וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת ההון השחור נשארה בחוץ: "לא ניתן יד לפגיעה באזרח הפשוט"

22.5.2023 / 9:21

הצעת החוק שאוסרת החזקה בבית של מזומן מעל 200 אלף שקלים הוצאה מחוק ההסדרים, כמו גם חובת הדיווח שביקשה רשות המסים להטיל על מוסדות פיננסיים לגבי כל חשבון עסקי וחשבונות פרטיים רבים. עו"ד אורי גולדמן: "לא ניתן יד לפגיעה באזרח הפשוט"

שקל. ShutterStock
ירד מסדר היום/ShutterStock

משרד האוצר לקח צעד לאחור, ונאלץ להוציא מחוק ההסדרים הנדן בימים אלה בכנסת שתי רפורמות משמעותיות שתכנן להעביר במסגרת מה שמכונה "המאבק בהון השחור". אתמול הודיעה ועדת הכספים על השמטתו של התיקון המוצע בחוק לצמצום השימוש במזומן בנוגע להגבלת החזקת מזומן בבית. לפי הצעת החוק שכבר נדונה בוועדה, ייאסר להחזיק מזומן בבית בסכום העולה על 200 אלף שקלים והחזקה של כל סכום מעל 100 אלף שקלים תחוייב בדיווח. אלא שכעת, כאמור, הוחלט לוותר על תיקון זה.

הוצאת פרק זה התאפשרה, בין היתר, הודות לחוות הדעת שהציגה ועדת עבירות כלכליות ואיסור הלבנת הון בלשכת עורכי-הדין בפני משרד האוצר וועדת הכספים בכנסת. בנייר העמדה של הוועדה בראשה עומדים עוה"ד אביה אלף, יעל גרוסמן, אורי גולדמן, גיל דחוח וליה פלוס ואשר על-בסיסו התנהל דיון ער בוועדת הכספים, נטען כי תיקון של החוק באופן המוצע אינה מתיישבת עם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, בין היתר לאור העובדה כי החזקת מזומן על-ידי אדם היא חוקית לחלוטין. "לא יכול להיות מצב שבו מחילים חוק שהופך אנשים לעבריינים, מבלי שניתן להם פתרון מלא למזומן שמוחזק אצלם עד עתה", טענה ועדת הלשכה. בין הדוגמאות אליהם התייחסו בנייר העמדה שלהם: כל אותם "ממודרי אשראי" שנאלצים לנהל את כלכלתם במזומן, תושבי יהודה ושומרון הערבים ועוד.

אורי גולדמן. עמית שעל,
"לא יכול להיות מצב שבו מחילים חוק שהופך אנשים לעבריינים". עו"ד אורי גולדמן/עמית שעל

רפורמה נוספת הנוגעת לרצונה של רשות המסים להדק אחיזתה בשטח לצורך מלחמה בהון השחור, והוצאה לבסוף מחוק ההסדרים, היא הטלת חובה על מוסדות פיננסיים לדווח על כל החשבונות העסקיים וכן על חלק מהחשבונות הפרטיים שמתאימים להגדרות של רשות המסים ל'קבוצת לקוחות' מסוימת. גם במקרה זה טענו בוועדת עבירות כלכליות ואיסור הלבנות הון בלשכת עורכי-הדין כי מדובר בחוק שפוגע בזכויות חוקתיות כמו חופש העיסוק, זכות העניין והזכות לפרטיות.

עו"ד אורי גולדמן, מומחה בעבירות צווארון לבן ודיני מיסוי, יו"ר (משותף) של ועדת עבירות כלכליות ואיסור הלבנת הון בלשכת עוה"ד, מסר: "מאז ומעולם תומכת לשכת עוה"ד במלחמה בהון השחור, לרבות באמצעות שינויי חקיקה. עם זאת, כפי שגם הבהרנו במהלך דיוני ועדת הכספים ובניירות העמדה שהגשנו לשר האוצר ובכירי רשות המסים - לא ניתן לעשות זאת באמצעים כה פוגעניים כמו בחוקים שהוצעו, ודאי שלא במסגרת "חקיקת בזק" כפי שמועברת בחוק ההסדרים - וכל זאת מבלי שיש פתרון אחר שמונע ממאות אלפי אזרחי ישראל להפוך באבחה אחת לעבריינים. חבריי בוועדה ואני שמחים, כי עמדתנו התקבלה, ומתכוונים לקחת חלק בכל הליך חקיקה עתידי שיבקש להסדיר את הנושאים האלה, תוך שאנו מוודאים שהאינטרס של האזרח הפשוט וזכויותיו נשמרות."

  • עוד באותו נושא:
  • מזומן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully