וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דואר ישראל מציג: המלחמה בין שר התקשורת למשרד האוצר

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 15:45

שר התקשורת שלמה קרעי, החליט לפטר את יו"ר דואר ישראל, מישאל וקנין, שמצידו זוכה לגיבוי משר האוצר ובכירי משרדו. הבוקר הייתה אמורה להתכנס ועדת שרים לדון בהפרטת הדואר, אבל בינתיים נקלע השירות החיוני למה שנראה כדרך ללא מוצא

שלמה קרעי מתארח ב"תיק טוק" , מאי 2023. ראובן קסטרו
שר התקשורת שלמה קרעי. החליט לפטר את היו"ר מישאל וקנין וחולל סערה גדולה/ראובן קסטרו

המאבק בין שר התקשורת, שלמה קרעי, ליו"ר הדואר, מישאל וקנין, עולה מדרגה. הבוקר הייתה אמורה להתכנס ועדת השרים להפרטת הדואר, בראשותו של ח"כ דוד אמסלם, כדי להתניע את מכירת 100% ממניות הדואר לגורם פרטי, אלא שברגע האחרון יצאה הודעה על ביטולה.

קרעי לא מוכן לצאת להפרטה, כל עוד וקנין עומד בראשות הדירקטוריון של החברה. שר התקשורת מפעיל את כובד משקלו כדי להביא להדחתו של היו"ר, ומנגד וקנין גייס לטובתו את בכירי משרד האוצר, בהם השר, בצלאל סמוטריץ', שעומדים לצידו ומזהירים, שאם ההפרטה לא תצא לדרך בקרוב, יאלץ האוצר להעביר 400 מיליון שקלים לקופת הדואר.

בנוסף, בתחילת השבוע שעבר הזהירו ראש אגף התקציבים והחשב הכללי את השר, שהדחתו תערער את החברה ותסכן את ההפרטה.

קרעי הוציא מכתב תגובה שבו ביקר אותם ואת סמוטריץ', על כך ש"לא טרחו להרים טלפון לשר הממונה על החברה, המפקח והרגולטור, לפני שהחליטו לשלוח אליו מכתב שני בתוך שלושה חודשים, וכל זאת רק כדי להגן על פעילות כושלת של חברת הדואר, הפוגעת בציבור הלקוחות ובמוניטין החברה".

שר התקשורת הוסיף: "אילולא תקעתם מקלות בגלגלי תהליך השימוע במשך מספר חודשים, היינו יכולים כבר להיות בעיצומו של תהליך ההפרטה, לשביעות רצון כל הצדדים".

סיור במרכז מיון דואר ישראל בנושא חידוש דרכונים/צילום: דוברות הכנסת

עכשיו במבצע: תתפטר ביוזמתך ותזכה לברכה?

בסביבתו של וקנין מספרים שהשר יזם שיחה שבה הציע לו להתפטר ביוזמתו ואמר באופן גלוי, שיש לו מחליף שהוא משרת אמון - ושאם היו"ר יסכים לעשות זאת, קרעי יברך אותו על שנה נהדרת. במשרד התקשורת אומרים שמדובר בשקר מוחלט ושבפגישה שקיים אתו השר לפני שלושה חודשים, הודיע לו כי על רקע בעיות רבות ושירות לקוי - אין לו אמון בו. כך שאם יתפטר ביוזמתו, הפרטים לא יצאו החוצה (כמו שקרה בתהליך השימוע).

בראיון ל"וואלה", מסביר שר התקשורת, מדוע הוא מתעקש להעביר את וקנין מתפקידו וטוען שאין בהדחה מניע פוליטי או רצון למנות מקורבים. "אי אפשר לומר שעשיתי דווקא בעניין הזה.

"כבר בחודש מרץ, כשנערמו על שולחני עשרות תלונות מהציבור וראשי ערים, על ערמות של דואר שאינן מחולקות, אנשים שמקבלים קנסות באיחור ונאלצים להוציא עוד כסף על פיגור בתשלום ושירות כושל בסניפי הדואר, פניתי לווקנין וביקשתי ממנו לטפל בסוגיות הללו בהקדם. התברר שכבר נעשו אליו פניות בעבר על ידי המנכ"לית - ובמקום לדבר עניינית, הוא צרח עליה".

קרעי מוסיף: "ביקשתי מסמנכ"ל הדואר אצלי לעבור על דו"חות הדירקטוריון, לבדוק האם יש נתונים על הפגיעה באוכלוסייה, אילו פעולות נעשו על מנת להרוויח יותר מהסחר המקוון, דבר אחר דבר - כישלון חרוץ.

לפני שבוע התגאו בדואר על התוצאות הכספיות המדהימות שהשיגו בעקבות ההתייעלות, רווח של 23 מיליון שקלים, רק שכחו לציין שהעלאת הריבית של בנק ישראל, הניבה 180 מיליון שקלים לשנה ופיטורי העובדים חסכו עוד כמה עסקות מיליונים. זה כשבנק הדואר נותן אפס אחוזי ריבית עם הפקדונות ומעלה את התעריפים על הפעולות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
החשב הכללי, יהלי רוטנברג. השר קרעי: "ישבתי עם החשכ"ל, שעומד מאחורי היו"ר יחד עם ראש אגף תקציבים ושר האוצר, ואמרתי לו שאני מחויב לתהליך ההבראה, אבל הבעיה היא וקנין"/אתר רשמי, גלעד ארצי

"כמה טוב יהיה אם רשת קמעונאית תרכוש את הדואר"

קרעי ממשיך ומגולל את גרסתו לאירועים: "הוריתי שכל סגירת סניף צריכה לקבל אישור שלי, כי הם לא קשובים ולא יודעים מה קורה בשטח. וזה קורה בגלל התנהלותו הכושלת של הדירקטוריון, שלא נותן קווים מנחים, איך להפחית את הפגיעה באוכלוסייה שמשתמשת בדואר, שהיא בדרך כלל החלשה ביותר.

ישבתי עם החשכ"ל, שעומד מאחורי היו"ר יחד עם ראש אגף תקציבים ושר האוצר, ואמרתי לו שאני מחויב לתהליך ההבראה, אבל הבעיה היא וקנין. בהליך כ"כ רגיש, כשציבור גדול נאנק תחת סגירת הסניפים, אי אפשר להסתכל רק דרך החור שבגרוש".

אם התנהלות הדירקטוריון כל כך גרועה, למה חתמת על הרישיון של הדואר והזנקת את ההפרטה לדרך?
"כי אני מאמין בהפרטה ובתחרות בשוק, אבל צריך לנהל את זה. ברישיון החדש נכנסו דברים שאני לא מרוצה מהם ואדאג שישונו בהקדם".

ישובים מבוססים מממנים סניפים שנסגרו, בעוד שבשכונות חלשות אין לציבור מענה.
"כשמתנהלים בלי קריטריונים מסודרים, אלא בשליפה מהמותן, זה מה שקורה. צריך היה לחשוב על חלופות. תחשבי כמה טוב יהיה אם רשת קמעונאית גדולה תרכוש את הדואר ותפתח סניפים בחנויות שלה, זה יהיה המודל האולטימטיבי. חנות בתוך חנות.

אבל גם בשלב הביניים צריך היה לחשוב על הלקוחות של הדואר. יש לי כמה מועמדים להחלפת היו"ר, והדרישה הראשונה שלי מהם היא, איך אפשר לקדם את תהליך ההפרטה בפגיעה מינימלית באוכלוסיות החלשות. לא לשרטט מפה ולזרוק עליה נקודות".

טוענים שאתה רוצה למנות מינוי פוליטי לראשות דירקטוריון הדואר.
"זה לא נכון. באוצר מכירים את המועמד שהצעתי, שאיננו איש ליכוד ואין לי אתו הכרות מוקדמת, למעט פגישה אחת. אמרו לי שם שאין להם בעיה אתו, להפך, אבל הבעיה היא שמנכ"ל הדואר, דוד לרון, מאיים שאם וקנין יפוטר, הוא ילך בעקבותיו. אם מנכ"ל לא מחויב לציבור ולשליחות שלו, אלא למי שנתן לו את הג'וב - שיילך.

מבחינתם, משום מה, אם המנכ"ל עוזב זה סוף העולם, כאילו אי אפשר למצוא לו מחליף. אני מניח שיהיו מספר מועמדים לתפקיד שיוגשו לוועדת האיתור, גם דודי אמסלם יגיש מועמדים משלו, וזה לגיטימי לגמרי".

אפשר להבין את הלחץ באוצר. הם לא רוצים להזרים עוד כסף לדואר בגלל המתיחות בינך לבין וקנין, אלא למכור אותו וכמה שיותר מהר.
"אם לתאגיד מוכנים שם לשלם מיליארד שקלים בשנה, לא יקרה כלום אם ישלמו לדואר כמה מיליונים".

מדואר ישראל נמסר: "לא נגיב להשמצות, אלא נתייחס למהות בלבד שהיא הצלת דואר ישראל והבטחת המשך קיום החברה ושירותיה למען הציבור כולו. דירקטוריון דואר ישראל, ההנהלה ועובדי החברה, פועלים בחודשים האחרונים לילות כימים להצלת החברה באמצעות הבראה והפרטה, לטובת כלל בעלי העניין ובראשם הציבור.

"המדינה השקיעה מיליארדי שקלים כדי להציל את החברה ולמנוע פשיטת רגל שתפגע אנושות בשירות לציבור ובאלפי העובדים המסורים של הדואר. בתמיכת משרד האוצר, משרד התקשורת, רשות החברות ונציגות העובדים, הצלחנו לייצב את החברה ולמנוע סגירה מוחלטת שלה
, וכעת יש להבטיח עתיד לחברה באמצעות השלמת תהליך ההפרטה שכבר נמצא בעיצומו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully