וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשתיות קורסות? מסתבר שאפשר לעשות מזה כסף

4.6.2023 / 8:25

בשבוע שעבר הבאנו כאן את סיפורה של קרן ג'נריישן, שמשקיעה בתשתיות שהמדינה מזניחה - מהתחברוה ועד לרשת החשמל. בכתבה העריך המייסד והמנכ"ל שבקרוב אנו צפויים להפסקות חשמל יזומות בגלל התשתית שקורסת תחת הגידול בצריכה. איך הוא ידע - ואיך מרוויחים מזה כסף?

עומסים לפני ליל הסדר בכביש החוף בנתניה, 5 באפריל 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
פקקים בכבישי ישראל. רק ילכו ויתארכו, אבל איך אפשר לעשות מהם כסף?/פלאש 90, אבשלום ששוני

אוכלוסיית ישראל גדלה במהירות ומעמיקה את הפער בין צרכי התחבורה הציבורית, האנרגיה והתשתיות של האזרחים והעסקים בישראל לבין ההיצע הקיים.

במהלך 2022, לדוגמא, צמחה אוכלוסיית ישראל בכ-2.2% ועמדה על כ-9.7 מיליון תושבים, כאשר רק 62% מאותה צמיחה נבעה מריבוי טבעי, ויתר הצמיחה (38%) כתוצאה מעלייה ארצה - בעיקר עולים מרוסיה ואוקראינה (80% מסך העולים בשנת 2022). כך על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

כמות העסקים גדלה גם היא ונכון ל-11 החודשים הראשונים של שנת 2022 נפתחו כ-142.1 אלף עוסקים חדשים במע"מ, המהווים כ-119% יותר מאשר כמות העוסקים החדשים במע"מ בשנת 2021, שעמדה על כ-64.9 אלף.

פעילות וצרכי העסקים והחברות הקיימים עלו גם הם והעלו בהתאם את הביקוש לתשתיות, אנרגיה, היסעים ותחבורה ציבורית, לצד העלייה הטבעית בביקוש כתוצאה מצמיחת האוכלוסייה וכמות העסקים.

סקירה כלכלית של המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר והמידע של הכנסת על משק החשמל הישראלי, לדוגמא, הציגה כי התחזית הנמוכה ביותר לביקוש חשמל בשנת 2030 עומד על כ-97.2 מיליארד קילו וואט שעה (תחזית בנק ישראל), והתחזית הממוצעת על 100.4 מיליארד קוט"ש (תחזית חברת החשמל), המהווים עלייה של כ-45% ו-49%, בהתאמה, לעומת הביקוש המשקי בשנת 2019.

ובעוד שאוזלת היד של המדינה מובילה אותנו לחריקת שיניים בהמתנה לאוטובוס, השתחררות הפקקים בדרך לעבודה, או חוויית הפסקת חשמל יזומה (בעיקר באזור המרכז), יש גם מי שנהנים מכך - המשקיעים.

נערה שנרדמה בנסיעה ברכבת. ShutterStock
אפשר לתפוס תנומה ברכבת - ואפשר פשוט להשקיע בה/ShutterStock

אנרגיה של הצלחה

אחת הקרנות הישראליות הגדולות המשקיעה בתחומי התחבורה, האנרגיה והתשתיות היא ג'נריישן קפיטל הציבורית, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-959 מיליון שקל, לאחר שמנייתה זינקה בכ-6% נכון לסוף יום המסחר בו דיווחה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2023.

הכנסות הקרן עמדו על 303.6 מיליון שקל לתקופה המדווחת ומהווים עלייה של 139% לעומת הכנסותיה ברבעון המקביל אשתקד, שעמדו על כ-127 מיליון שקל.

עיקר העלייה מיוחסת לשינויים בשווי ההשקעות של הקרן בחברות המוחזקות על ידה (ראו טבלה), אשר עלו בכ-40% ומוערכות כיום בכ-3.5 מיליארד שקל, נכון לסוף מרץ 2023 לעומת כ-2.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בזכות הדיבידנד שהתקבל מאותן חברות, והחזרי הלוואות בעלים שקיבלה מהן, זינק הרווח הנקי של הקרן ועמד על כ-203.1 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2023 - עלייה של כ-147.4% לעומת כ-82.1 מיליון שקל רווח ברבעון הראשון של 2023.

עיקר הצמיחה הגבוהה באחזקות הקרן חלה בתחומי התחבורה והאנרגיה, שקיבלו דחיפה חזקה בשנת 2022 בשל הגדלת והתייעלות פעילות החברות המוחזקות.

בתחום התחבורה, לדוגמא, ג'נריישן קפיטל מהווה בעלת שליטה (73.12%) בחברת ההיסעים 'בון תור', שהיא הבעלים של חברת התחבורה הציבורית 'מטרופולין' ושל יבואנית האוטובוסים ורכבי ההסעות 'בי ג'י מוטורס' (בעיקר מסוג מרצדס) המייבאת גם אוטובוסים חשמליים, מיניבוסים ומשאיות ממותגי Gree ו-Karasan.

מטרופולין הכניסה כ-935 מיליון שקל בשנת 2022, המהווים עלייה של כ-13% על הכנסותיה שנה קודם לכן, לצד הכנסות של 331.6 מיליון שקל לאותה תקופה בתחום ההיסעים - עלייה של 34.5% לעומת השנה הקודמת לה.

בנוסף, הקרן מחזיקה בכ-10% ממניות חברת החכרות רכבות הנוסעים והמשא הבריטית Porterbrook Holding (פורטרברוק), הפעילה מזה עשרות שנים ונחשבת לאחת החברות היציבות באירופה.

בתחום האנרגיה הקרן היא בעלת שליטה (78.59%) בחברת האנרגיה הסולארית הציבורית 'סולגרין'. מדובר בפעילות היחידה שהציגה ירידה בשווי, נכון לתקופת הדוחות (אך מאז הכפילה עצמה מעלה!).

לצד אחזקתה בסולגרין, הקרן גם מחזיקה, בין היתר, במחצית (50%) ממניות חברת הקמת תחנות הכוח 'רפק אנרגיה', במעט יותר מרבע (25.5%) ממניות מתקן האנרגיה השאובה 'פי אס פי השקעות' שבמעלה הגלבוע, ובשליש (33.33%) ממניות כל אחת מחברות חלוקת הגז הטבעי הבאות: נגב גז טבעי, גז טבעי דרום, נגב גז, שהינן בעלות רישיונות בלעדיים להקמה והפעלה של רשת חלוקת גז טבעי בלחץ נמוך באזור הנגב והדרום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ג'נריישן קפיטל, השקעות ותשואות. ללא, מערכת וואלה!
ההשקעות של ג'נריישן קפיטל והתשואות שהתקבלו מהן ברבעון הראשון של 2023/מערכת וואלה!, ללא

לשחרר את הפקק

פעילות הקרן מתמקדת בתחומים כתשתיות, אנרגיה ותחבורה הנחשבים יציבים ובעלי ביקוש קשיח, והתשואה שהושגה על ידה ב'בון תור' ו'רפק אנרגיה' הפתיעו לחיוב את השוק, שהניע את מנית הקרן מעלה.

השקעות העבר כבר מתחילות לשאת פירות והקרן מדווחת על תשואה שנתית ממוצעת של 26% מיום הקמתה, כאשר חלק מיצירת הערך מגובה עסקאות עם צדדי ג' בנכסים.

אחד העוגנים לתשואה הוא אחזקתה במחצית (50%) ממניות חברת האחסון והלוגיסטיקה פרידנזון-ג'נרשיין, שהקימה מרכזים לוגיסטיים בסמוך לנמלי הים באשדוד וחיפה, ומעניקים שרותי אחסנה למטענים. ובחברת המים, שפכים וסביבה GES, בה היא בעלת שליטה (80.1%).

יש לציין כי החברה מכוונת להעצמת החברות המוחזקות, ונכון לסוף הרבעון הראשון של 2023 יתרת המזומנים בקופתה עמדה על 253.2 מיליון שקל, לעומת כ-72.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ארז בלשה, ממייסדי ומנכ"ל קרן ג'נרשיין קפיטל, אמר לוואלה! כסף, כי "תמיד הצפנו את המחסור הקיים והצפוי בתחומי התשתיות, האנרגיה והתחבורה. הרי כל אזרח ישראלי לא רואה אופציה שלא יהיה לו חשמל, מים או תחבורה זמינה.

אבל הצמיחה שהחברות שהשקענו בהן חוות אינה רק כתוצאה מהעלייה בביקושים, אלא גם משיפור הפעילות והרווחיות, בין היתר, על ידי שימוש בתשתיות משותפות.

כשנכנסנו לחברת מטרופולין ב-2018, לדוגמא, היו בה 2 אשכולות (שרון-חולון ונגב) והיא הייתה חברה של כ-500-600 אוטובוסים, וכיום יש בה 4 אשכולות (נוספו השרון ואונו-אלעד) וזו חברה של כ-1,200 אוטובוסים, ואחרי ההקמה של האשכולות החדשים נגיע לכ-1900 אוטובוסים.

אנו גם עושים שימוש באוטובוסים חשמליים שאנחנו מייבאים, ולשמחתי אנו גם חווים הגירה חיובית של נהגים לחברת מטרופולין, שבמדדי הביצוע והיעילות מציגה שיפור והפכה לחברה גדולה, רווחית ויציבה.

תחום הסעות התלמידים והעובדים קיבל גם הוא פרץ של התחדשות בשנה האחרונה, כאשר הביקושים של התלמידים אמנם נשארו קשיחים בהסתכלות על כלל השוק, אבל היסעי העובדים התחזק. עבודה וניהול נכונים הפכו את 'בון תור' כיום לחברה הכי גדולה, בפער, בתחום ההיסעים הפרטיים.

ובאופן כללי, כשבוחנים את תחום התחבורה בכלל ואת תחום התחבורה הציבורית בפרט מבינים מדוע הוא צומח וימשיך לצמוח. הרי הפקקים לא ייעלמו אלא רק יגדלו.

כך לדוגמא הייתה תקופה ששיפצו את כל כבישי הגליל והדרום, אבל היה ברור שהשוק יעבור לתחבורה ציבורית כי לא יצליחו להכיל את כמות המכוניות. כבר כיום אנו נמצאים בעולמות התחבורה החכמה, כזו שתוציא שאטלים בתוך שכונות, ואנו מנסים לפתח יחד עם משרד התחבורה מפה הוליסטית".

יוסי זינגר וארז בלשה, ג'נריישן. אייל טואג,
יוסי זינגר וארז בלשה, ג'נריישן קפיטל. מנתבים את ההשקעות לנקודות שבהן ישראל חווה מחסור בתשתיות/אייל טואג

בקרוב: הפסקות חשמל יזומות

בלשה מתייחס גם לביקוש הגובר לאנרגיה: "לגבי האחזקות שלנו בחברת פורטרברוק הבריטית היא נעשתה כי היה חשוב לנו לשלב עסק נוסף מאוד יציב, תזרימי ועם פיזור לעולם. האחזקה שלנו בחברה מניבה כ-8 מיליון פאונד בשנה דיבינד, כמו שעון, וכדאי לציין כי זו חברה שקיבלה דירוג חמישה כוכבים של ESG והיא אחת הנחשבות באירופה.

הכניסה שלנו לעולמות האנרגיה נעשתה גם היא מתוך מחשבה על הביקושים הגוברים והצרכים החסריפ, והרי יעדי הממשלה לתחום האנרגיה הירוקה ידועים ועימם גם הביקושים הגוברים לחשמל.

בשנת 2024, שזה בסך הכל בעוד כמה חודשים, כבר צופים מחסור בחשמל והפסקות חשמל יזומות ארוכות, וכבר כיום חווים הפסקות בשעות בהן הביקוש לחשמל מאוד גבוה. אבל רפק אנרגיה נהנית מזה ומוכרת כיום בהיקפים גדולים לרשת החשמל.

כשנכנסו לרפק היא הייתה עם אפס מגה וואט, וכיום היא עם למעלה מ-1 ג'גה וואט, ובין היתר, 10 אתרי ייצור ו-7 תחנות כוח. רפק מחזיקה בתחנות מפעליות הנמצאות במפעלים שונים כדוגמת תנובה ובמתקני התפלה, ואנו נהנים מהביקוש הגבוה וגם ערוכים בצורה טובה למהפך מודל השוק מה-1 לינואר 2024 (ספקי אנרגיה ירוקה יוכלו למכור חשמל ישירות לצרכנים כחלק מרפורמת החשמל).

סולגרין אמנם הציגה ירידה בפרוטפוליו שלנו לעומת השאר, לאחר שעברה טלטלה כשגילתה השקעה לא נכונה שעשתה בארה"ב, אבל זה נוקה והדימום הופסק.
זה הוביל לירידה משמעותית במניית החברה, אבל בסוף היום היא עדיין מחזיקה ב-11 שדות סולאריים בישראל, שחלקם נמצאים בהקמה וחלקם יוקמו בחודשים הקרובים. לצד פרויקט אגירה של סוללות בכ-900 מיליון שקל, ועוד.

אנו נמצאים בתקופה שהשקעה בתשתיות גם הפכה למאוד אטרקטיבית אל מול החלופות האחרות כדוגמת הנדל"ן. בנדל"ן למשרדים, לדוגמא, חווים התרוקנות ומחירים יורדים, ולעומת זאת התשתיות נשארות כר פורה לצמיחה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully