וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורום קהלת נגד ההסתדרות: מי עומד מאחורי עמותת "תחרות"?

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 13:04

ההסתדרות השביתה את המשק לאחר פיטורי יואב גלנט. שר האוצר קרא לתבוע אותה על נזקי השביתה - ומיד נמצאה עמותה שמעודת הגשת תביעות. מי מאחוריה? פורום קהלת, המקורב לשר האוצר. תגובת ההסתדרות: "צריך להזהיר את הציבור"

בווידאו: יו"ר ההסתדרות מכריז על שביתה במשק בעקבות הדחת שר הביטחון/יותם רונן

אם גלשתם לאחרונה ברשתות החברתיות, סביר שקפצה לכם המודעה הבאה: "נפגעתם מהשביתה הלא חוקית של ההסתדרות? אנחנו כאן לעזור". דברי ההסבר נפתחים במסיבת העיתונאים של ההסתדרות ב- 27 במרץ, שבה הכריז היו"ר, ארנון בר דוד, על שביתה כללית במשק, בעקבות פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והפסקת ההמראות בנתב"ג.

"מה שההסתדרות לא סיפרה", נכתב שם, "שהשביתה לא הייתה חוקית ולא הגיע לכם להיפגע בגללה. חלקכם הפסדתם כרטיסי טיסה, פספסתם לקוחות, והחמצתם פגישות. נגרם לכם נזק ממשי. האחריות על הנזק הוא של ההסתדרות. אם הפסדתם כסף בגלל השביתה הלא חוקית של ההסתדרות - אתם זכאים לתבוע אותה בבתי משפט ודרוש פיצוי על הנזק שנגרם לכם". לצד כל זה מופיע מדריך מפורט להגשת תביעה קטנה, תחת ההסתייגות, המשפטית, ש"אין מדובר בסיוע משפטי".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, משיקים את הסכם השכר במכזר הציבורי. עודד קרני לע"מ,
חברים עד לשביתה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'/עודד קרני לע"מ

מי מאחורי המודעה?

המודעה הזאת הייתה יכולה להיראות כעוד יוזמה הזויה מעט, שיכולה לעבור מתחת לרדאר בקלות, אלמלא העובדה ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בכבודו ובעצמו, אמר דברים דומים, עם מסר זהה, מייד בפרוץ השבתה הפתאומית: אחרי שהורה (למרות הכחשותיו) לאנשי משרדו לכמת את הנזקים שגרמה השביתה לאוצר המדינה, ולבדוק התכנות להגשת תביעת נזיקין נגד ההסתדרות, קרא סמוטריץ' לאזרחים שנפגעו ישירות ממנה, להגיש תביעות עצמאיות נגדה.

מי שהתייצבה לימינו של שר האוצר והחליטה להושיט יד לציבור, היא "תחרות - התנועה לחירות בתעסוקה", שהזדרזה לצאת בקמפיין אגרסיבי כדי לשכנע אזרחים לפנות לבית המשפט, כמצוות השר. בדיקה מעלה קשר הדוק בין "תחרות" לסמוטריץ', שעובר דרך "פורום קהלת".

מתברר ש"קהלת" הוא הגוף שמממן את קמפיין הגשת התביעות נגד ההסתדרות, נגדה מנהלים אנשי הפורום מנהלים מאבק ארוך שנים. במקביל מייעץ הפורום לשר האוצר באופן שוטף וניתן להניח שהרעיון לתבוע את ההסתדרות, הגיע משם.

"תחרות", המשמשת כזרוע הביצוע במקרה הזה, הוקמה בשנת 2015 על ידי אלון תובל, "במטרה לקדם את שוק העבודה למאה ה- 21, למען עדכון החקיקה, הפרשנות, והאכיפה של חוקי העבודה ולשינוי תרבות יחסי העבודה בישראל". העמותה רשומה בכפר אדומים, יש לה עובד אחד ו- 11 חברים, והמחזור השנתי שלה בשנת 2021, עמד על 89,000 שקלים, צנוע יחסית לשנת 2018 בה הגיע לשיא של 567,000 שקלים.

"לאחרונה השקנו קמפיין שקורא לאנשים שנפגעו מהשביתה הפתאומית והבלתי חוקית של ההסתדרות, שהוכרזה לפני חודש וחצי, לתבוע ממנה פיצוי", פרסמה העמותה בפוסט בפייסבוק. "למה? רבים חושבים שארגון "תחרות" מתנגד לעבודה המאורגנת בכלל ולהסתדרות בפרט. הם חושבים שאנחנו רוצים "לדפוק" את ההסתדרות.

"זה נכון שאנחנו מרבים לבקר את ההסתדרות, אך קריאה בתכנים שלנו תגלה שאין לנו שום עניין לפגוע בעובדים וביכולתם להתאגד. המטרה שלנו היא מודרניזציה של ענף העבודה לטובת עובדים ולטובת המשק. כשההסתדרות פוגעת בעובדים ופוגעת בציבור - אנחנו מבקרים זאת, וכשההסתדרות פועלת באופן ראוי - אנחנו מפרגנים. זו עובדה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
לוח ההמראות בנתב"ג, היום. אבשלום ששוני, פלאש 90, פלאש 90
לוח ההמראות בנתב"ג ביום השביתה, 27.3.23/פלאש 90, אבשלום ששוני, פלאש 90

"לדפוק את ההסתדרות לא הייתה המטרה"

אחד החברים ב"תחרות" הוא מתן רוטמן, יועץ טרנספורמציות דיגיטאליות במשרה מלאה. הוא הצטרף לעמותה לפני ארבע שנים והתחיל לכתוב ניירות עמדה ולערוך מחקרים בתחום העבודה המאורגנת ובכלל, אחרי שנחשף לנושא במהלך לימודיו באוניברסיטה, יחד עם טל קופל, שחבר אליו.

הוא מקפיד לומר שאין לו שום דבר נגד השביתה, אלא באופן שבו היא נעשתה, ללא הפרוצדורה הנדרשת בחוק, ועל כן, כל מי שנפגע ממנה, אנשים שהפסידו טיסה, תור אצל רופא, פגישות חשובות, יכולים ואפילו צריכים, לתבוע אותה.

"חשוב לי להדגיש שאנחנו לא נותנים ייצוג משפטי", הוא אומר, "אלא מיידעים אנשים על הזכויות המשפטיות שלהם, מנגישים להם ידע".

אם אנשים פונים אליכם, אתם לא נותנים להם שמות של עורכי דין?
"לאו דווקא. כתבנו מדריך לתביעות קטנות".

כדי להנגיש את המידע לאזרח הקטן, או כדי לפגוע בהסתדרות?
"לדפוק את ההסתדרות לא הייתה המטרה, אלא לסייע למי שנפגע מהתנהגות בלתי חוקית. חשוב לנו שלטון החוק והדמוקרטיה, שארגונים יפעלו על פי החוק. אם ההסתדרות פועלת בניגוד לו, יש פרוצדורה, רגולטור, מדינה, ושום סנקציה לא ננקטה נגדה".

שוחחתם עם סמוטריץ'? הוא אמר בדיוק את מה שאתם אומרים.
"לא דיברנו אתו על הנושא".

אתם נמצאים בקשר עם שר האוצר?
"אנחנו בקשר אתו ועם כל פוליטיקאי אחר, אבל לא דיברנו אתו על זה. כתנועה שמנגישה מידע מקצועי, אנחנו שמחים לדבר עם כל ח"כ או שר".

העמדות שלכם תואמות את אלה של "פורום קהלת".
"הם מממנים את הקמפיין ושליש מהפעילות שלנו. קיבלנו מימון מ'קהלת' סביב מחקר ופעילות משותפת, אבל לפני שנתיים זה הצטמצם דרמטית, כי התחלנו לעבוד עם מתנדבים, שאגב, הרעיון לקמפיין בא מהם".

כמה תביעות כבר הוגשו נגד ההסתדרות?
"עוד אין לי מספרים מדויקים, כי אין לנו מידע על תביעות שהוגשו כמובן, אבל יש כמה אלפים שנכנסו לעמוד הנחיתה שלנו".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. פלאש 90 יונתן זינדל, עיבוד תמונה
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות. השביתה בעקבות פיטורי גלנט הרגיזה את הימין הכלכלי/עיבוד תמונה, פלאש 90 יונתן זינדל

ההסתדרות: "להזהיר את הציבור מפניהם"

בפורום קהלת לא מסתירים את גאוותם בקמפיין: "פורום קהלת גאה לעודד יוזמות ולשתף פעולה עם ארגונים הפועלים למען אזרחי ישראל ומדינת ישראל, כולל אלו העוסקים בסיוע לאזרחים להתגונן מול דורסנותם של גופים עתירי כוח והון, הפוגעים באזרחי ישראל למטרות פוליטיות, באופן לא חוקי".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "'תחרות - התנועה לחירות בתעסוקה' היא עמותה שפועלת באופן גלוי ושיטתי כדי לכרסם בזכויות העובדים במדינת ישראל. בין היתר, הם שואפים להגדיל את החסמים למימוש זכות ההתארגנות, להקטין את כוחם של העובדים במקומות העבודה, להחליש את חוקי המגן ואת בתי הדין לעבודה ולהגביל את זכויות השביתה בישראל.

כעמותה שכבר מיום היוסדה ניזונה מעטיני פורום קהלת, הן ברמה הרעיונית והן מבחינת משאבים, לא נותר אלא להזהיר את הציבור מפני הרעיונות המסוכנים שהם מקדמים. כדאי להזכיר לפעילים בעמותה קיקיונית זו, כי הדרך לקדם שגשוג כלכלי במשק לא עוברת בהתנכרות לערכים המוסריים והחברתיים שלאורם הקמנו את מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully