וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה ביוקר המחיה? בינתיים שר האוצר "ברוגז" עם ראש הממשלה

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 12:45

בעוד נתניהו יוצא מגדרו כדי להראות שהוא נאבק ביוקר המחיה, שר האוצר שלו נעלב ולא התייצב לדיון הראשון של הוועדה שיזם, בנימוק שזהו רק מהלך "התנעה". בינתיים הוא כבר המריא להיאבק ביוקר המחיה מפריז. לקרוא ולא להאמין שכך מתנהלת כלכלת ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 14 במאי 2023. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
נתניהו וסמוטריץ' בישיבת הממשלה שבה הכריז ראש הממשלה על הקמת הוועדה ליוקר המחיה. שר האוצר נעלב ו"הבריז" מהישיבה הראשונה/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

ביום ראשון אישרה הממשלה את הקמת ועדת השרים ליוקר המחיה, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה יכהנו 13 משרי ממשלת ישראל, כשבראשם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

עוד באותו הערב שיגרה לשכת נתניהו הזמנה בהולה, מעכשיו-לעכשיו, לכל חברי הועדה, להתייצב לישיבה הראשונה למחרת בבוקר. רוב השרים נכחו שם, אבל היו גם כמה נעדרים: החשוב שבהם, לעניין הנדון, הוא שר הכלכלה, ניר ברקת.

רק שברקת היה בחו"ל, מה שלא ממש היה מאפשר לו להגיע בזמן. שר הפנים והבריאות, משה ארבל, נעדר אף הוא, אבל לפחות יכול היה לטעון להגנתו שכאשר אתה ממונה על שני משרדים גדולים, קצת קשה לעשות שינויים של הרגע האחרון בלו"ז. מי עוד נעדר? שר התיירות, חיים כץ, גם הוא "בגלל התחייבויות קודמות". לגבי שני האחרונים, זה לא שהם בלתי חשובים, אבל נגיעתם לנושא יוקר המחיה היא מזערית, יחסית.

מי שבלט בהעדרו, הוא שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהיה בארץ, ואפילו בלשכתו בירושלים, אבל בחר שלא להגיע לדיון שעסק בנושא הקריטי ביותר לאזרחי ישראל, על סיפו של משבר כלכלי עמוק.

פנינו אל לשכתו של השר, כדי לברר מדוע לא הגיע לדיון, שכזכור כונס בהזמנה דחופה וישירה מטעם ראש הממשלה - וקיבלנו תשובה שהותירה אותנו בלי מילים: "מדובר בפגישת התנעה בלבד והעברת אינפורמציה ובכל מקרה לא התקבלו שם החלטות. מנכ"ל המשרד וראש אגף התקציבים היו שם ולכן נוכחותו של השר לא הייתה הכרחית".

הבנתם? נתניהו כן הכרחי, אבל שר האוצר שלו לא. היררכיה משונה יש בממשלה.

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 4 ביוני 2023. ללא, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו: עשה מאמצים לשכנע את התקשורת שהפעם הוועדה שלו רצינית, אבל אז גילה שלשר האוצר שלו יש עיסוקים חשובים יותר/צילום מסך, ללא

סטירה מצלצלת לנתניהו

כדי להבין את גודל השעה: נניח שמדינת ישראל הייתה נמצאת על סף מלחמה, כוחות האויב היו פרושים על הגבול וראש הממשלה היה מכנס את הקבינט הבטחוני לדיון בהול. האם שר הבטחון היה מעז לשלוח לשם במקומו את מנכ"ל משרדו, כי מדובר רק בעדכון אינפורמטיבי וממילא לא יתקבלו שם החלטות קריטיות?

סביר להניח שאם דבר כזה היה קורה, ראש הממשלה היה שולח אותו הביתה באותו הרגע. אבל בשיאו של משבר כלכלי לאומי, במקום שסמוטריץ' יוביל את הדיון, יאזין ברוב קשב לכל מילה שיוצאת מפיהם של אנשי המקצוע ויכין תכנית אסטרטגית סדורה לטיפול בבעיה, יש לו עיסוקים חשובים יותר.

זאת ועוד: בתקשורת התייחסו להקמת הוועדה בזלזול - כבר הפסיקו לספור כמה "ועדות למלחמה ביוקר המחיה" הקים נתניהו בכל שנות כהונתו. דווקא ראש הממשלה מצדו היה מי שהתאמץ להדגיש עד כמה הוועדה רצינית ועד כמה הוא נחוש לפעול בנושא שהיה הבטחת הבחירות המרכזית שלו - אז לחטוף, כזאת סטירה מצלצלת דווקא משר האוצר?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו
הוועדה של מי יותר גדולה וחשובה? של שר האוצר או של ראש הממשלה? בין הפותרים נכונה תוגרל נסיעה בחינם לכנס ה-OECD בפריז/ראובן קסטרו

למי יש ועדה גדולה יותר?

מתברר שמאחורי ההיעדרות הרועמת הזאת, יש תחרות כיפופי ידיים בין סמוטריץ' לנתניהו סביב איזו ועדה תקבע את סדר היום, זו של ראש הממשלה או זו של שר האוצר.

כפי שציינו, ועדת נתניהו ליוקר המחיה, היא השישית שקמה כדי לטפל בסוגיה. זו שקדמה לה והוכרזה כשבועיים קודם, היא וועדת המומחים המקצועית למלחמה במונופולים וענקיות המזון, שהקים סמוטריץ' - וכוללת פחות או יותר את אותם המשתתפים. אגב, הקבינט הכלכלי-חברתי שנוסד עם הקמת הממשלה וכונס רק פעם אחת מאז, עוסק בדיוק באותם נושאים והרכבו זהה...

מייד אחרי החלטת הממשלה, אך עוד לפני זימון הישיבה הדחופה, ניסה סמוטריץ' להקדים ולכנס את הוועדה שלו כדי לאגף את זו של ראש הממשלה - ולהיות הראשון שיקיים את הדיון בנושא, אלא שעם כל הכבוד לשר האוצר, לשכת נתניהו הייתה יותר זריזה ונחושה וסיכלה את היוזמה עוד לפני שהתרוממה.

כך מצא את עצמו סמוטריץ' עם ועדה חסרת ערך ובלי ההודעות החגיגיות והצילומים הפוטנציאליים שהיו יכולים לצאת ממנה.

שר האוצר בחר להביע את חוסר שביעות רצונו מהמחטף והחליט שלא להתייצב לוועדה שהוא מכהן בה כמ"מ מקום היו"ר, זאת אומרת, מי שאמור להוביל אותה אם ראש הממשלה נעדר.

מדהים לגלות שוב, ששר האוצר, שמכונה על ידי חלק מפקידי משרדו "השר הנעדר", לא ראה צורך להתייצב במקום שבו הוא צריך להיות (הפעם בגלל "סגירת חשבון" ובעבר בגלל ניקיונות לפסח, נסיעות מיותרות לחו"ל ועיסוק בעניינים שאינם קשורים למשרד האוצר).

מצופה משר האוצר להבין שהמאבק ביוקר המחיה הוא נושא חשוב מספיק, כדי להתעלות מעל האגו הפגוע, בטח בשעה שבה אזרחי ישראל נופלים בין הוועדות - והמחירים בסופרמרקט רק מזנקים.

אם מישהו חשב ששר האוצר למד לקח והוא ימהר לכנס הבוקר את הוועדה "שלו" כדי לתת תשובה ניצחת ליוזמות של נתניהו ולהוכיח שהוא מתכוון להפשיל שרוולים ולא להרפות עד שיוקר המחיה יבין שיש מולו יריב נחוש, הוא כמובן טועה. היום המריא סמוטריץ', לכנס ה- OECD בפריז, לביקור שיארך כמה ימים.

בדקנו קצת מה עשו קודמיו וגילינו שגם ישראל כ"ץ וגם אביגדור ליברמן, לא טסו לשם.
בהודעה לעיתונות נכתב: "השר ישתתף בדיונים רבים, יקיים פגישות עם בכירים ב- OECD, ובשולי בוועידה יקיים פגישות עם חברות בינלאומיות ומשקיעים מקומיים שמעוניינים להיכנס לשוק הישראלי, במסגרת המאמץ להורדת יוקר המחיה".

למרות הכותרת המפוצצת, לשכת השר לא פרסמה את הלו"ז המדויק וכנראה שלא בכדי: בביקורו האחרון בפריז, אף גורם עסקי בינלאומי לא היה מעוניין להיפגש עם סמוטריץ' וספק אם זה יקרה גם הפעם.

מלשכתו של סמוטריץ' נמסר שאין סתירה בין הוועדות. ראש הממשלה ושר האוצר שותפים למהלך וקיימו שלוש פגישות בנושא, כולל אחת השבוע. הוועדה שבראשה עומד שר האוצר לא התכנסה בגלל עניין פרוצדורלי של קבלת כתבי המינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully