וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הכלכלה: "הקרטלים צריכים להבין שנגמרה החגיגה"

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 13:05

המאבק בין ניר ברקת לענקיות המזון עולה מדרגה. בעוד הן אינן מוכנות לחשוף את הנתונים שדרש מהן, מאיים המפקח על המחירים כי ינקטו נגדן הליכים פליליים. הערכה: הצדדים ייפגשו בבית המשפט

מפעל אסם. יניב כליף, יניב כליף
אסם. ענקית המסון היא אחד הנמענים לדרישת המפקח על המחירים/יניב כליף, יניב כליף

המאבק בין שר הכלכלה, ניר ברקת, לספקיות המזון הגדולות עולה מדרגה, וצפוי להגיע לפתחו של בית המשפט. ב-21 במאי שלח ד"ר יונתן צלאל, המפקח על המחירים, דרישה ל-15 ספקיות, ביניהן אסם, שטראוס, דיפלומט, יונילוור, סוגת ויסוצקי וסנו, דרישה לשלוח אליו פירוט מלא של מסמכים, שנוגעים לעלויות הייצור והרווחים שלהן, בתוך 21 יום.

זאת על מנת לעמוד על עלות הייצור מול המחיר לצרכן, וכן לברר מה שיעור הרווחים שגורפות החברות לכיסן, בעיקר הפרטיות מבניהן, שאינן חושפות את הדוחות שלהן לציבור.

אלא שהימים נקפו, לחצים כבדים הופעלו על השר והמועד האחרון חלף אתמול, בלי שאף נתון נחת על שולחנו. חלק מהחברות ביקשו ארכה וחלקן הודיעו שאין בכוונתן להגיש את המסמכים הנדרשים. פרסומים בתקשורת טוענים שהשר נבהל מהמתקפה נגדו ולכן החליט למתן את הטון ולפתוח בהידברות עם החברות כדי להגיע לפשרה.

מחלבת שטראוס. ענבל מרמרי,
מחלבות שטראוס בצפון. גם היצרנית הגדולה על הכוונת של משרד הכלכלה/ענבל מרמרי

מי שהעריך שברקת יתקפל, טעה

מיד עם הוצאת מכתב הדרישה, שלחה התאחדות התעשיינים אל ברקת מכתב נזעם, בטענה שמדובר בדרישה לא חוקית, שנעשתה ללא סמכות.

גורמים בחברות טוענים שברקת הבין שאין לו יכולת לדרוש מהן את הנתונים החסויים, ומביאים את החברה המרכזית למשקאות כדוגמא: גם ממנה ברקת דרש לחשוף נתונים כספיים, החברה התנגדה, שלחה מכתב תשובה מפורט (ללא קשר לחברות האחרות), אולי מתוך הנחה ששר הכלכלה יבצע סיבוב פרסה וינסה למצוא דרך לסגת מהמהלך באופן אלגנטי.

אלא שמתברר שברקת לא מתכוון לוותר ואין לו כוונה להיפגש עם נציגי הספקיות לפני שיראה את הנתונים שביקש.

ברקת מסתמך על סעיף בחוק פיקוח על מחירי מצרכים, המחייב חברות להעביר למפקח נתונים. על פי החוק מי שמסרב להעביר את הנתונים, או מעביר דיווח שאינו אמת, דינו עד שלוש שנות מאסר או לחילופין קנס ומתכוון ללכת עד הסוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קוקה קולה התקפלה בפני השר ברקת?. נתי שוחט (פלאש 90), ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
חלק מהדרישות במכתב המקורי לחברה המרכזית בוטלו, אך מכתב התשובה נחתם באזהרה. כיצד יגיבות יצרניות המזון?/עיבוד תמונה, נתי שוחט (פלאש 90), ראובן קסטרו

ייפגשו בבית המשפט?

בכירים במשרד הכלכלה אומרים לוואלה, שמי שלא יעביר את הנתונים כנדרש, עובר עבירה פלילית וחשוף לעונש מאסר.

"הקרטלים צריכים להבין שנגמרה החגיגה על גב הציבור הישראלי. הלחץ שלהם מהדרישה של משרד הכלכלה לחשיפת נתונים, מעיד על כך שיש להם מה להסתיר מהציבור, בחזקת 'על ראש הגנב בוער הכובע'. ההנחיה של השר ברקת היא מלחמת חורמה במונופולים ובקרטלים בכל הכלים שעומדים לרשותנו". כך במשרד הכלכלה.

על רצינות כוונותיו של ברקת, יעיד אולי מכתב שנשלח לפני ארבעה ימים לעורכי הדין של חברה המרכזית למשקאות. מצד אחד הסיר המפקח מדרישתו המקורית כמה סעיפים, בין היתר כאלה הנוגעים למרכיבי היצור והכמויות פר מוצר, הרכב ומחירי תשומות ורווח תפעולי, אך מול הקלות אלה, כלל המכתב אזהרה חד משמעית:

"הדרישה לקבלת נתונים נעשתה בסמכות המפקח מכוח החוק ולצורך הגשמת תכליתו. לכן, על מרשתכם לספק את המסמכים הנדרשים לא יאוחר מ- 30.6.2023, כאשר לאי עמידה בהוראות החוק משמעויות כקבוע בו", זאת אומרת, איום בפתיחת הליך פלילי.

האזהרה ששלח שר הכלכלה לחברה המרכזית אמורה להיות תמרור אזהרה לשאר ספקיות המזון, שכבר נערכות להגשת עתירה לבג"ץ כנגד דרישת הנתונים. ההערכה היא שהארכה שניתנה לענקיות המזון היא חלק מההערכות המשרד להתמודדות עם העתירה לכשתוגש, כדי שיוכל לטעון שההליך התבצע באופן הוגן. ההנחה היא שהצדדים יפגשו בסופו של דבר בבית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully