וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה כלכלית: לא להקל ראש באתגר

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

29.5.2023 / 16:54

שיעור החברות שמכות את התחזיות היה גבוה מהממוצע ההיסטורי, אבל לחצים אינפלציוניים נשארים מקור לדאגה עבור בנקים מרכזיים מסביב לעולם, וזה עוד לפני שדיברנו על החוב האמריקאי

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפסגת G7 בהירושימה ביפן. רויטרס
לפחות כאב ראש אחד ירד מהבחירות הבאות. ביידן/רויטרס

בשבת האחרונה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארתי, הודיעו על הסכמה עקרונית להעלאת תקרת החוב של ארצות הברית. התוכנית חייבת לעבור את אישור בית הנבחרים ביום רביעי. תאריך האיקס הקרוב לפי שרת האוצר האמריקאית יילן הוא יום שני ה-5 ביוני, כך שיש זמן להעביר את העסקה, שדומה לציפיות המוקדמות שהיו. תקרת החוב צפויה להיות מושהית למשך שנתיים ולא אמורה להיות סוגיה בבחירות הבאות לנשיאות ארצות הברית.

במבט על עונת הדוחות החולפת, שיעור החברות שמכות את התחזיות היה גבוה מהממוצע ההיסטורי. בעוד שזה נכון שבלא מעט שיחות ועידה, הנהלות החברה מציינות את החשש הגבוה ממיתון, היו לא מעט חברות שסיפקו תחזית קדימה טובה יותר מהצפי המוקדם. דאגות בנוגע לבנקים האזוריים בארצות הברית, נרגעו בשבועות האחרונים כמו גם שוק הדיור. בהתחשב בחוזקתו של שוק העבודה, והצפי לעצירת תהליך ההעלאות הריבית של הפד, ישנם ציפיות כי תרחיש של "נחיתה רכה" אכן עשוי להתממש בסופו של דבר.

עם זאת, זה לא אומר שצריך להקל ראש באתגרים שניצבים לפנינו. לחצים אינפלציוניים נשארים מקור לדאגה עבור בנקים מרכזיים מסביב לעולם. בנוסף, ההידוק האחרון בתנאי האשראי מגביל את הגידול בצריכה הפרטית. אמנם מדד האס אנד פי 500 רושם עלייה של כ-10% מאז תחילת השנה, מספר מצומצם של מניות טכנולוגיה מובילות מושך את המדד כלפי מעלה. עובדה זאת משאירה את המדד חשוף לשינוי בתיאבון הסיכון. נראה שגם נרטיב הצמיחה בסין מאבד מן המומנטום שלו, בעקבות נתוני המאקרו האחרונים המאכזבים. ומי יכול לשכוח את הפיל שבחדר, 31.4 טריליון דולר? כרגע המשקיעים מסתכלים מעבר לחששות אלו, בתקווה לזמנים טובים יותר בעתיד.

יומן אירועים כלכליים:

  • שני: יפן - מדד התנאים הכלכליים (מרץ סופי)
  • שלישי: ארצות הברית- מדד ביטחון הצרכנים (מאי), מדד הייצור של שלוחת הפד בדאלאס (מאי). גוש היורו - מדד ביטחון הצרכנים, תעשייה ושירותים (מאי).
  • רביעי: ארצות הברית - סקר משרות פתוחות של JOLTS (אפריל). גרמניה - נתוני אבטלה (מאי). סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור התעשייה והשירותים (מאי), מדד המחירים לצרכן (אפריל).
  • חמישי: בריטניה - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (מאי סופי). ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (מאי סופי), מדד מנהלי הרכש ISM לסקטור הייצור (מאי), מדד הפריון (רבעון ראשון סופי). גוש היורו - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (מאי). סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (מאי). הודו - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור (מאי)
  • שישי: ארצות הברית - דוח תעסוקה חודשי (מאי).
ג'נט ילן. Alberto Pezzali, AP
יום האיקס בדרך? ג'נט ילן/AP, Alberto Pezzali

השבוע ייפתח עם נתון ביטחון הצרכנים. קונצנזוס התחזיות מצביע על כך שהמדד ייפול מתחת לרמה של 100, הפעם הראשונה מאז חודש יולי 2022. עיקר הירידה תהיה במדד התנאים הנוכחיים בעקבות החשש ממשבר תקרת החוב בארצות הברית. ביום חמישי נקבל את ממד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של מכון ISM, והצפי פה הוא לירידה קלה לרמה של 47. הרכיב במדד שיזכה לתשומת הלב הגדולה ביותר, הוא מדד המחירים ששולמו, שבחודש הקודם עלה מעל לרמה של 53.

כל קריאה מתחת לזה תתקבל בברכה על ידי השווקים. אנחנו נסגור את השבוע עם דוח התעסוקה החודשי, והצפי המוקדם מצביע על יצירת משרות חדשות בהיקף של 200 אלף, על אף שהקריאות האחרונות היו הרבה מעל זה. כפי שבא לידי ביטוי בנתון התביעות השבועיות לדמי אבטלה, שוק העבודה מתחיל להרגיש את השפעת המדיניות המוניטרית של הפד. שיעור האבטלה צפוי לעלות מעט, בעוד שלחצי השכר צפויים להתמתן מעט.

שורה תחתונה: הצפי הוא לירידה בביטחון הצרכנים והעסקים, לצד ירידה בקצב יצירת המשרות החדשות בארצות הברית

גוש היורו: מדד המחירים לצרכן של חודש מאי, צפוי לתמוך בהעלאת ריבית נוספת מצד הבנק המרכזי האירופי

ביום חמישי הקרוב, נקבל את מדד המחירים לצרכן עבור חודש מאי, שיזכה לתשומת לב קרובה לאחר שנתון חודש אפריל הצביע על עלייה של 0.1% לרמה של 7%, בעוד נתון הליבה ירד מעט מרמה של 5.7% לרמה של 5.6%, הירידה הראשונה מזה 10 חודשים ומה שאפשר לבנק המרכזי האירופי להאט את קצב העלאת הריבית לשיעור של 25 נקודות בסיס בהחלטת הריבית האחרונה של הבנק.

לאור העובדה שמדד המחירים לצרכן רץ בקצב של יותר מפי 3 מן יעד הבנק המרכזי של 2%, והעובדה שמדד מחירי הליבה לא צפוי להתחיל לרדת לפני חודשי הסתיו, הבנק המרכזי האירופי יהיה חייב להמשיך להעלות את הריבית ואז להשאיר אותה ברמה מרסנת מספיק על מנת להביא לירידה באינפלציה, זאת על פי דברי החברים בבנק לאחרונה. השווקים מתמחרים נכון לעכשיו העלאת ריבית נוספת בשיעור של 25 נקודות בסיס בהחלטת הריבית הבאה של הבנק ב-15 ליוני.

שורה תחתונה: אינפלציית ליבה "דביקה" צפויה להשאיר את הבנק המרכזי האירופי על מסלול העלאת ריבית המהיר ביותר ב-25 השנים האחרונות.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
השטן בפרטים הקטנים. פאוול/GettyImages, Drew Angerer

יפן: נתוני מאקרו חזקים ייבחנו את מדיניות הבנק המרכזי האירופי.

השבוע נמשיך לקבל מגוון רחב של נתונים כלכליים שונים שיספקו עדויות ראשונות כיצד המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי היפני משפיעה על הפעילות הכלכלית ביפן והאם המדיניות המוניטרית המרחיבה יכולה להימשך. המשקיעים יסתכלו במיוחד על נתון המכירות הקמעונאיות, נתון ביטחון הצרכנים והייצור התעשייתי, על מנת לשפוט את עמידות הכלכלה היפנית.

בהתבסס על קונצנזוס התחזיות, נתון המכירות הקמעונאיות צפוי להצביע על עלייה של 7% באפריל, ביחס לעלייה של 7.2% בחודש מרץ. נתון הייצור התעשייתי צפוי להצביע על עלייה של 1.5% בחודש אפריל בהשוואה לחודש הקודם, ולעומת קצב עלייה של 1.1% שנרשם בחודש מרץ. אחרון חביב, מדד ביטחון הצרכנים לחודש אפריל, צפוי להיות ברמה של 36, בהשוואה לרמה של 35.4 בחודש מרץ.

שורה תחתונה: הנתונים בשבוע הקרוב, יספקו יבחנו את עמידות הכלכלה היפנית והאם המדיניות המוניטרית המרחיבה יכולה להימשך. מדד התוצר לחודש אפריל הצביע על עלייה בפעילות הכלכלית ביפן וגם נתון האינפלציה יצא מעל הצפי.

סין: מדד מנהלי הרכש נמצא בפוקוס

סין תפרסם מספר מדדי מנהלי רכש בשבוע הקרוב. מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור יזכה לתשומת לב, לאחר שירד בחודש הקודם לרמתו הנמוכה ביותר מזה ארבע חודשים של 49.2 בחודש אפריל ולעומת 51.9 בחודש מרץ. הנתון עבור חודש מאי צפוי להצביע על עלייה, בשל התאוששות בצריכה הפרטית ונורמליזציה בשרשראות האספקה. עם זאת, לאור הסנטימנט הנמוך במגזר הפרטי, המדד עשוי להישאר בטריטוריה של התכווצות מתחת לרמה של 50. מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים, צפוי להישאר בטרטוריה של התרחבות מעל רמה של 50 בחודש מאי.

שורה תחתונה: מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור צפוי לזכות לתשומת לב קרובה מצד המשקיעים, כאשר המשקיעים מחכים לראות האם ההתאוששות הכלכלית בסין מאבדת מן המומנטום שלה, במיוחד לאור הסנטימנט החלש בשוק הפרטי והביקוש מחוץ למדינה. אנו צופים צעדי מדיניות תומכים נוספים במהלך המחצית השנייה בסין.

תחזית: החיים בשוק האג"ח צפויים להמשיך להיות קשים

נכון ליום שבת, פשרה נמצאה בין הצדדים אך הצבעה עדיין נדרשת על העסקה הנרקמת ביום רביעי הקרוב. אף אחד כמובן, לא מכוון לחדלות פירעון של ארצות הברית - כולנו ראינו את ההצהרות בטלוויזיה. השטן נמצא בפרטים, והלחץ הפוליטי עולה בצורה אקספוננציאלית.

האחרון הוא הטלת הספק של מספר רפובליקנים בהצהרת שרת האוצר יילן כי יום האיקס הוא ה-5 ביוני. הפשרה שהושגה ביום שבת, הייתה בהתאם לציפיות המוקדמות. על פי הפרטים, תקרת החוב תושהה למשך שנתיים והיא לא תהיה סוגיה בבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית. בנוסף, ההוצאה בנטרול ביטחון, תיוותר ללא שינוי ברמתה בשנת 2022 עד לשנת 2024, ותעלה בשיעור של 1% בשנת 2025. במונחים ריאליים מדובר בירידה של 6%-10%. החשבון הכללי של משרד האוצר יצטרך להתמלא מחדש בחודשים הקרובים, והפד יצטרך להחליט על צעדיו בכל הנוגע לצמצום המוניטרי שעדיין נמשך. בשקלול כל אלו, התשואות עשויות לשוב לטפס לרמות נורמליות יותר, בהינתן העובדה שלא יתפתח מיתון משמעותי בארצות הברית.

בהסתכלות רחבה יותר, אנו עדיין ניצבים בתקופה בה החולשה בייצור התעשייתי מאוזנת אל מול חוזקו של סקטור השירותים. אי וודאות קיימת, בין היתר בכל הנוגע להתאוששות הלא שיוויונית של הכלכלה הסינית ומהי המשמעות עבור כלכלות אחרות מסביב לעולם. עמידות הצריכה הפרטית אל מול עלייה בכנסה הריאלית היא גורם מעניין שיש לשקול. לעת עתה, הנרטיב שלנו "עמידות מול מיתון" תקף לרוב המדינות המפותחות, בעוד שנרטיב הצמיחה ביבשת אסיה הוא הדומיננטי עד כה בשנת 2023.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully