וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות של עשירה: איך ניצלה ארה"ב מהורדת דירוג האשראי?

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 6:34

דירוג האשראי של ארה"ב, שעמד לפני הורדה, נשאר בדרגת AAA אחרי שלסוכנות הדירוג פיץ' נודע על הסכם צפוי בין ממשל ביידן לקונגרס בנוגע לחוב הלאומי. ההסכמה עדיין חייבת אישור של הסנאט ובית הנבחרים כבר במהלך השבוע הקרוה. בינתיים, צרות בשוק המשכנתאות ובבנקים

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפסגת G7 בהירושימה ביפן. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (בשבוע שעבר ביפן). יכול לנשום לרווחה, אך הכלכלה האמריקאית עדיין נאבקת/רויטרס

"חדשות טובות לאמריקה", צייץ הנשיא ג'ו ביידן לפנות בוקר בחשבון בטוויטר שלו, לאחר שהשיג הסכמות בנוגע להגדלת תקרת החוב של ארה"ב, מול יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקאי קווין מקארתי.

המשבר הנוכחי החל עם הודעת משרד האוצר של ארה"ב, לפיה החל מ-5 ביוני, לא תוכל ארה"ב לפרוע את התחייבויותיה, אם לא תושג הסכמה על הגדלת החוב. בעקבות כך הודיעה סוכנות שירוג האשראי פיץ' כי היא שוקלת את הורדת דירוג האשראי של ארה"ב מרמתו הנוכחית - AAA. בסופו של דבר סוכנות הדירוג, שככל הנראה העריכה כי תושג הסכמה, הותירה את הדירוג ברמתו הנוכחית ו"הסתפקה" באזהרה (נשמע מוכר?).

פתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
יו"ר בית הנבחרים בארה"ב קווין מקארתי (בעת ביקורו בישראל). יאפשר לנשיא לעמוד בהתחייבויותיו, אך יאלץ אותו למתן את ההוצאות/ראובן קסטרו

עם זאת, ההסכמה אינה סופית, לא רק מפני שצוותי המו"מ של שתי המפלגות צריכות עדיין לעבד את הפרטים לקראת הסכם שיוגש לסנאט ולבית הנבחרים, אלא גם מפני שההסכם צריך להיות מאושר לפני 5 ביוני.

ההסכם מאפשר לממשל ביידן להמשיך להוציא כספים להם התחייב במסגרת כמה תוכניות גרנדיוזיות שיזם, אך עם זאת מגביל את הסכומים שיכול הממשל להוציא, זאת על פי דרישת הרפובליקאים.

מי שירצה, יכול לראות במהלך איתות משתמע גם לישראל: אם יושגו הבנות לגבי הרפורמה במערכת המשפט - מגניזתה, דרך הקפאתה ועד להעברת חלקים ממנה בהסכמה, יישאר דירוג האשראי של ישראל על כנו. ולא, יתכן ומה שהיה רק "אזהרה" בדוח הקודם, יתורגם להורדת דירוג האשראי עת תתפרסם ההערכה הבאה של אחת מסכנויות הדירוג.

אך גם בהנחה שההסכם יאושר במועדו, עדיין אין זה אומר שהכלכלה האמריקאית אינה צריכה להתמודד עם שתי משוכות רציניות, בתחומי הדיור והבנקאות.

בתחום הדיור, הוזהרו שתי חברות המשכנתאות הגדולות בארה"ב, שאחראיות ל-70% מסך המשכנתאות במדינה, כי הן נמצאות תחת עינה הבוחנת של סוכנות הדירוג פיץ' - והן חייבות לפעול להורדת החוב שלהן. לאמריקאים זיכרונות כואבים ממשבר המשכנתאות הגדול שטלטל את הכלכלה האמריקאית והעולמית לפני כ-15 שנים.

עוד נודע במהלך סוף השבוע כי בנק ג'יי.פי מורגן מתכנן לקצץ 5,000 משרות, כחלק מהליך התייעלות, הודעה שהחזירה את הפוקוס למצבה מעורר הדאגה של מערכת הבנקאות בארה"ב. ההודעה עוררה חשש כי המשבר בבנקאות, שהיה עד כה נחלתם של בנקים קטנים יחסית ונבע בעיקר מהמשבר בשוקי ההון (שהחלו להתאושש מעט), עלול לחלחל גם למוסדות הפיננסים האיתנים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully