וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ללא הפסקה: לאן הולכת הכלכלה הטורקית?

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 16:00

העם הטורקי אמר את דברו, לפחות במגבלות שהשית ארדואן על התקשורת ומערכות נוספות במדינה, אבל לאן הולכת הכלכלה הטורקית. הלירה הטורקית כבר הגיבה בצלילה בשערי המטבע - האם זו התחתית? הצגנו את השאלות לד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מודה לתומכיו אחרי ניצחונו בבחירות בנאום באנקרה, 29 במאי 2023. רויטרס
ארדואן חוגג את נצחונו בסיסוב השני של הבחירות. מהן ההשלכות על הכלכלה הטורקית?/רויטרס

הכלכלה הטורקית סובלת מחוסר יציבות מקרו-כלכלית וזאת תוך כדי היחלשות נוספת של המטבע. השווקים הפיננסיים של טורקיה היו תחת לחץ מאז ההצבעה הראשונה ב-14 במאי, כשהמטבע המשיך ופוחת. גם פרמיית ה- CDS של המדינה עלתה כביטוי למצב חוב המדינה.

השאלה המרכזית כרגע הינה האם עמדת המדיניות הכלכלית הנוכחית יכולה להימשך עוד הרבה זמן? מדובר במצב של שיעורי ריבית נמוכים בהרבה מהנדרש, מדיניות פיסקלית רופפת ותקנות מט"ח מגבילות, שהביאו למצב של חוסר איזון בכלכלת טורקיה, כולל אינפלציה גבוהה, גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, עומס מימון חיצוני ושער חליפין המועמד לפיחות נוסף.

נראה לא סביר שארדואן יאשר העלאות ריבית משמעותיות, זאת כל עוד השווקים לא יאלצו זאת במידה רבה של לחץ. עד אז, צפוי שקובעי המדיניות הכלכלית יחמירו את הרגולציה על תנועות הון יוצאות בכדי להפחית את הביקוש למטבע חוץ ולהסתמך במידה רבה על מימון ממדינות המפרץ בכדי לתמוך ברזרבות המט"ח הנמוכות יחסית של הבנק המרכזי.

על הצניחה בלירה הטורקית בעקבות הבחירות - https://finance.walla.co.il/item/3582292

גיל בפמן. יח"צ,
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי/יח"צ

הסיכון הוא שקובעי המדיניות מונעים התאמה מלאה של שער החליפין למצב הכלכלי במשך זמן רב מדי, מה שידחה את ההתאמה הנדרשת שכלכלת טורקיה צריכה וכתוצאה מכך יפתח הפתח להיחלשות גדולה של המטבע בעתיד, תוך כדי יצירת זעזועים כלכליים.

הסיכון למצב חוב המדינה אינו חריף במיוחד כרגע, אך סביר להניח שהחשש יגבר בעתיד. צפויים בקיעים במגזר הפרטי, זאת בהתחשב בנטל החוב החיצוני הגדול וחשיפות מט"ח במאזני הבנקים והחברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully