וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנרגיה ירוקה: התקווה הגדולה של יצרני הרכב החשמלי?

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 11:28

למרות שנדמה שכל רכב שני על הכביש הוא חשמלי, מכוניות חשמליות מהוות 2.2% בלבד משוק הרכב העולמי. הבעיות העיקריות הן עלויות הייצור הגבוהות וטווח הפעולה המוגבל של הסוללות. סטרט אפ ישראלי החליט לנסות ולפתור את הבעיה, בשוק שמוערך בעשרות מיליארדי דולרים

הטענת רכב חשמלי. ShutterStock
הטענה של רכב חשמלי: סוללות יקרות, זמן טעינה ממושך וטווח פעולה מוגבל/ShutterStock

יצרני הרכבים ברחבי העולם כבר שמו את כל כובד משקלם על דוושת הגז בתחום הרכב החשמלי, אבל עדיין נתקלים בבעיות בטיחות, מחיר, ויעילות.

נהגים רבים מלינים על זמן ההטענה הארוך הנדרש לסוללות הטמונות ומניעות את הרכבים החשמליים, מרחק הנסיעה היחסית קצר שהאנרגיה הטמונה בסוללה ממוצעת יכולה לספק, והמחיר הגבוה של המכוניות, באופן יחסי, שכ-30%-50% ממנו בממוצע נובע ממחיר ייצור וערכה של הסוללה.

מרחק נסיעה ממוצע לרכב חשמלי עומד על כ-402 ק"מ (250 מייל), אשר אינו מאפשר, לדוגמא, נסיעה רציפה ללא הטענה מתל אביב לאילת. וזמן ההטענה הממוצע לסוללה של מכונית חשמלית, אורך כ-5 עד 10 שעות בממוצע במטענים המהירים (ולא הרגילים), בהתאם לסוג וגודל הסוללה.

אם לא די בכך, אזי טווח מחיר ייצור סוללה לרכב חשמלי הוא בין 2,500-50,000 דולר, לפי נתונים שאסף ופרסם אתר Motor and Wheels, בהתאם לסוג ודגם הסוללה והטכנולוגיה הטמונה בה. ישנן סוללות, המתומחרות לפי מחיר לתא סוללה, שעוברות את טווח המחיר העליון שצוין.

אלו גם הסיבות העיקריות לכך שלמרות שמהפכת המכוניות החשמליות כבר כאן, רק אחת מכל 250 המכוניות הנמצאות על הכביש ברחבי העולם היא חשמלית - 2.2% בלבד משוק המכוניות העולמי.

על מנת להאיץ ולהשלים את המעבר לרכבים חשמליים ואנרגיה ירוקה נדרשות סוללות טובות יותר, ו-3 מדעני חומרים וכימיה עם התמחות בסוללות החליטו להיענות לאתגר והקימו את 'אדיוניקס', ששמה לה לפתור את כל הבעיות עימן מתמודד עולם הרכב בהקשר לסוללות הרכבים החשמליים.

'אדיוניקס' משנה את המבנה הפנימי של אוספי הזרם שבנויים ממתכות דו מימדיות, והופכים את האחרונות לתלת מימדיות, ועל ידי כך נוצר להן מבנה הרבה יותר יעיל ושטח פנים גדול יותר.

החברה טוענת כי השינוי הזה מאפשר את יצירת הדור הבא של הסוללות, שכן הטכנולוגיה שפיתחה מאפשרת שיפור בביצועים לכל סוג של סוללה; בטווח הנסיעה, מהירות הטעינה, אורך חיי הסוללה ובטיחותה, וכל זאת לצד הוזלת עלותה.

אחד היתרונות של הטכנולוגיה שפיתחה את 'אדיוניקס' הוא היכולת לעבוד עם כל סוג של טכנולוגית סוללות (כל סוג של כימיה, סוגי ליתיום שונים, סיליקון, ועוד) ולהשתלב בכל מפעל ייצור סוללות שקיים כיום בעולם.


שוק סוללות ה-EV עמד על כ-49 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי לעמוד על כ-99 מיליארד דולר עד שנת 2029, המעריך צמיחה של כ-10.5% שנה אחר שנה. כך על פי נתוני חברת מחקרי השוק והייעוץ הבינלאומית Fortune Business Insights.

ד"ר מושיאל ביטון, מנכ"ל וממייסדי אדיוניקס. Addionics,
ד"ר מושיאל ביטון, מנכ"ל וממייסדי אדיוניקס/Addionics

אדיוניקס (Addionics), תעודת זהות

תחום פעילות: Energy Tech

תאריך הקמה: 2018

מייסדים: ד"ר מושיאל ביטון (39) המשמש כמנכ"ל החברה, ד"ר פריד טאריק (38) ה-CTO, וד"ר ולדימיר יופית (45) ה-CSO.

חזון: לפתור את הבעיות הכי גדולות של חברות הרכב כיום בייצור הרכבים החשמליים, בעזרת פתרון פשוט וזול, אשר מסוגל להיטמע בכל פס ייצור ובכל סוג של סוללה.

עובדים: 60. 40 מהם בישראל, 15 בלונדון, 3 בארה"ב ו-2 בגרמניה.

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: 40 מיליון דולר.

בין המשקיעים: Deep Insite, Catalyst Fund,Magna, Bridges Israel impact investment fund Delek Motors ,Talcar Corporation Union Tech Ventures ,Doral Energy Tech Ventures.

בין לקוחות החברה: החברה עדיין בשלב הטמעת הטכנולוגיה במסגרתו היא משתפת פעולה עם 3 מתוך 10 חברות הרכב הבינלאומיות הגדולות, כחלק משלב של היתכנות טכנולוגית, ואינה יכולה לעת זו לשתף בשמות החברות.

חברות נוספות הפועלות בתחום: חברות ייצור הסוללות למכוניות חשמליות כדוגמת טסלה. עם זאת, החברה הינה היחידה (ככל הידוע) שמייצרת את הטכנולוגיה של המוצר שלה.

דבר המנכ"ל: "אדיוניקס שמה לה למטרה להאריך את חיי הסוללה כדי לאפשר את הארכת זמני הנסיעה וקיצור זמני ההטענה של הרכבים החשמליים, ולטובת כך פיתחה מוצר המשפר את ביצועי הסוללות.

אחד היתרונות עבור יצרני הרכב הוא הפחתה משמעותית בעלויות הסוללות, שבתורה תוביל גם להוזלת מחירי הרכבים החשמליים לצרכני הקצה, שמרכיב הסוללה משמעותי בו. ככל שהחברות תצלחנה להוזיל את מחיר הרכבים כך אימוצם יגיע מהר יותר.

המטרה של אדיוניקס היא להציע פתרון יעיל ובטוח, עם ביצועים גבוהים ובעלות נוחה, ואף נמוכה, מהמקובל כיום בשוק.

בפברואר האחרון הקמנו מתקן ייחודי בתל אביב, ובזכות המשקיעים שלנו ושיתופי פעולה עם כמה מהחברות הגדולות והמובילות בעולם, יש לנו רוח גבית להמשיך בפיתוח המוצר שלנו עד לייצור המוני, שיאיץ את מהפכת הרכבים החשמליים שהינה חלק חיוני לעתיד הסביבה והאנרגיה הירוקה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully