וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריב המנכ"לים והתחזית לקיץ הקרוב: יהיה חם והביל גם בבית

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 13:53

חשמל באוויר: מנכ"ל נגה, החברה שאמורה לנהל את משק החשמל תובע: "לשבור את המונופול של חברת החשמל" ולעומתו מנכ"ל חברת החשמל קובע: "צריך לסגור את נגה". חבל רק שבמקום הפסקת אש, נקבל עוד הפסקת חשמל

הפסקת חשמל בפתח תקווה. ראובן קסטרו
הפסקת החשמל ביום שישי האחרון. ממש לא האחרונה שצפויה בעונה החמה/ראובן קסטרו

300,000 בתי האב שישבו מזיעים בחושך בסוף השבוע האחרון, כשנותקו ממערכת החשמל אחרי שלא הצליחה לעמוד בעומס, רוצים לדעת שהחוויה הרטובה שעברו, לא תחזור על עצמה בקרוב. אלא שחילופי האשמות והמהלומות המילוליות שמתנהלת מאז בין חברת חשמל, שמייצרת את החשמל, לבין חברת "נגה" שמנהלת את מערכת החשמל, כשכל צד מאשים את האחר, מעידות על תחזית מזג אוויר שצפויה לנו בקיץ הקרוב: חם והביל גם בתוך הבית.

הוויכוח הלוהט בין הצדדים הגיע לכך שמנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, מבקש מהממשלה לשקול את החזרת ניהול החשמל מחברת "נגה", לידי חברת החשמל. מולו טוען שאול גולדשטיין, מנכ"ל "נגה ניהול מערכות החשמל", שחברת החשמל לא מתפקדת כראוי, המתקנים שלה תקולים או סגורים, ובגלל כשלים טכניים, לא מועברים אליה נתונים קריטיים שיכולים לסייע בעבודתה.

את אזרחי ישראל פחות מעניין מי צודק כרגע, אלא העובדה שגם בפעם הבאה שבה תזנק צריכת החשמל, ניפול בין הכיסאות.

עד לפני שנה וחצי חברת החשמל גם יצרה את החשמל וגם תכננה את האספקה שלו, באמצעות יחידה שפעל בתוכה, על פי צפי של צריכת אנרגיה והפעלת יחידות ייצור החשמל. במסגרת הרפורמה במשק החשמל, הפכה היחידה לחברה ממשלתית עצמאית, "נגה ניהול מערכת החשמל". השרב הקיצוני ששרר בסוף השבוע, והפסקות החשמל היזומות שנאלצה לעשות "נגה" בגלל מחסור בהספק, העלתה את המתח בין שתי החברות על פני השטח.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה, אומר ששפיגלר מכניס רעל, וכחנות וצעקות לשיח, כדי להסתיר את הכישלונות של חברת החשמל, וכשהוא לא נמצא בחדר, השת"פ בין החברות מתנהל על מי מנוחות. "יש כמות מטורפת של עבודה שחברת חשמל לא מבצעת", הוא אומר לוואלה.

"אין לנו מושג ירוק אפה פזורות תחנות כוח סולאריות, נתונים בסיסיים שחברת חשמל צריכה להעביר לנו, כדי לנהל את האספקה, לא מועברים. זה כשל סדרתי ששפיגלר מכסה בצעקות".

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין. שי-לי עוזיאל,
שאול גלודשטיין, מנכ"ל נגה: לתת לחברת חשמל לנהל? "כמו לתת לחתול לשמור על השמנת"/שי-לי עוזיאל

יום שישי השחור: "אף אחד לא צפה שיהיה כל כך חם"

גולדשטיין מסביר מה אירע ביום שישי, שבו נותקו מאות אלפים מאזרחי ישראל מאספקת החשמל: "לפני יום שישי עשינו ישיבות כדי לקבוע אם הרזרבות מספיקות ועל סמך הנתונים שחברת חשמל העבירה לנו, 1300 מגה היו אמורים להספיק, כשהתקן עומד על 1100, ועוד לקחתי רזרבה. כבר לפני חצי שנה התחלתי לבחון את הנתונים שהם מעבירים, כי הבנתי ששיש איתם בעיה. מערכת המחשוב שהיו אמורים להעביר לנו לא נותנת מענה ונאלצנו להתחיל לעבוד עליה מהתחלה.

"בשישי בבוקר, כשראינו שאספקת החשמל נמוכה, נתנו הוראה להעלות תפוקה. שואלים, למה לא הפעלנו את תחנות רוטנברג ואשכול? כי אנחנו מנסים להימנע ולהפעיל תחנות פחמיות שפוגעות באיכות הסביבה עד כמה שניתן ולא חשתי שיש צורך. ואז הגיע שישי בצהריים, הטמפרטורות שברו שיאים, 43 מעלות בראשל"צ לראשונה בהיסטוריה, וגם אנחנו הופתענו".

איך אתם לא ערוכים למזג אוויר קיצוני כזה?
"כי אף אחד לא צפה שיהיה כל כך חם, וכשהאוויר מתחמם מעבר למידה מסוימת, הוא פוגע בייצור החשמל וזה מה שקרה. חלק מהתחנות לא בנויות למצב קיצון כזה, כי הן ישנות מאוד, וזה לא בידיים שלנו. פנינו לשר האנרגיה, כדי לבקש מהציבור להימנע משימוש לא הכרחי במכשירי חשמל, לקח זמן וראינו ירידה בצריכה. גם תחנת הגירה השאובה בגלבוע תקולה ושתי תחנות אגירה נוספות בצפון, אחת שהייתה צריכה להתחיל לפעול לפני חודש, עדיין מתעכבת ואת השנייה עוד לא סיימו לבנות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
צוותי חברת חשמל נערכים לסופה. יוסי וייס, חברת החשמל,
צוותי חברת החשמל מתקנים תקלה ברשת. מנכ"ל נגה חושב שצריך "לשבור את המונופול של חברות החשמל"/יוסי וייס, חברת החשמל

בקרוב: הפסקות חשמל נוספות

זאת אומרת שאנחנו צריכים להתכונן לקיץ עם הפסקות חשמל.
"אין לי בשורות טובות. אנחנו צריכים לקבל אישור מהרשויות לבצע תחזוקה של המתקנים, כי כמו מכוניות, תחנות כוח מחויבות בטיפול שוטף לפי הוראות היצרן, ובדרך כלל זה נעשה בין מאי ליולי".

שזה ממש עכשיו. אולי צריך להקדים את עבודות פברואר אפריל, כדי לא להיקלע לשרב כזה בלי חשמל.
"את צודקת, אנחנו מקדימים את העבודות, אבל הן לא יכולות להיעשות בגשם. בכל מקרה, מתבצע עכשיו תחקיר מעמיק למה שקרה בסוף השבוע".

אולי צריך לסגור את "נגה" ולהחזיר את ניהול המערכת לחברת חשמל. אין צורך בכפילות הזאת, היא סתם מסרבלת את התהליך.
"ניהול החשמל כולל בתוכו את ניהול תחנות הייצור הפרטיות, הסולאריות והפוסיליות, שלחברת חשמל אין אינטרס שיפעלו, זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת. כל העולם המערבי עובד עם חברות מפעילות עצמאיות כמונו, כדי לשבור את המונופול של חברות החשמל".

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מאיר שפיגלר. תובע להחזיר את ניהול החשמל לחברת החשמל/ראובן קסטרו

"לסגור את נגה"

בחברת חשמל טוענים ש"נגה" עושה נזקים מיותרים. "הוצאת ניהול החשמל מחברת חשמל מוסיפה בירוקרטיה, רגולציה וסרבול", זועק שפיגלר, "בשביל מה, ריבונו של עולם? לא היה מקרה אחד של הפסקות חשמל יזומות כאלה, למעט בשנת 2006, כשהצריכה הייתה מעבר ליכולת הייצור ובסוף השבוע האחרון זה לא היה המצב. אפשר היה לייצר מספיק חשמל אם היו נערכים מראש. בשביל מה צריך את הניירת, התיאומים, והתקלות האלה?".

כי אתם נמצאים בניגוד אינטרסים עם היצרנים הפרטיים ויש חשש שתחבלו בפעילות שלהם.
"אין לי שום אינטרס לייצר חשמל, כי אנחנו לא מרוויחים עליו והוא כרוך בהשקעה אדירה לתיקון תקלות ותחזוקה שוטפת. אנחנו רוצים שיכנסו יצרנים פרטיים. חוץ מזה, אין מערכת שאין בה ניגוד עניינים ועליהם ניתן להתגבר באמצעות חקיקה. זה כמו רו"ח שמקבל כסף מהגוף שהוא מבקר אותו".

ב"נגה" טוענים שאתם לא מעבירים מידע ומחבלים ביכולת שלהם לתפקד.
"המידע לא נמצא אצלנו, אלא אצלם והם אמורים לקבל החלטות ולתדרך אותנו. אנחנו עוזרים ומסייעים להם בכל דרך, הרי הם היו חלק מאיתנו, אבל אפילו את מערכת המחשוב שלהם, הם לא מצליחים לתפעל. בכל מה שנוגע אליהם, אני אנוכי, כי אף אחד לא יודע מי זאת 'נגה', אלא מכירים רק את חברת החשמל ו מאשימים אותנו בכל. יש לי אינטרס ענייני ואנוכי לדאוג לכך שהם יעבדו בצורה נאותה.

"מה שקרה ביום שישי אינו מכוונת זדון, אלא הערכה לא נכונה. אני מעין קבלן ביצוע. חברת חשמל לא מתנהלת ללא רבב, יש עוד מה לעשות ולשפר, אבל קיצצו ברפורמה בכמות כזו של כוח אדם, שלא מצליחה להשתלט על המשימות שהיא צריכה לבצע. אני חושב שצריך לערוך רביזיה משמעותית ולהחזיר את המצב לקדמותו, זאת אומרת לשקול להחזיר את הניהול לחברת החשמל. כי כשעושים רפורמה, חייבים לעצור ולבדוק את התוצאות שלה ולראות אם יש בעיות. ואכן יש כאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully