות שהציע התמ"ס לשופרסל הן מניפולציה בחוק

אורה קורן

6.3.2003 / 11:00

הדברים נאמרו לגבי הקמת מפעל גידרון בפארק נעם בנגב; לדבריהם, לא ייתכן לתת בגין אותה השקעה פטור מלא ממס חברות ל-10 שנים ומענק מלא על ההשקעה



"ההטבות שהציע משרד התמ"ס הן מניפולציה בחוק, ומשרד האוצר יתנגד להן" - כך אמרו אתמול מקורבים למגעים בין הממשלה לשופרסל על הקמת מפעל גידרון לדברי מאפה בפארק נעם בנגב. לדבריהם, לא ייתכן לתת בגין אותה השקעה פטור מלא מתשלום מס חברות לעשר שנים, ובנוסף לכך מענק מלא על ההשקעה.



רשת שופרסל הגישה בקשה לקבלת תמיכה ממשלתית בהקמת מפעל גידרון בפארק נעם ליד נתיבות בהשקעה של 120 מיליון שקל. השבוע פירסם משרד התמ"ס כי השר אהוד אולמרט אישר את חבילת ההטבות הבאה: פטור מלא ממס חברות ל-10 שנים המוערך ביותר מ-75 מיליון שקל, מענק השקעות מלא שיסתכם בכ-30 מיליון שקל, מענק תעסוקה בסך 5 מיליון שקל, מענק מעבר בסך 6.5 מיליון שקל והנחה של 70% על פיתוח הקרקע הנאמדת במיליוני שקלים.



על פי חוק עידוד השקעות הון יכולה חברה לקבל מענק מלא, או פטור מלא ממס, או מסלול משולב של מענק מלא והטבות מס מוגבלות. במקרה של שופרסל הציע משרד התמ"ס מענק השקעות מלא לחברת בנייה שתקים את המפעל, ופטור מלא ממס ל-10 שנים במקום הנחות מס לשבע שנים שיכלה שופרסל לקבל במסלול המשולב.



מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ס, שמואל מרדכי, אמר כי כבר קרה שחברה קיבלה מענק מלא להקמת מבנה, ולאחר מכן השכירה אותו לחברה אחרת שקיבלה פטור מלא ממס. על כך השיבו המקורבים למגעים כי המצב של שופרסל וגידרון שונה, מכיוון שברור שהחברה תקים את המבנה לשופרסל, ולא להשכרה לכל המרבה במחיר. לפיכך, שופרסל תוכל לשכור אותו במחיר נוח מהחברה המקימה וכך תרוויח פעמיים - פעם בפטור המלא ממס ופעם במחירי השכרה נמוכים.



לדברי המקורבים למגעים, בחינת הכדאיות הכלכלית למשק של השקעת שופרסל נבחנה על פי תוכנית השקעה שהציגה, בהיקף של 120 מיליון שקל. עתה מתברר כי שופרסל תשקיע רק 60-50 מיליון שקל, ולכן יש לבחון מחדש את הכדאיות הכלכלית של ההשקעה למשק בהתחשב בהטבות שיינתנו לחברה.



משרד האוצר צפוי להתנגד גם למענק המיוחד שהובטח לשופרסל בגין עמידה ביעד התעסוקה - חצי מיליון שקל לשנה במשך 10 שנים, אם תמשיך להעסיק 400 עובדים. המקורבים ציינו כי לא ברורה ההתחייבות של שופרסל לא לפטר את 400 עובדי מפעלי גידרון במרכז ישראל, שייסגרו עם העתקת הפעילות לנגב. "שופרסל צפויה לעבור תוכנית התייעלות שתכלול כנראה פיטורים. אז איך תוכל לקלוט את 400 העובדים של גידרון בסניפיה? לא נצליח לעקוב אחר התהליך". לפי החוק, אם שופרסל מפטרת עובדים במרכז וקולטת במקומם אחרים בפריפריה, אין היא זכאית לתמיכה ממשלתית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully