וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוראו, ג'ילט או סטארקיסט? הרווחים של דיפלומט

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 14:56

היבואנים אף פעם לא רוצים להעלות מחירים. הם "נאלצים" לעשות כן, אחרי ש"ספגו" את התקיירויות חומרי הגלם, עלויות השינוע, הפיחות בשקל ועוד. אלא שעיון ברווחים של יבואנית הענק דיפלומט, מגלה דווקא רווח נאה

עוגיות אוראו. Jaimie Duplass, ShutterStock
עוגיות אוראו. אחד המותגים הפופולריים של היבואן/ShutterStock, Jaimie Duplass

מה משותף למותגים מוגרים כמו קטשופ היינץ, עוגיות אוראו, מוצרי הטיפוח של ג'ילט, שמן מזולה, שוקולד מילקה, המותג הוותיק בלו בנד, טונה סטארקיסט ועוד רבים אחרים? ובכן, מלבד היותם מותגים מוכרים בישראל ובעולם, הם כולם מיובאים ארצה על ידי חברת דיפלומט - מיבואני המזון והתמרוקים הגדולים בישראל.

עכשיו נאמר משפט כללי, שהוא מובן מאליו בכל מקום שאינו ישראל: זה בסדר גמור שחברה עסקית תרוויח, בין אם פרטית או ציבורית - זה נהדר, באמת - ככה עושים עסקים ועינינו לא צרה ברווחים של יצרן או יבואן מזון.

איפה הבעיה עם דיפלומט? בעיקר בטרמינולוגיה. תכף נגיע לזאת, אבל קודם כל, קצת מספרים:

דיפלומט הכניסה ברבעון הראשון של 2023, קרוב ל-800 מיליון שקל, שמתורגמות ל-20.5 מיליון שקל רווח נקי רבעוני. כל זה קרה ברבעון שבו פחת שווי השקל לעומת המטבעות העולמיים, עניין קריטי ליבואן.

חדשנות בקופסה: טונה סטארקיסט משיקה 2 סדרות מוצרים מהפכניות שיחסכו לכם זמן במטבח- סטארקיסט לה-סלט וסטארקיסט לה-כריך. אסף אמברם,
טונה סטארקיסט עם תוספות. מותג של דיפלומט/אסף אמברם

אז נחזור ונאמר שוב: זכותה, אפילו חובתה של דיפלומט להרוויח - בדיוק בשביל זה עושים עסקים (וכאשר משווים למשל לאנשים שמוכרים לנו לא טונה וקטשופ, אלא כסף - הבנקים, מדובר באמת בכסף קטן, כזה שמנכ"לי מוסדות פיננסיים מוסילים בישראל אפילו לא מתכופפים כדי להרים משולי הדוח), אבל לפחות שלא יגלגלו עיניים בכל פעם שהם מעלים מחירים.

מה לא שמענו מיבואני ויצרני המזון? שמחירי חומרי הגלם עלו (נכון חלקית), שעלויות השינוע עלו (היה נכון לפני שנה), שמחירי הדלק עלו (כבר התמתנו מזמן) וששער החליפין זז לרעתם (נכון, אבל איפה היה הבונוס שלנו כזה היה הפוך?) ולכן הם "נאלצים" להעלות מחירים, כמובן - אחרי ש"ספגו" את כל התייקרות התשומות עד שלא יכלו עוד.

אז אנא מכם חברים, רובכם ככולכם אנשים אמידים, עם עסקים מצליחים שמייצרים יופי של רווחים. כאמור (בפעם השלישית), זה בסדר גמור, אבל אל תנסו גם לקחת את הקופה וגם להציג אותה כקופת צדקה, אל תספרו לצרכנים שסופרים שקל לשקל בסופרמרקט עד כמה אתם מסכנים ועד כמה אין לכם ברירות אלא להעלות מחירים.

אתם מעלים מחירים כדי להרוויח עוד. זה מעשה חוקי - האם הוא גם מוסרי? ישפוט ציבור הצרכנים (או שלא, עובדה שלא נענשתם על ההתייקרויות האחרונות, כי בדיוק היה חג וקנינו מלא...).

לפני כשבועיים נכתב פה בגנות היוזמה של שר הכלכלה לחייב את יבואניות המזון הגדולות לחשוף את רווחיהן. דיפלומט אינה כלולה בחובה הזאת, כיוון שהיא ממילא ציבורית (במילים אחרות: מפרסמת דוחות גלויים לעין כל, מתוכם לקוחים המספרים דלעיל).

יבואנים אחרים, כאלה שהיו פרטיים מאז ומעולם וכאלה שבחרו להפוך לפרטיים (בין היתר כדי שלא נדע כמה הם מרוויחים), יחוייבו בקרוב לחשוף רווחים. עלי להודות שהצעד הזה שהוא חצי פופוליסטי וחצי סוציאליסטי אינו עולה ממש עם רוח השוק החופשי, אבל הי - במציאות שבה מספרים לנו סיפורים ובמקביל מעלים מחירים, מה עוד נשאר לנו מלבד חדוות השיימינג ("ביוש", אם אתם בזים ליבוא ומעדיפים מתוצרת הארץ).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
סכין גילוח של ג'ילט. מייקי לוי, מערכת וואלה
לא מגלחים את הרווחים. ג'ילט - עוד מותג יבוא של דיפלומט/מערכת וואלה, מייקי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully