וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מחריף: ירידה של 33% במספר המשרות החדשות בהייטק

13.6.2023 / 9:59

מסקר של kroll Consulting עולה כי 70% מחברות ההייטק הישראליות ממשיכות לצמצם ולהקפיא גיוסים בשל החשש מקושי בגיוס כספים.גם העבודה מהבית, שצמחה בתקופת הקורונה, בנסיגה: רק 7% מהמשרות החדשות מאפשרות עבודה מלאה מהבית

בווידאו: מחאת עובדי הייטק בעד ישראל דמוקרטית ובית משפט עצמאי/יותם רונן

סקר שנערך על ידי חברת Kroll Consulting בתחילת חודש יוני, מצביע על עומק המשבר בהייטק הישראלי, כאשר 70% מחברות ההייטק שנסקרו ממשיכות לצמצם או מקפיאות לחלוטין את גיוסי העובדים בהשוואה להיקף הגיוסים בחודש פברואר השנה.

על פי נתוני הסקר, מדובר בהיקף ירידה ממוצע של 33% במספר המשרות החדשות שאליהן מגייסות החברות, זאת בהשוואה לפברואר 2023 (חודש שהתאפיין בסבבי פיטורים וצמצום גיוסים). במדגם נסקרו 105 חברות הייטק, מרבית חברות ההייטק והסטארטאפ המובילות בישראל, לרבות חברות סטארטאפ המוגדרות כ'חד קרן'.

בקרב חברות סטרטאפ קטנות המעסיקות פחות מ-200 עובדים נמצא כי מספר המשרות הפנויות בתחילת חודש יוני ירד דרמטית, בשיעור של כ-90%, כאשר חלק ניכר מהחברות מקפיאות גיוסים לחלוטין. מספר המשרות החדשות הממוצע שנפתחו בקרב חברות המעסיקות בין 100-200 עובדים עומד בתחילת יוני 2023 על כ-4 משרות פנויות בממוצע בלבד.

הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
עובדי ענף ההייטק מפיגינים: כבר לא סטארט אפ ניישן?/ינון שלום יתח

לדברי רונית קרול, מנכ"לית Kroll Consulting, חברת Head Hunting גלובאלית, "הנתונים מצביעים על עומק המשבר, המקומי וגלובאלי, שיכול להתפתח בטווח הארוך לאיום משמעותי על תעשיית ההייטק הישראלית. המייסדים והמנהלים בחברות הסטרטאפ מדווחים שבחודשים האחרונים קשה לבצע עסקאות חדשות. הלקוחות חוששים ממיתון עולמי, חוסכים בהוצאות ונמנעים מרכישת מוצרים שאינם קריטיים לחברה. עולה חשש שלא ניתן יהיה לגייס כספים בזמן הקרוב, דבר שעשוי להוות איום אמיתי להמשך ההישרדות של חברות רבות".

לדברי קרול, "חברות הייטק שהצליחו לצמוח למעמד של יוניקורן, הרחיבו את הפעילות באמצעות השקעה ניכרת, וצמיחה של מאות אחוזים בגיוס עובדים, בעיקר במחלקות הפיתוח והמכירות. זאת לא המגמה כיום. אם הקיפאון ימשיך, הוא עשוי להחליש את יכולת הפיתוח של מוצרים חדשים והגדלת נתחי השוק של החברות ביחס למתחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

WIX ו-NICE ממשיכות להתרחב ולגייס עובדים

עוד עולה מנתוני הסקר כי בניגוד למגמה, ישנן מספר חברות, בעיקר מבין חברות ההייטק המעסיקות 1,000 עובדים ומעלה, המציגות המשך צעדי צמיחה והתרחבות גם בתקופה זו.

כך לדוגמא, חברת NICE, המעסיקה מעל 10,000 עובדים ברחבי העולם מציגה גידול של מעל 100% במספר המשרות הפנויות שנפתחו בחודש במהלך חודש מאי בהשוואה לחודש פברואר 2023. כ-65% מהמשרות החדשות שנפתחו בישראל הן משרות פיתוח או משרות טכנולוגיות. נייס צופה שתסיים את השנה עם הכנסות של 2.4 מיליארד דולר, 8% יותר מהתחזיות הקודמות שלה. גידול במספר המשרות הפתוחות תואם את אסטרטגית החברה להרחבת נתח השוק בענן, קידום תחום הבינה המלאכותית וקידום צמיחה רווחית.

חברה נוספת המציגה מגמת התרחבות וצמיחה הינה חברת Wix. החברה נסחרת בנאסד"ק ומעסיקה מעל 5,000 עובדים. בפברואר 2023 הודיעה החברה Wix על סבב פיטורים של כ-370 עובדים כאשר רוב המפוטרים היו בארצות הברית, זאת בהמשך לסבב מוקדם באוגוסט 2022 בו החברה פיטרה כ 100 עובדים, רובם לא בישראל.

רונית קרול. שרון דרעי,
רונית קרול, מנכ"לית Kroll Consulting, חברת Head Hunting גלובאלית/שרון דרעי

עם זאת, בתחילת יוני 2023 WIX הגדילה את מספר המשרות הפתוחות בהיקף של כ-60% בעיקר בישראל ובאירופה. המשרות החדשות שנפתחו מגוונות, ביניהן בולט הביקוש הגבוה למשרות ניהול המוצר. במהלך חודש מאי 2023 דווח כי הכנסות החברה צמחו ב10%.

חברה נוספת הבולטת במספר המשרות הפתוחות אשר נפתחו בחודש האחרון הינה חברת Cellebrite, שדיווחה מתחילת השנה על מספר עסקאות ענק. התרחבות זו באה לידי ביטוי גם במספר המשרות החדשות הפנויות בחברה אשר גדלו בהיקף של מעל 60% ביחס לפברואר השנה. רוב הגידול במשרות החדשות שנפתחו הוא בארצות הברית ואירופה.

אמא עובדת מהבית וילד לומד מרחוק. ShutterStock
תם עידן העובדה מהבית? גם אם מוקדם להספיד את התופעה, הרי שהיא הצטמצמה מאוד/ShutterStock

לא מאמינים בעבודה מהבית

נתון נוסף שעולה מהסקר הוא כי חברות ההייטק מעוניינות לפעול לצמצום משרות שמוגדרות כעבודה מלאה מהבית. כך, בקרב חברות המפתחות מוצרי תוכנה (SaaS) רק 7% מהמשרות מאפשרות עבודה מלאה מהבית.

41% מהמשרות החדשות דורשות עבודה היברידית ו-53% מחייבות עבודה מלאה מהמשרד. כ-70% מהמשרות הפתוחות בתעשיית ההייטק בישראל הן באזור המרכז, כאשר התפקידים הנדרשים ביותר הם מפתחי תוכנה, משרות פיתוח וטכנולוגיה. סה"כ נפתחו בחברות המפתחות מוצרי תוכנה בחודש מאי 650 משרות חדשות עבור מפתחי תוכנה, 95 משרות חדשות למנהלי מוצר, 76 משרות חדשות ל- DevOpsוהמשך ביקוש חזק למהנדסים. לצד זאת, ניכר צמצום רחב בפתיחת משרות חדשות בתחומי משאבי אנוש ורכזות גיוס.

קרול יועצים (Kroll Consulting) היא חברת גיוס גלובלית המתמחה במגזר ההיי-טק עם פעילות בישראל, ארה"ב ואירופה, המסייעת לחברות הייטק ישראליות בבניית צוותים גלובליים בארה"ב ובאירופה.

"העצמה בשל המשבר המשפטי"

יו"ר איגוד ההיי-טק הישראלי, מריאן כהן: "קיים משבר עולמי אבל בישראל, מעבר להיותה חלק בלתי נפרד ממנו, יש העצמה בשל המשבר המשפטי. זו הדרך שאנחנו הולכים בה, ולצערי אף אחד לא מראה סימן של התרגשות ממה שקורה. הרכבת ממשיכה לדהור, אבל לכיוון הלא הנכון ואם נמשיך לחכות לראות מה יקרה, לא נופתע. רק להמחשה, דווקא בעת הזו יש ירידה של 100 מיליון ש"ח בתקציב רשות החדשנות - דבר אשר מעלה תהיות".

עוד מוסיף כהן: "כבר מתחילת השנה ניתן לראות מדינות ברחבי העולם אשר קוראות ליזמים הישראלים לעבור אליהן תוך הקטנת רגולציה, מתן תנאים מפתים ובניית סביבה עסקית תומכת. נדמה כי אם המצב לא ישתנה המשבר רק יחריף".

איימי מרלו, מנהלת משאבי אנוש בחברת הסייבר הישראלית מורפיסק: "המשבר מורגש היטב. מצד אחד החברות פותחות משרות רק כשעולה צורך בתקן חדש ולאחר מחשבה רבה, ומהצד השני עובדים נשארים זמן רב במקום העבודה שלהם ולא ששים לקפוץ בין משרות. אצלנו במורפיסק אנו ממשיכים לגייס בתקופה זו אך ניתן לראות כי המערב הפרוע שהיה בעבר בענף כבר לא אותו הדבר מבחינת מועמדים. סטארטפים וחברות תלויים בגיוסים וכשמדובר על תקופה כזו בה לחברות רבות התקציב מוגבל - יש צורך בהתאמה למציאות בה ניכר קושי בגיוס כספים. החברות צריכות להיות צנועות ושקולות יותר בהוצאותיהן ולמצוא דרכים אחרות מלבד מסיבות גרנדיוזיות לרתום את העובדים בין אם זה יצירת מחויבות ולויאליות לארגון בדרכים יצירתיות או הענקת יחס אישי לעובדים וגמישות בהתאם לנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully