וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתת המס על ניירות ערך ישראלים, תילחם ביוקר המחיה?

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 11:22

הפחתת מס רווחי הון על ניירות ערך ישראלים תגדיל את היקף ההשקעות בחברות הישראליות, תפחית את עלות המימון של החברות הללו ותגלגל ישירות להפחתת יוקר המחייה

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה בתל אביב. למה לא לתמוך בהשקעות בחברות ישראליות?/ראובן קסטרו

עידוד השקעות בניירות ערך ישראלים הוא יעד לאומי מוחמץ אשר חובה לשים אותו במרכז סדר היום של ממשלת ישראל, שכן שוק ההון הישראלי מתנהל מזה שנים בלי אבא ואמא בירושלים והתוצאות הקשות ניכרות בשטח. ממשלת ישראל הנוכחית יכולה וצריכה לשנות את המציאות מקצה לקצה באמצעות שורה של צעדים ובראשם הפחתת מס רווחי הון על ניירות ערך ישראלים.

מתן הטבות מס הוא כלי מדיניות מרכזי אשר כל מדינה משמישה לטובת עידוד השקעות בתחומים אותם היא חפצה לקדם. בעוד מדינת ישראל משתמשת באופן תדיר בהטבות מס אלו כאשר מדובר בעידוד השקעות ריאליות, בעידוד תעסוקה, בתחומים סוציאליים, בקידום המגורים בפריפריה, בעידוד חיסכון ארוך טווח ועוד, אזי המדינה זנחה לחלוטין את כלי המיסוי לעידוד השקעות קצרות טווח בניירות ערך ישראלים.

השקעות לטווח קצר ובינוני באופן ישיר או דרך מנהלי תיקים ובאמצעות קרנות נאמנות, סובלות מזה שנים מאפליית מס כבדה, הגוררת קיטון בנכסים המנוהלים, מביאה לירידה במספר הגופים הפעילים בשוק ופוגעת קשות במשקיע הישראלי ובמשק הישראלי. סוד ידוע הוא כי הארביטראז' הרגולטורי בין הטבות המס של מוצרים פיננסיים בעלי אותה תוחלת השקעה, מייבש את שוק ההון הישראלי ופוגע במשק ואולם איש אינו טורח לתקן את הטעון תיקון.

מיסוי זהה של נייר ערך של גוגל ושל ייס הוא עיוות מארץ העיוותים, שכן תפקידם של קברניטיה הכלכליים של ישראל הוא לתמרץ השקעות במשק המקומי. אם בתחילת המילניום הנוכחי הושווה שיעור המס בין ניירות ערך ישראלים לניירות ערך זרים על מנת להגביר את החשיפה של המשקיעים המקומיים לנכסים זרים, הרי שכיום משקלם של ניירות הערך הישראלים בתיקי ההשקעות הפרטיים מתכווץ ולפיכך חובה לתמרץ השקעה בניירות ערך ישראלים וזאת למרות שבשנים האחרונות מדדי בורסת תל אביב הפגינו ביצועים טובים יותר מהמדדים המובילים בעולם.

ההתנגדות הבסיסית להפחתת מס על הבורסה נשענת על תפיסה ישנה שהבורסה נתפשת כמשכנם הפיננסי של עשירי ישראל ואיש אינו מעוניין להעניק הטבות מס נוספות לפלח אוכלוסייה זו. אך המציאות השתנתה , ובשנים האחרונות הבורסה מהווה המשכן הפיננסי האולטימטיבי של כלל הציבור בישראל. בעוד עשירי ישראל נגישים להשקעות אלטרנטיביות, להשקעות ריאליות, לריביות גבוהות במערכת הבנקאית, להשקעות בנדל"ן בארץ ובחו"ל, אזי לאזרחים מהמניין הבורסה היא הכלי הנגיש ביותר לייצר חשיפה למגוון נכסים פיננסיים בעלויות נמוכות.

יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר בבורסה לני"ע. סיון פרג',
יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה/סיון פרג'

למה מה שטוב לנדל"ן לא טוב לשוק ההון?

ממחקר שנעשה בבורסה נמצא כי כ- 68% מהציבור* משקיעים את רוב כספי ההשקעה בישראל ופריחת הקרנות הכספיות היא דוגמא מצוינת לכך שלכל אזרח במדינת ישראל היכולת להשקיע את כספו במוצר המהווה תחליף פיקדון וליהנות מריביות אשר שמורות רק לעשירי ישראל.

האבסורד הוא שדווקא השקעה בנדל"ן, מאפשרת שכר דירה חודשי פטור ממס עד לסכום של 5,470 שקל וסכום זה אמור לעלות ל- 7,500 שקלים לבעל דירה יחידה (אושר לקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים), ואילו השקעה בניירות ערך חייבת במס רווחי הון מהשקל הראשון.

השקעה בחברות ישראליות היא הדרך האולטימטיבית להסיט השקעות משוק הדיור הרותח להשקעות בשוק ההון. הסטת השקעות שכזו תפחית את הביקושים ותתמוך בירידת מחירים בשוק הדיור.

נוכח האטה כלכלית עולמית והמורכבויות הפוליטיות והגיאופוליטיות המתקיימות בישראל, אשר הביאו להסטה מהותית של השקעות לחו"ל, קיים היגיון מוגבר לתמרץ את הציבור הישראלי להשקיע בישראל וכך לתרום לעידוד וחיזוק הכלכלה הישראלית.

הפחתת מס רווחי הון על ניירות ערך ישראלים תגדיל את היקף ההשקעות בחברות הישראליות, תפחית את עלויות המימון של החברות הללו ותגלגל ישירות להפחתת יוקר המחייה. ככל שעלות המימון של החברות גבוהה יותר, כך הדבר מתגלגל ישירות למחיר המוצר ומכאן לכיס של כולנו הדרך קצרה וכואבת.

הפחתת עלות המימון לחברות הישראליות תקטין את הסיכון העסקי של החברות המתמודדת עם ריבית גבוהה ותפחית את התלות הגוברת במערכת הבנקאית. החברות הישראליות הן החברות המעסיקות את היקרים לנו והצלחתן היא הצלחתנו ולפיכך ככל שחפצי חיים אנו, חובה עלינו להגביר את האטרקטיביות של ההשקעה בהן.

הקטנת מס רווחי הון תגדיל באופן ניכר את פעילות המשקיעים הפרטיים בשוק ההון ומכאן שקופת המדינה תיהנה הן באופן ישיר והן באופן עקיף ממהלך מתבקש זה.

אם המדינה תפעל בחוכמה ותתעל את ההון באמצעות המערכת הפיננסית ושוק ההון לטובת איכות החיים של האזרחים בדרך של השקעות מקומיות, היא תגביר את הצמיחה ותחזק את היסודות הכלכליים של מדינת ישראל.


* מקור: מחקר "המשקיע הישראלי", הבורסה לניירות ערך, Meidata. סקר שבוצע באמצעות פאנל אינטרנטי בקרב אוכלוסייה יהודית בגילאי 18 ומעלה וכלל 1271 נשאלים, ביניהם משקיעים כיום, משקיעי עבר וכאלו שלא השקיעו מעולם. הסקר בוצע בסוף ינואר ובתחילת פברואר 2023.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully