וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים כסף: מה חשוב לדעת על העסקת בני נוער בחופש הגדול?

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 11:46

מאות אלפי בני נוער יצאו בקרוב לחופשת קיץ ממושכת וכ-35% מהם ימצאו עבודה זמנית שתאפשר להם "לעשות כסף" לבילויים, טיולים או חיסכון, אך האם הם מודעים לתנאי העסקה על פי חוק? כמה שעות מותר להם לעבוד? מה גובה שכר המינימום? המומחית לדיני עבודה עונה על אלו ועוד

בני נוער מבלים. ShutterStock
יוצאים לעבוד: כל מה שצריך לדעת על העסקת בני נוער בחופש/ShutterStock

החופש הגדול מתקרב ובימים הקרובים יצאו מאות אלפי בני נוער לחופשה ארוכה (כחודשיים וחצי אם לא מחשבים את חגי תשרי).

התקופה הממושכת מעלה את הצורך והרצון של בני הנוער להעביר חלק מהזמן בעבודה ורבים מהם מחפשים משרה זמנית ואל מאד מחייבת שתתאים להתנהלות שלהם, תהייה נגישה להגעה ובעיקר תאפשר להם "לעשות כסף" שישמש אותם לתשלום על בילויים, חופשות, טיולים או אפילו חיסכון למטרה עתידית..

תעסוקה בקרב בני נוער היא תופעה שמתעצמת וכ-35% מבני הנוער צפויים לעבוד הקיץ חלקם, בפעם הראשונה בחייהם, אך מה הם יודעים על תנאי העסקה בקרב בני נוער? כמה הם זכאים להשתכר? כמה הפסקות מגיעות להם במהלך יום עבודה? אילו מסמכים ואישורים יש להגיד למעסיק לפני תחילת העבודה? ובכלל, מה חשוב לדעת עוד בשלב חיפוש אחר המשרה? עו"ד הדר פלד טל, המתמחה בדיני עבודה, מקהילת עו"ד של זאפ משפטי, עונה על כל השאלות.

שביתת הפליטים פוגעת ב מחלקות שטיפת הכלים והניקיון במלונות ובמסעדות. ינואר 2013. ShutterStock
נוער עובד: מהם תנאי העסקת בני נוער על פי חוק ?/ShutterStock

כל מה שחשוב לדעת

באיזה גיל מותר להתחיל לעבוד?

בחוק עבודת הנוער נקבע שמי שמלאו לו 15 שנים (או שמלאו לו 18 אך עדיין חל עליו לימוד חובה), לא יועסק בשעות הלימודים. לפיכך, נער מגיל 15 ואילך יכול לעבוד לאחר שעות הלימודים ובחופשות הלימודים הרשמיות. בחופשות מותר להעסיק גם נער בן 14 בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו הגופנית, הנפשית והחינוכית (בתקנות נקבע מהן עבודות אסורות ומוגבלות, לדוגמא, עבודה בתהליכי יצור, עבודות בנייה, עבודה בתהליכים כימיים, הגבלה על הרמת משאות, ועוד).

מה השכר לעבודה של בני נוער?

ראשית, חשוב לציין כי כל תקופת ההעסקה של בני הנוער מזכה אותם בשכר, לרבות "התלמדות", "חפיפה", "הרצה", "התנסות" ו"השתלבות".

עד גיל 16 - ישתכר לכל הפחות 70% משכר המינימום (22.54 ₪ לשעה; 3,900 ₪ לחודש במשרה מלאה).

מגיל 16 שנים ועד גיל 17 שנים - לכל הפחות 75% משכר המינימום (24.15 שקל לשעה; 4,178 שקל לחודש במשרה מלאה).

מעל גיל 17 - לכל הפחות 83% משכר המינימום (26.73 שקל לשעה; 4,624 שקל לחודש במשרה מלאה).

בנוסף יש לציין כי מותר לנכות מהשכר את הניכויים הנדרשים בחוק. יחד עם זאת, אין ניכויים לביטוח לאומי ומס בריאות (אלא רק חלק המעסיק משולם) ואין עדיין חובת תשלום הפרשות לפנסיה. מס הכנסה - ישולם בהתאם לחוק (בני נוער עד גיל 18 זכאים לנקודת זיכוי אחת לפי החוק). אין להטיל קנסות ועונשים על בני נוער. אם אין הסעה מטעם המעסיק, הוצאות נסיעה ישולמו ע"י המעסיק כמו ליתר העובדים.

אם בני הנוער עובדים כמלצרים, האם חוקי לשלם את שכרם רק מ"טיפים"?

התשובה לכך היא כן, על-פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, מעסיק יכול לשלם את שכר העבודה של עובדיו באמצעות טיפים, ובלבד שהטיפ לא יפחת משכר המינימום. בעניין זה אין הבחנה בין נוער לבין עובד בגיר, ולפיכך ניתן לשלם את שכר בני הנוער מהטיפים. מומלץ מאוד לנהל רישום עצמי (באפליקציה) של ימי ושעות העבודה, במיוחד אם המעסיק לא מוסר את דוח הנוכחות. כך, יהיה בידכם תיעוד עצמי של שעות העבודה ותוכלו לעקוב אחר התשלום בתלוש השכר.

כמה שעות עבודה מותר להעסיק בני נוער?

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות.

עד גיל 16 - אסור להעסיק נוער בין השעות 20:00 עד 8:00, ומעל גיל 16 אסור להעסיק נוער בין השעות 22:00 עד 6:00.

מגיל 16 ומעלה - מותר להעסיק עד 9 שעות ביום (כולל הפסקה) ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. ביום שישי ובערב חג אסור להעסיק בני נוער מעל 7 שעות עבודה. כמו כן, חל איסור להעסיק בני נוער בעבודה בשעות נוספות. לגבי עבודת לילה.בחופשת הקיץ מותר להעסיק מי שמלאו לו 16 שנים עד השעה 24:00, ובלבד שלאחר השעה 23:00 ידאג המעסיק להסעתו הביתה.

מה לגבי הפסקות?

לאחר 6 שעות עבודה, חובה לתת הפסקה של 45 דקות, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה ככלל היא על חשבון העובד, אלא אם כן שהות העובד במקום העבודה בזמן ההפסקה נחוצה לתהליך העבודה או נדרשה על ידי המעסיק.

אילו מסמכים ואישורים חובה להציג בתחילת העבודה?

העובד יידרש להציג תעודת זהות- בהתאם לתיקון 18 לחוק, מחודש אפריל 2016, מעסיק רשאי להעסיק נער רק אם הציג תעודת זהות שלו או תעודת זהות של הוריו, הכוללת את פרטיו. על המעסיק לשמור העתק של תעודת הזהות במשך כל תקופת ההעסקה ועד שנה לאחר תום ההעסקה.

בנוסף, המעסיק יבקש אישור רפואי להעסקה מרופא המשפחה, שיישמר בצמוד לתעודת זהות עד שנה לאחר סיום ההעסקה. על פי החוק, מותר להעסיק בני נוער רק אם רופא משפחה מאשר את העסקתם, אחרי שנערכה להם בדיקה רפואית כללית.

למי בני הנוער יכולים להתלונן אם מלינים את שכרם?

בני נוער שזכויותיהם נפגעו על ידי המעסיק, יכולים לפנות לאגף האכיפה של משרד העבודה בתלונה, או להיעזר בגופים כגון הסתדרות הנוער העובד והלומד או עמותות שונות שיכולות לסייע ולייצג אותם אל מול המעסיק.

מה הסנקציות הצפויות למעסיק שמפר את ההוראות?

מי שמעסיק נער בניגוד להוראות החוק, דינו מאסר או קנס כמפורט להלן:

העסקה מתחת לגיל המותר עפ"י החוק - מאסר עד שנה או קנס מרבי בסך 43,800 שקל.

העסקה ללא אישור רפואי/העסקה, שלא בהתאם לשעות העבודה המותרות / אי מתן הפסקות: מאסר עד 6 חודשים או קנס מרבי בסך 29,200 שקל.

העסקה ללא הוצאת פנקס עבודה לנער - קנס מרבי בסך 14,400 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מלצרית נושאת שלישיית צלחות. MNStudio, ShutterStock
35% מבני נוער עובדים בחופש הגדול ו"עושים כסף"/ShutterStock, MNStudio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully