וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביבי, תוציא את הידיים מהכיסים ותתחיל לעבוד"

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 14:24

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי חושב שאנחנו במשבר כלכלי עמוק. בכנס אלי הורביץ לכלכלה ולחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא לא חוסך ביקורת מהתקציב שעבר "בלי שום מנועי צמיחה" ומחוסר האונים שמגלה הממשלה

דובי אמיתי 2. ראובן קסטרו
חושב שנתניהו התרחק מדרכו שלו עצמו, כפי שהכרנו אותה מנתניהו של ממשלות קודמות. דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי/ראובן קסטרו

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, רותח. לקראת דבריו בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה (של המכון הישראלי לדמוקרטיה), הוא מסכם בנקודות את הטיפול הכושל של הממשלה במשבר הכלכלי אליו נקלעה מדינת ישראל בחודשים האחרונים, מטיל את האחריות על ראש הממשלה, בנימין נתניהו וקורא לו "להוציא ידיים מהכיסים ולהתחיל לעבוד, ומייד".

את נאומו בחר אמיתי לפתוח בדבריו של נתניהו משנת 2009, שבאורח פלא נשמעים מדויקים להפליא גם היום, 14 שנים מאוחר יותר: "אנחנו במשבר גדול מאוד, אבל נצטרך, ואנחנו יכולים - לחלץ את המשק, לשמור על מקומות עבודה ולהזניק את המשק. המשק הוא כמו מטוס שנמצא בצלילה. אנו נבלום את הנפילה ואחרי כן תהיה הזנקה כלפי מעלה".

דובי אמיתי 6. ראובן קסטרו
"איפה הרשות לרגולציה שהוקמה בממשלה הקודמת?"/ראובן קסטרו

"עם מילים וססמאות לא נגיע לשום מקום"

"אנחנו נמצאים במדרון חלקלק", הוא אומר לוואלה "וביבי צריך להוציא את הידיים מהכיסים ולהתחיל לעבוד ומיד. אני שומע את שר האוצר מדבר על רעיונות, כיוונים, ווקטורים, תוכניות, עבר התקציב וחוק ההסדרים, בלי אף מנוע צמיחה.

מילת המפתח שלי תמיד ותישאר לעד - וודאות. אני נמצא בתוך מסך עשן עבה ואני לא רואה לאן הספינה הזאת הולכת. הריכוזיות בעיצומה, כולם מדברים על הכשרות מקצועיות והון אנושי, ובתקציב אין כלום.

"בשנת 2021, ההשקעה בהכשרות מקצועיות הייתה 455 מיליון שקלים, ב- 2022, 160 מיליון, השנה, ב- 2023 רק 61 מיליון ובשנה הבאה 63 מיליון. זאת השקעה במנועי צמיחה? ואיפה ההשקעה בתשתיות לאומיות, דיגיטציה של המגזר הציבורי, פחת מואץ, הורדת מס חברות, הורדת מס על רווחי הון בבורסה, הפחתת הרגולציה כמו שהבטיח נתניהו?

"איפה הרשות לרגולציה שהוקמה בממשלה הקודמת, והייתה אמורה לפקח על הרגולטורים עם 50 עובדים? יש שם אולי עשרה, וגם הם שואלים את עצמם, מה אנחנו עושים פה. צריך לשלוח אליהם את יחידת איתור נעדרים.

"נתניהו דיבר על סחרור מטוס, על בלימה ונסיקה וייצור מנועי צמיחה, אז בבקשה, שיכניס לחדר את המגזר העסקי וההסתדרות, כי הממשלה לא תוכל לעשות את זה לבד, ויסגור את עסקת החבילה כדי לייצר וודאות.

הוא בעצמו אמר, 'כשיש טייס - בעצם שני טייסים, וכיוון פעולה, שהם דברים קריטיים, כשיש עקרונות מסירים הרבה אי וודאות. אנחנו משתפים את ההסתדרות והמעסיקים וזאת גישה חדשה'. לאן נעלמה הגישה הזאת?

"המדיניות של הממשלה הפוכה מזאת של נתניהו ב- 2009, וכדאי שיחזור אל הערכים שלו עצמו, כי אין לנו זמן. התקציב וחוק ההסדרים לא רק שאינם מטפלים ביוקר המחיה הם מתדלקים אותו.

הייתי בהלם מההצעות של משרד האוצר במהלך דיוני חוק ההסדרים, שהיו מנותקות לגמרי מההמלצות של הגופים המקצועיים, כמו קרן המטבע העולמית, הנגיד וה- OECD. אוי מדבר על שינוי שיטת המדידה של הארנונה, או ביטול מע"מ אפס על שירותים לתיירים, כשהתיירות היא מנוע צמיחה וספק תעסוקה גדול, מזל ששניהם יצאו בסופו של דבר מהחוק".

אז מה עושים?
"בעברית צחה: ביבי לך לעבוד, כי העסק לא עובד. עם מילים וסיסמאות לא נגיע לשום מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully