וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמל מרכז הליכוד: האם עובדי נמל אשדוד התפקדו לליכוד שלא כחוק?

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 15:00

רבים מעובדי נמל אשדוד כועסים על נתניהו, שיזם ודחף את הפרטת הנמל. איך זה מסתדר עם העובדה שכמעט מחציתם התפקדו לליכוד? כאן הסיפור מסתבך: האם יו"ר הוועד פקד אותם שלא כחוק, והאם יש קשר לשרת התחבורה, מירי רגב? כל הפרטים בפנים

נמל אשדוד. נשיונל פוטוגרפיק,
נמל אשדוד. האם נעשה שימוש במתקני הוועד או בסמכותו של יו"ר הוועד כדי לעודד התפקדות לליכוד?/נשיונל פוטוגרפיק

בקבוצות הווטסאפ "מלוכדים ניוז", שמביאה את החדשות החמות מהנעשה בליכוד, פורסמה לפני כחודש וחצי תמונה חגיגית, בה נראית חבורת גברים, חלקם מחובקים, עם קלסר פתוח ובו מתויקים דפים מודפסים, ומתחתיה הכיתוב:

"יו"ר ועד נמל אשדוד, עמית שרף וחברי הוועד, יחד עם נדב ויצמן מקרית מלאכי, הגישו כעת למנכ"ל הליכוד, צורי סיסו, מפקד של מאות טפסים חדשים". מייד אחר כך, פורסמה הבהרה: "הטפסים שהוגשו הבוקר למנכ"ל הליכוד, הוגשו רק ע"י עמית שרף יו"ר ועד נמל אשדוד".

אלמלא היה מדובר ביו"ר ועד הנמל, יתכן שהידיעה הייתה נקברת תחת שטף הדיווחים שמובאים שם. אבל כשיו"ר ועד מגיש 400 טפסי התפקדות של עובדי נמל ממשלתי למנכ"ל מפלגה, עולה השאלה האם ההליך הזה חוקי ותקין, למשל, נוכח שאלות מבחן כמו האם ההחתמה נערכה במתקני הנמל והאם החותמים היו חופשיים להחליט האם ברצונם לחתום על התפקדות לליכוד, או שמא הופעל עליהם לחץ, גם אם סמוי, כשראש הועד מפעיל אותו בעצם נוכחותו, או, לכאורה, באמצעות איומים כאלה ואחרים.

עמית שרף, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד. באדיבות חדשות 13,
עמית שרף, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד: "אין במי מהשמות שהזכרת כל קשר לטפסים אלה"/באדיבות חדשות 13

התפקדות תמורת עצירת ההפרטה?

לידי וואלה הגיעו התכתבויות מהקבוצות הפנימיות בנמל אשדוד, מהן עולה, שלא כל העובדים היו מרוצים מההחתמה הסיטונאית והיו אף שטענו ששרת התחבורה, מירי רגב, היא זו שפנתה לשרף כדי לצאת במבצע ההחתמה, כשברקע הבטחה לעצירת תהליך ההפרטה.

אחד מעובדי הנמל כתב שם (ההתכתבות כאמור, שמורה במערכת וואלה), שבעיריית אשדוד הזהירו את העובדים שהשתתפות בכנסי בחירות היא עבירה פלילית, "אצלנו הועד מקיים מתוך חדר הוועד התפקדות לליכוד". עובד אחר כתב לו, "אסור".

גורם בנמל סיפר לוואלה, ששרף, שמכהן גם כיו"ר ועד ציוד מכני, גייס את חברי הוועד שלו ובמשך ארבעה ימים מרוכזים הם עברו על רשימות העובדים, צלצלו אליהם אחד אחד וביקשו מהם להגיע לחדר הוועד כדי לחתום על טופס התפקדות. לדבריו, שרף אמר לחותמים שהובטח לו שאם יתפקדו הרבה עובדי נמל לליכוד, הפרטת הנמל לא תצא לפועל ולכן חשוב שיעשו זאת.

"צריך לשלוח את זה (התמונה של שרף מגיש את הטפסים ל.ר.) לכל קבוצות הוואטס אפ בנמל. שיראו במה מתעסקים הוועדים המהוללים שלנו, שחתמו על ההסכם הגרוע ביותר בתולדות נמל אשדוד, והולכים עם הראש למעלה, כאילו הביאו הישג", כתב חבר בקבוצת הנמל, ואחר הוסיף: "איימו, הלחיצו, סחטו, טלפונים, והכל בחסות ועד ציוד מכני. תודה לכולם על שיתוף הפעולה הפורה, ציבור יקר ומטומטם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מירי רגב, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
שרת התחבורה מירי רגב: "מדובר בשקר מוחלט"/ראובן קסטרו

האם התבצעה ההתפקדות מתוך הנמל?

יובהר כי החתמת עובדים על טפסי התפקדות על ידי יו"ר עובדים, לכשעצמה, אינה בגדר עבירה על החוק. אבל כשהיא מתבצעת בתוך מתקני הנמל, כשבעל תפקיד בכיר מחתים עובדים תוך מה שעלול להתפרש כמו הפעלת מרות, מתעוררת בעיה חוקית, לכאורה.

"שירות ציבורי נקי, איכותי, מקצועי הפועל באופן ניטרלי וללא משוא פנים הוא מאבני היסוד של תפיסת המנהל הציבורי בישראל, ועוגן בחקיקה ובפסיקה במשך שנים רבות", אומרת עו"ד גילי גוטוירט מהתנועה למען איכות השלטון.

"יש לפעול באמצעים משפטיים קיימים כנגד קיומה של פעילות פוליטית מפלגתית בשירות הציבורי, כגון אילוץ או הכרח של עובדים להתפקד למפלגה, לכאורה.

באשר לקיום התפקדות מתוך משרדי הוועד בנמל, נזכיר כי סעיף 3ב' לחוק סיוג פעילות מפלגתית, וגם סעיף 2א' לחוק דרכי תעמולה אוסרים על קיום פעילות מפלגתית פוליטית בנכסי המדינה, נכסי ציבור. משרדי הוועד בנמל הם אכן נכס של המדינה וקיום פעילות מפלגתית, כגון מבצע התפקדות למפלגה, ככל שהתקיים, היא אסורה.


"בנוסף, החיוב או הכורח של עובדים להתפקד, או הפעלת לחץ לכאורה, עשוי לעלות בגדר עבירות פליליות בנסיבות מסוימות. נזכיר כי המשטרה המליצה להעמיד לדין את חיים כץ, שר העבודה והרווחה ויו"ר הוועד של התעשייה האווירית בזמנו ביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, ומרמה והפרת אמונים. המלצה זו לא התקבלה על ידי הפרקליטות, שהחליטה לסגור את התיק".

למה הכוונה? במרץ 2017 נחשפה פרשת שחיתות-לכאורה בתעשייה האווירית, ולפי החשד, אולצו עובדים להתפקד לליכוד בניגוד לרצונם, ומי שסירב לא קודם, לא קיבל דרגות שכר גבוהות ובמקרים מסוימים אף פוטר. 13 עובדים נעצרו ונחקרו. השר חיים כץ, ששימש כיו"ר ועד העובדים ובנו נחקרו ובסופו של דבר נסגר תיק החקירה בעניינם ללא הגשת כתב אישום.

ההבדל הגדול בין התעשיה האוויר לנמל אשדוד, הוא פומביות המהלך: בעוד שבתעשייה האווירית המעשים המיוחסים לנחקרים נעשו במחשכים, בנמל אשדוד, יו"ר הוועד לא רק שהתפאר בהישג המפואר, שמייד ניגע גם בו, אלא הצטלם, תיעד את רגע הגשת הטפסים ולקח לעצמו את כל הקרדיט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר יאיר לפיד והשר ישראל כץ בטקס הנחת אבן פינה לנמל החדש באשדוד, אוקטובר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
למה לעובדי הנמל חשבון עם נתניהו? הרבה סיבות, אחת מהן בתמונה הזאת: נתניהו ביחד עם שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כ"ץ, מניחים את אבן הפינה לנמל הפרטי (2014)/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

כועסים על נתניהו, מתפקדים לליכוד?

בנמל אשדוד מועסקים היום כ- 1,200 עובדים, מהם כ- 500, כמעט מחצית, התפקדו לליכוד, מפלגה שרוב העובדים סולדים ממנה וממי שעומד בראשה (ולא מסיבה פוליטית של ימין או שמאל, פשוט מפני שהם זוכרים שנתניהו, ביחד עם ישראל כ"ץ, היה מי שדחף להפרטת הנמל, כפי שיוסבר להלן). הפיכת הנמל למוקד כוח במרכז הליכוד, יכולה לשרת את ועד העובדים מחד ובעיקר את מי שדחפו למבצע ההחתמה.

כאן המקום להזכיר, שבנימין נתניהו היה זה שדחף להפרטת הנמל ובמהלך קמפיין הבחירות שלו ב - 2015, צילם סרטון שבו נראה "שייקה, ראש מחלקת תה בנמל", שלדבריו, "אני כאן בגלל ביבי. אחרי הרפורמה פתאום הייתי צריך לעבוד, לתת שירות לציבור". ובסופו הייתה השוואה, לכאורה, למחבל חמאס.

בנמל לא אהבו את הסרטון בלשון המעטה והמצב החמיר בקמפיין 2020, כשנתניהו הצטלם על קו המים של הנמל ללא אישור עם ניר ברקת, שיועד להיות שר האוצר, והבטיח להוריד מחירים באמצעות הורדת מכסים, כשהחוק אוסר על שימוש במתקנים ממשלתיים לצורך קמפיין פוליטי.


על הרקע הזה החתמת מאות העובדים על טפסי התפקדות לליכוד, נראית כמו מהלך, שלפחות על פניו, ניתן לתהות האם הוא אירוע וולונטרי.

תגובות

מלשכתה של שרת התחבורה, מירי רגב נמסר בתגובה: "מדובר בשקר מוחלט. כל הפצה של הידיעה הלא נכונה הזו שאין לה כל קשר לשרה מירי רגב הינה בגדר הוצאת דיבה". לשאלתנו האם עמדה בקשר עם יו"ר הנמל, עמית שרף, לא התקבלה תגובה למרות פניות חוזרות ונשנות של וואלה.

תגובתו של עמית שרף, יו"ר נמל אשדוד: "טופסי ההתפקדות נמסרו לי ע"י חברים ובני משפחותיהם ותושבי הסביבה. אין במי מהשמות שהזכרת כל קשר לטפסים אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully