וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאילו אין מחר: ירידה במניות חברות ניקוי הפאנלים הסולאריים

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 6:43

אנרגיה סולארית היא חלק מעתיד הירוק, שבו משקיע הממשל האמריקני הון תועפות. למרות זאת, חברות הניקוי של פאנלים המשמשים לאנרגיה סולרית, מאבדות משווין. מצד אחד, מדובר בהזדמנות אידיאלית להשקעה בשירות שעוד יהיה מבוקש. מצד שני, לא בטוח שהן ישרדו את התקופה הקשה

פאנל סולארי. ShutterStock
פאנלים סולאריים. הערכה היא כי מדובר בשוק מתפתח, אך בעוד החברות בתחום מרוויחות, יורד שווי חברות הניקוי שלהם/ShutterStock

גל כניסת חברות האנרגיה הסולארית לבורסה הביא עימו גם את חברות המעטפת של התחום לרכב על הגל לעבר גיוסי ההון, כדוגמת חברות ניקוי הפנלים הסולאריים שגייסו מאות מיליוני שקלים.

אלא שבעוד שחברות האנרגיה הסולארית זוכות לאמון המשקיעים כהשקעה עתידית כדאית וממשיכות גם כיום להיסחר במכפילים דו ותלת ספרתיים, מתרחקים המשקיעים מחברות ניקוי הפנלים הסולאריים.

מניות שלוש חברות ניקוי הפנלים הסולאריים הישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב ירדו כ-89% בממוצע מאז החלו להיסחר בבורסה במהלך מגפת הקורונה, ואיבדו מצרפית כ-1.6 מיליארד שקל משווי השיא אליו הגיעו זמן קצר יחסית לאחר שהתחילו להיסחר.

רוב מחיקת השווי נספגה על ידי חברת אקופיה, שהייתה הראשונה מבין השלוש לבצע הנפקה ראשונה של מניותיה באחוזת בית ובתחילת דצמבר 2020 נסחרה בשווי שיא של כ-1.4 מיליארד שקל. עת בחינתה (ראו טבלה) כשנתיים וחצי לאחר מכן, שוויה כבר עומד על כ-110 מיליון של בלבד.

החברה נכנסה לבורסה כחברה המובילה את תחוום הרובוטים לניקוי פנלים סולאריים ואת שנת 2021 סיימה עם הכנסות בגובה כ-5.9 מיליון דולר. אך בשנת 2022 הכנסותיה ירדו לכ-4.2 מיליון דולר, לצד העמקת ההפסד הכולל לכ-21.4 מיליון שקל לעומת כ-13.1 מיליון שקל הפסד ב-2021.

מניות חברות ניקוי פאנלים סולאריים. ללא, מערכת וואלה!
מניות חברות ניקוי הפאנלים הסולאריים. למרות הערכה כי מדובר במשק מתפתח, השווי יורד. למה זה קורה?/מערכת וואלה!, ללא

החברה ציינה בדוחותיה כי הקורונה שאפשרה את רכיבתה על "הגל הירוק" של האנרגיה הירוקה בבורסות, משפיעה על תוצאותיה. כך למשל החברה ציינה את "המגבלות שהוטלו הביאו לדחייה מסוימת בהשלמת ההקמה של מתקנים פוטו וולטאיים במדינות רבות בעולם, אשר השפיע על יכולתה של החברה לבצע את התקנת המערכות הרובוטיות באתרי הלקוחות כמתוכנן."

החברה צינה עוד כי ב-10 לנובמבר האחרון החליט הדירקטוריון שלה לאשר תוכנית התייעלות, שכוללת צמצום עובדים.

המפסידה הגדולה מצניחת מחיר המניה היא חברת הביטוח הראל, המחזיקה 15.48% ממניות החברה השווים כיום כ-17 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-234 מיליון שקל, עת הגיעה המניה לשיא בדצמבר 2020.

המניה שצנחה בשיעור הגבוה ביותר מבין השלוש היא איירטאצ' סולאר, שירדה כ-95% מאז החלה להיסחר בבורסה בתל אביב ועד לתאריך בו נבחנה, ואיבדה כ-325 מיליון שקל משוויה. גם החלפת מנכ"ל החברה, שבוצעה בפועל במרץ 2022, לא סייעה.

תוצאות החברה, עם זאת, נמצאות במגמה הפוכה לזו של המניה; הכנסות החברה לשנת 2022 עמדו על כ-15.7 מיליון שקל המהווים עלייה של כ-54% לעומת הכנסותיה בשנת 2021, וההפסד הכולל שלה הצטמצם מעט ועמד על כ-16.7 מיליון שקל לעומת כ-16.9 מיליון שקל הפסד בשנת 2021.

חברת הביטוח הראל בעלת עניין גם בחברה זו ומחזיקה בה כ-7.41%, השווים כיום כ-1.3 מיליון שקל, וחלקן נקנו בשער של 1095 אגורות במאי 2021 ומרץ 2022, כאשר מחיר המניה עומד כיום על 48.1 אגורות - פער של 95.6%.

האם המשמעות היא שאין מקום לחברות הניקוי רובוטי של הפנלים הסולאריים? לא. ייתכן כי מדובר ב"שיהוק" זמני עד לירידת מחירי המתכות ושאר הרכיבים מהם מיוצרים הרובוטים, ועד להשלמת פרויקטים סולאריים הנבנים ומותקנים כיום ברחבי העולם.

מלחמת אוקראינה דחפה את אירופה וארה"ב לעבר האנרגיה הירוקה, שהאנרגיה הסולארית היא חלק ממנה, ופתרון הניקוי הרובוטי הוא אחד הנדרשים בתפעול שדות הענק שייבנו. אבל הצלחתן האפשרית היא בכפוף, כמובן, לכך שישרדו את התקופה הקשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully