וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי של אירופה הוריד את הריבית ברבע אחוז ל-2.5%; הריבית בבריטניה ללא שינוי

דפנה מאור

6.3.2003 / 14:59

ה-ECB בחר במהלך מתון למרות ציפיות כי יוריד את הריבית ב-0.5%; השוק מצפה להורדה בבריטניה עד יוני



הבנק המרכזי של אירופה הוריד את הריבית בגוש היורו ברבע אחוז לרמה של 2.5%. הורדת הריבית נעשתה בעקבות האטה קשה בכלכלה בת 7 טריליון הדולר של 12 מדינות הגוש, בניסיון למנוע גלישה למיתון וגידול באבטלה. במקביל, בחר הבנק המרכזי של בריטניה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 3.75%.



הורדת הריבית היתה מתונה מהצפוי. כלכלנים רבים ציפו כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יוריד את הריבית בחצי אחוז. הבנק החל במהלך הרחבה מוניטרית במאי 2001, והוריד את הריבית חמש פעמים מ-4.75% לרמה הנוכחית. בתחילת דצמבר הוריד הבנק את הריבית בחצי אחוז בתגובה להסתמנות האטה חריפה, אולם סימנים מצטברים נוספים הובילו אותו להורדה נוספת.



בסוף פברואר אמר נגיד הבנק, וים דויזנברג, כי הסיר את תחזיתו להתאוששות בכלכלת גוש היורו בעתיד הנראה לעין. המלחמה המסתמנת בעיראק היא אחד הגורמים אותם ציין דויזנברג בתור גורם להורדת תחזית הצמיחה של גוש היורו.



אולם גם בהיעדר מורא המלחמה, נראה היה כי כלכלת אירופה מתבוססת במדמנה של סטגנציה. הסרת התחזית כי גוש היורו ישוב לצמיחה של 2%-2.5% לקראת סוף 2003 הצטרפה לתחזית של קרן המטבע הבינלאומית, שהורידה את תחזית הצמיחה של תריסר מדינות גוש היורו ל-2003, לפי מקורות. הקרן צופה שכלכלת הגוש תצמח בקצב של 1.3%, בהשוואה לתחזית צמיחה קודמת של 2.3%.



מצבה של גרמניה, המשק הגדול באירופה, נראה כקשה מרוב המדינות. במהלך שנת 2002 צמחה הכלכלה ב-0.2% בלבד, והחודש הזהיר הבונדסבנק כי ככל הנראה נקלעה גרמניה למיתון ברבעון הראשון.



כלכלת צרפת, השנייה בגודלה בגוש היורו, צמחה ב-0.2% ברבעון הרביעי - וסיימה את שנת 2002 בצמיחה של 1%. איטליה צמחה ב-0.4%.



מצב שוק העבודה הוא הגרוע ביותר מזה שלוש שנים. האבטלה בצרפת היא מהגבוהות מבין 15 מדינות גוש היורו. בחודש דצמבר זינק שיעור האבטלה ל-9.1%, ועל פי הערכות - שיעור זה יצמח ל-9.3% כבר לקראת אמצע השנה הנוכחית. בגרמניה זינקה האבטלה ל-11.3% בפברואר - שיא של קרוב לחמש שנים.



בבריטניה הותיר הבנק המרכזי את הריבית ללא שינוי, ברמה של 3.75%. בריטניה שמרה על צמיחה חיובית במהלך המיתון הגלובלי של השנתיים האחרונות, אולם גם כלכלתה הפגינה סימני האטה. הבנק המרכזי הוריד בתחילת פברואר את הריבית ברבע אחוז, לרמה הנמוכה מזה ארבעה עשורים. היום בחר הבנק להותיר את הריבית בעינה, אולם לפי תחזיות השוק הוא צפוי להוריד את הריבית לפני חודש יוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully