וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ללא עישון: כמה עולות לכם הפסקות הסיגריה של העובדים?

31.5.2023 / 14:30

מעבר לנזק הבריאותי, לא תאמינו כמה כסף עולה לכם עובד שיוצא להפסקת סיגריה. בדקנו - ואם אתם מעסיקים, התוצאות לא ישמחו אתכם. האם בפעם הבאה תחשבו פעמיים לפני שתקבלו מעשנים לעבודה? אגב, למקרה שתהיתם: אין חובה בחוק לאפשר לעובד מעשן לצאת ל"הפסקת סיגריה"

גבר מעשן. ShutterStock
מעשנים בשעות העבודה? המעסיק משלם לא מעט/ShutterStock

היום (רביעי) מצוין ברחבי העולם יום ללא עישון, שנועד לעודד 24 שעות של התנזרות מכל צורות העישון. בנוסף יום זה משמש על מנת להעלות את המודעות להשפעות הבריאותיות של העישון, שגורמות כיום ליותר מ-7 מיליון מקרי מוות בכל שנה ברחבי העולם, שמתוכם כ-890,000 הם תוצאה של חשיפה של אנשים לא מעשנים לעישון פסיבי.

על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-20%: שיעור העישון בקרב גברים עומד על כ-25.6% והוא גבוה מהממוצע במדינות האיחוד האירופי, העומד על 22.5%, ושיעור העישון בקרב נשים עומד על כ-14.8% וגם הוא גבוה מהממוצע במדינות האיחוד האירופי העומד על 13.9%.

הנזק שנגרם למשק כתוצאה מהתמודדות עם תחלואת העישון, עומד על מיליארדי שקלים, אולם ספק אם הלהמ"ס או גורם מחקר אחר, בחן את ההיבט הבא: מה פרק הזמן הממוצע בו עובד שמעשן נעדר מהעבודה לצורך כך, וכמה כסף מפסיד המעסיק בהתאם?

על מנת לבדוק סוגיה זו, בוצע לאחרונה סקר עדכני על ידי חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. הסקר נערך בקרב 10 חברות, שמעסיקות 3,459 עובדים, מתוכן 742 מעשנים. מהנתונים עולה כי מעשן נוטל בממוצע 4 הפסקות עישון ביום, כאשר משך זמן הממוצע שמבוזבז לצורך כך עומד על כ-8.45 דקות. המשמעות - העובד מבזבז כ-33.8 דקות במשמרת לצורכי עישון.

אי לכך, בחישוב שעתי במשרה של 5 ימי עבודה בשבוע, יוצא כי מדובר על היעדרות בפרק זמן של 169 דקות, או במילים אחרות: 2.81 שעות. במונחים חודשיים, אנו מגיעים כבר למספרים גבוהים: 11.2 שעות וכאשר מדובר על תקופה בת שנה (312 ימי עבודה, על פי נתוני ביטוח לאומי), התוצאה מטרידה: 4.5 ימים בשנה. וזה כאמור, פרק הזמן שמבזבז עובד אחד בלבד.

חיים מולכו. יחצ,
נזק כפול. חיים מולכו/יחצ

אין חובה לאפשר לעובד לצאת להפסקת עישון

בחברת עוקץ מערכות מציינים כי מעסיק אינו מחויב לאפשר לעובד לצאת להפסקות עישון, מעבר לנדרש על פי חוק שעות העבודה והמנוחה. במסגרת החוק, נקבע כי ביום עבודה של 6 שעות ומעלה תופסק העבודה למנוחה של 3/4 שעה לפחות, כולל הפסקה רצופה של חצי שעה ביום.

בנוסף קיים היתר לפיו מותר להעסיק 8 שעות ללא הפסקה עובד שאינו עובד בעבודת כפיים 6 ימים בשבוע, ו-9 שעות ללא הפסקה במקום שעובדים בו 5 ימים בשבוע, בעבודה שאינה עבודת כפיים. בנוסף, בהפסקה הרצופה שאורכה חצי שעה - רשאי העובד לצאת ממקום העבודה וההפסקה לא תחשב כחלק משעות העבודה, זאת אלא אם כן נוכחותו הכרחית לתהליך העבודה והוא נדרש להישאר בעבודה, אז ההפסקה תחשב לחלק מיום העבודה.

מעבר לכך קובע חוק שעות עבודה ומנוחה שעובד רשאי להתפלל במהלך יום עבודתו בהתאם לדרישות דתו ובהתאם לצורכי העבודה ואילוציה. עוד קובע החוק, כי עובד זכאי במהלך יום עבודתו להפסיק את עבודתו לשם שימוש בחדר השירותים בהתאם לצרכיו. הוראה דומה אינה קיימת לגבי הפסקות עישון ולפיכך אין חובה לאפשר זאת לעובד מעבר להפסקות שצוינו.

חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות מציין, כי הנזק שנגרם למעסיק מעובד שמעשן כפול: "לעובד משולם שכר על הפסקות העישון בגובה של כ-4,500 שקלים, על אף שלא עבד באופן מלא. לכך יש להוסיף את הפגיעה בפריון העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully