וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל מתייקר, גם הכסף: נגיד בנק ישראל יעלה היום את הריבית

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 11:29

לא רק המזון מתייקר, אלא גם הכסף: בצל מדד אפריל הגבוה ולנוכח אינפלציה שנתית שגבוהה ב-2% מהיעד העליון שקבע, לא תהיה לנגיד ברירה אלא להעלות היום את הריבית במשק. נוטלי המשכנתאות וצרכני האשראי כבר מתקשים לעמוד בהוצאות

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90, פלאש 90
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. בשורה קשה מצפה למי שיש לו משכנתא או מינוס בחשבון/פלאש 90, פלאש 90

אם לא תהיה דרמה של הרגע האחרון, יעלה היום נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את הריבית במשק. העלאת הריבית, שרבים קיוו כי תיבלם מעט, מתבקשת נוכח האינפלציה השנתית, שקיבלה דחיפה ממדד אפריל הגבוה. המדד, שעלה ב-0.8% והושפע בעיקר ממחירי הירקות והפירות (כלומר, עוד לפני ההתייקרויות במוצרי החלב ובמוצרי מזון אחרים), שימר אינפלציה שנתית בגובה 5%, כלומר, כ-2% יותר מהרף העליון שקבע בנק ישראל.

נוכח נתונים אלה, ההערכה היא כי הריבית תעלה. הכמה? התקווה של רבים היא שהנגיד יסתפק בהעלאה מתונה יחסית, בשיעור של 0.25%, מה שיביא את ריבית בנק ישראל לרמה של 4.75% ובהתאמה, את ריבית הפריים, שמשמשת את המגזר הפיננסי לביצוע עסקאות, לרמה של 6.25%.

ב-2023 כולם יכולים לעשות כסף באינטרנט. השאלה רק כמה.. ShutterStock
אנחנו רגילים לבדוק את מחיר החלב או הלחם, אבל לא שמים לב שהמוצר היחידי שכולנו צורכים לא מפסיק להתייקר/ShutterStock

מה המשמעות לנוטלי המשכנתאות?

המשמעות לציבור היא הכבדה נוספת על צרכני האשראי, הראשונים להיפגע כאשר מחיר הכסף עולה. קשה לחשוב על כסף כעל מוצר צריכה, אבל אנחנו צורכים אותו ככל מוצר אחר. כך למשל, כדי לממן את יוקר המחיה הגואה, אנו צורכים יותר כסף, ככל שהחשבון בסופרמרקט מתייקר.

לכסף הזה יש מחיר, לפיכך, אם תרצו, לא רק תנובה, שטראוס ויצרנים אחרים העלו את מחירי המוצרים שלהם, אלא גם בנק ישראל ייקר את המוצר שכולנו צורכים.

מי ש"גומר את החודש", כלומר נמצא בפלוס, יתרת חובה בחשבון שלו, ואינו נמסך על הלוואות (שהעיקרית והכבדה בהן היא בדרך כלל משכנתא), לא אמור להרגיש את עליית הריבית. להפך - אם הוא מחזיק פיקדונות וחסכונות אחרים, הריבית עליהם תגדל.

יחד עם זאת, מחזירי המשכנתאות או אפילו כל מי שנמצא ביתרת חובה - מינוס - יתקשה עוד יותר לממן את האשראי הזה, נוכח הריבית העולה.

מי שנטלו משכנתא (למשל) לפני מעט יותר משנה, עת האינפלציה הרימה את ראשה והנגיד החל להעלות את הריבית בניסיון לבלום אותה, מוצא את עצמו מתמודד כבר עם תוספת גדולה בהחזר החודשי, שאפילו במקרים של משכנתא נמוכה, מגיעה כבר למאות שקלים. כמובן שאצל אחרים ההפרש החודשי יכול להגיע לסכומים נכבדים הרבה יותר - שמצטברים לעשרות ואף מאות אלפי שקלים לאורך כל תקופת המשכנתא כולה.

בשל כך אנו עדים במה שאפשר לסמן כבר כתופעה: במקום משפרי דיור, כאלה שממירים למשל דירה של 3 חדרים ב-4, ניכרת בשוק הנדל"ן מגמה הפוכה: מי שמתקשים לממן את החזר המשכנתא לדירה המשופרת ומנסים למזער את הנזק בהשכרת הנכס החדש ומעבר לדירה קטנה יותר.

למרבה הצער לאלה לא יהיו לנגיד בשורות טובות: הם כבר משלמים ביוקר את מחיר המלחמה באינפלציה - ויוסיפו לשלם עוד הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully