וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע הספר: מנכ"לים מספרים על ספרים שעיצבו את דרכם

16.6.2023 / 11:35

אפילו בקרב עם הספר, נמצאת הקריאה בירידה. באירופה, כך על פי סקר של האיחוד, המצב חמור עוד יותר. ובכל זאת, יש מי שלא רק קוראים ספרים אלא גם מושפעים מהם: לכבוד שבוע הספר שוחחנו עם 10 מנהלים בכירים שסיפרו על הרגלי הקריאה שלהם ועל הספר שעיצב את דרכם

עם הספר אמנם הוליד את אומת הסטארטאפ, אך מאז נראה כי זו נדבקה למסך והחלה לאבד את המילה הכתובה.

דו"ח הספרים השנתי לשנת 2022 אמנם עדיין לא התפרסם, אך נתוני הספרייה הלאומית לשנת 2021 מעלים כי כ-7.3 אלף ספרים יצאו לאור בישראל באותה השנה, נמוכה מהשיא אליו הגיעו ב-2018. רוב הספרים שיצאו לאור היו מתחום מדעי היהדות (כ-30%) לצד פרוזה ושירה (כ-25%), כאשר ביוגרפיות ועיון היוו כ-5% (כ"א) מהכותרים החדשים.

חצי נחמה היא שמגמה זו אינה ייחודית לישראל, אלא מתרחשת בכל העולם; לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, לדוגמא, מציגה ירידה עקבית בממוצע כמות וזמן הקריאה של האירופאים.

זמן הקריאה הממוצע של הגרמנים עמד בשנת 2022 על 7 דקות, זמן הקריאה הממוצע היומי של האסטונים עמד על 13 דקות - ושל הצרפתים על 2 דקות בלבד. יש לציין כי זמן הקריאה כולל גם קריאת עיתונים וספרים מקוונים.

יש עם זאת רבים שעדיין מוצאים בספרים אוצר בלום של ידע והנאה, לצד ההשלמות הדיגיטליות המתאפשרות להם עם התפתחות הטכנולוגיה. ביניהם גם כמה מבכירי המשק, שהספרים סייעו להם בניווט ההחלטות הניהוליות והעסקיות והניבו שלל תובנות. הנה כמה מהם:

דני גילרמן. בדיבות עזריאלי,
דני גילרמן, יו"ר בלקסטון ישראל/בדיבות עזריאלי

איש הספר: דני גילרמן

גיל: 79

תפקיד: יו"ר בלקסטון ישראל (לשעבר שגריר ישראל באו"ם)

מדד תולעת הספרים: קורא כ-20 ספרים בשנה (בעיקר ביוגרפיות)

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: Voice Of Israel (ביוגרפי/היסטורי)

מחבר: אבא אבן

במה עוסק הספר: אוסף נאומיו של אבא אבן באו"ם

השפעה ותובנות מקצועיות: "כבר בגיל 13 קראתי את 'The voice of Israel', תקופה בה אבא אבן הפך לאחת הדמויות הנערצות עליי, אשר השפיע עליי עמוקות והפך את תפקיד שגריר ישראל באמריקה לחלום חיי.

בשנת 2022, השנה בה נפטר אבא אבן, שמעון פרס ואריק שרון, אז שר החוץ וראש הממשלה, הציעו לי את תפקיד שגריר ישראל לאו"ם, ומסתבר שלפעמים חלומות ילדות מתגשמים.

לצידו אציין ספר נוסף בשם 'What it Takes: Lessons in the Pursuit of Excellence' ('שיעורים במצוינות'), שנכתב על ידי סטיב שוורצמן, מייסד ומנכ"ל בלקסטון, והשפיע על מהלך חיי המקצועיים לא פחות. קראתי אותו אמנם בשלב מאוחר יותר בחיי, אך למדתי והפקתי ממנו רבות, בייחוד בהיבטים נוספים לחשיבותם של אנשים בארגון ובחיים.

הספר גם הדגיש עבור ישוב, כי לעיתים יש חשיבות גדולה יותר לאנשים עימם עושים עסקים מאשר עם איזה סוג של עסק. החשיבות שסטיב מקדיש לאנשים מסבירה את השילוב המדהים של איכות, מצוינות ואתיקה שכה מאפיינים את קבוצת בלקסטון בעולם, ושאני גאה להיות חלק ממנה."

דני נווה. שחר עזרן,
דני נוה, נשיא הבונדס/שחר עזרן

איש הספר: דני נוה

גיל: 63

תפקיד: נשיא הבונדס (לשעבר יו"ר כלל ביטוח ושר הבריאות)

מדד תולעת הספרים: קורא כ-25 ספרים בשנה

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: התלמוד (יהדות)

מחבר: חכמי הגליל וחכמי בבל

במה עוסק הספר: פרשנות לדברי התנאים, כותבי המשניות והברייתות.

השפעה ותובנות מקצועיות: "בינואר 2012 טסתי לסיאול קוריאה יחד עם עו"ד עמיחי עורקבי, קונסול כבוד של קוריאה בישראל, במשימה להקים קרן משותפת להשקעות בחברות טכנולוגיה רפואית מישראל ומקוריאה. נועדו לנו שם פגישות עם מנהלי קרן השקעות ממשלתית ועם קבוצה פרטית המנהלת שם קרנות השקעה.

כבר במהלך הפגישה הראשונה עם הקבוצה הפרטית התרחשה תפנית חיובית בשליחות שלנו כאשר הצגתי שטרום האוניברסיטה למדתי בישיבה תיכונית והקוריאנים ביקשו להבין מהי ישיבה תיכונית שאלו? בית ספר תיכון שבו חצי יום לומדים מקצועות כללים וחצי יום לומדים גמרא- תלמוד, עניתי.

בעודי מנסה לחשוב כיצד להסביר מהו התלמוד, מנהל הקבוצה, בחור בשם הונג, הגיב בפליאה - אתה למדת תלמוד? כן, השבתי, ומיד שאלתי: מניין אתה יודע מה זה התלמוד?

התשובה שלו הייתה שתלמוד הינו מקצוע חובה בבתי הספר בקוריאה, כאשר התלמוד עצמו מתורגם לקוראנית, וכששאלנו מדוע הוא ענה: כי חפשנו מהו סוד ההצלחה של הגניוס היהודי, והגענו למסקנה שזה בין היתר במסורת הלימוד שלכם והספר העיקרי של לימוד, חידוד המחשבה ולוגיקה הוא התלמוד. ואם יהודים קוראים ולומדים בו למעלה מ-2000 שנה אז גם אנחנו נלמד אותו בקוריאה.

מהרגע בו עלה נושא לימוד התלמוד בשיחה עם עמיתיי הקוריאנים, הגענו מהר יחסית להקמת קרן משותפת ומוצלחת, ורק מהבנת נפלאות הספר ותבונתו נפתחו הלבבות והאפשרויות במהירות בקרב שני הצדדים.

גת מגידו, שותפה מייסדת ומנכ"לית בית ההשקעות Finessa. רמי זרנגר,
גת מגידו, שותפה מייסדת ומנכ"לית בית ההשקעות Finessa/רמי זרנגר

אשת הספר: גת מגידו

גיל: 40

תפקיד: שותפה מייסדת ומנכ"לית בית ההשקעות Finessa

מדד תולעת הספרים: קוראת כ-5 ספרים בשנה

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: אמזונה (אוטוביוגרפיה)

המחברת: ורד בוסקילה

במה עוסק הספר: חוויות המחברת כספורטאית - שייטת אולימפית המחזיקה ב-19 מדליות, ביניהן מדליית זהב באליפות העולם ו-3 השתתפויות במשחקים אולימפיים.

השפעה ותובנות מקצועיות: "אחת התובנות מהספר האוטוביוגרפי המדהים של ורד בוסקילה הוא להיות שלמה עם הדרך שבחרת, לצד פתיחות לתחושת ההחמצה.

יש לי הערכה ענקית לורד על הספר שלה, שכן הוא נכתב באומץ ובפתיחות מלאה תוך שורד חושפת עצמה במלואה ומציגה הן את העליות בקריירה המטאורית שלה כספורטאית, והן את הירידות.

היא ממש מפשיטה את רגשותיה וחוויותיה לעיני הקוראים ומספרת על מערכת היחסים שלה עם המאמן, עם הספורט, ועם הרגשות שחותה במהלך המסע שלה. כל האמת על השולחן, ללא מורא ובידיעה שהיא לא שומרת על חוקי הפוליטיקלי-קורקט, וזה ראוי להערצה.

בספרה, ורד מוכיחה שללכת עם האמת שלך, זה אף פעם לא מאוחר, וזה יכול אפילו להיות הליך מרפא."

גיא רוזן, יו"ר מילניום פודטק. טל כהן,
גיא רוזן, סגן יו"ר תנובה ויו"ר מילניום פודטק/טל כהן

איש הספר: גיא רוזן

גיל: 57

תפקיד: סגן יו"ר תנובה ויו"ר מילניום פודטק

מדד תולעת הספרים: קורא כ-10 ספרים בשנה ספרים

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: True North (מנהיגות)

מחבר: Bill George with Peter Sims

במה עוסק הספר: מחקר על מנהיגות בצירוף ראיונות בגוף ראשון עם 125 מהמנהיגים הבכירים של ימינו

השפעה ותובנות מקצועיות: "קיבלתי את הספר בתום הרצאה של אחד ממחברי הספר במסגרת לימודיי באוניברסיטת הרווארד בארה"ב. הספר סייע לי במרוצת הדרך להקיף עצמי באנשים החולקם את אותו עולם ערכי אליו אני משתייך ולהיצמד לערכיי בתוך הג'ונגל של העולם העסקי.

הדבר מוליד לא פעם מתחים ועימותים, אך כשהדבר ברור לך כחלק משלד התנהלות עסקית וניהולית, דבר שהתחזק אצלי מקריאת הספר, קל יותר לעבור את כל המשוכות לעבר ההתקדמות."

יוסי אופק. אלעד מלכה,
יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל/אלעד מלכה

איש הספר: יוסי אופק

גיל: 59

תפקיד: מנכ"ל טבע ישראל

מדד תולעת הספרים: קורא כ-4 ספרים בשנה (ונהנה מעשרות פודקאסטים)

ספר שהוביל לפתרון/תובנה: The Coaching Habit: Say Less, Ask More & Change the Way You Lead Forever: (אימון וכישורי חיים)

מחבר: Michael Bungay Stanier

במה עוסק הספר: מיומנויות מנהיגותיות

השפעה ותובנות מקצועיות: "מחבר הספר מדגיש את כוח מיקוד השאלה לעידוד והקלה על למידה, צמיחה והתפתחות אישית, ובמיוחד עבור אלו האמיצים מספיק להשיב לעצמם בכנות על אותן שאלות, והוא שינה חלק מדפוסי הניהול שלי.

כך לדוגמא הספר מציף 7 שאלות המוגדרות כחיוניות להעצמת עובדים כחלק מהנעת שיח משמעותי ופתוח עימם, המסייע לחידוד רצונותיהם וצרכיהם, לצד אבני הנגף המרכזיות המונעות מהם להשיגם, וכל זאת כאשר התשובות מצויות בפיהם ולא מואכלות מהמנהל.

מדובר בטכניקה שלא רק מעודדת חשיבה אלא מקדמת התבוננות פנימית ומסייעת בקבלת תובנות והתקדמות אישית, והיא מיושמת כיום בכל שכבות ההנהלה של 'טבע ישראל'. בפשטות, היא מעלה כי על המנהל להקשיב יותר ולדבר פחות, ועל ידי דחיית אינסטינקט 'ההשתלטות' של המנהל, הוא מאפשר כר פורה יותר לפתרון מעובדיו, בהכוונתו.

הספר מקדם את הרעיון שעל ידי אימון והעצמת עובדים, לצד האנרגיה הארגונית, ניתן לטפח תרבות של הסתמכות ולמידה מתמשכת - דבר המאפיין ומתחבר לתרבות הארגונית והניהולית של 'טבע ישראל'."

שי לוי, מנכ"ל אמדוקס ישראל. עדי אורני,
שי לוי, מנכ"ל אמדוקס ישראל/עדי אורני

איש הספר: שי לוי

גיל: 58

תפקיד: מנכ"ל אמדוקס ישראל

מדד תולעת הספרים: קורא כ-3 ספרים בשנה

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: Thirteen Days (היסטורי/ביוגרפי)

מחבר: רוברט קנדי

במה עוסק הספר: משבר הטילים בקובה מעיניו של מי שכיהן כשר המשפטים (attorney general) ואחיו של נשיא ארה"ב בעת המשבר.

השפעה ותובנות מקצועיות: "מנהיג, כמו מנהל בכיר, מוצא עצמו 'בודד' אל מול כובד משקל ההחלטה והאחריות שהוא נושא על כתפיו, ועליהן בלבד, ולא פעם הלחץ גובר כאשר הוא נדרש להחליט בניגוד לעצת יועציו, המומחים לנושא.

אך היכולת לשנות את ההתנהלות המצופה ממך ולפעול אחרת - היא מה שמבדילה בין מנהיג לפקיד. בסוף, מדובר באנשים, גם אם הם נושאים תפקיד כנשיא ארה"ב או בריה"מ, כפי שמתואר בספר, המתנהלים לפי רצונות, חוזקות וחולשות.

הספר דואג להנכיח עד כמה מפתיע, שלעיתים הכלל הבסיסי הזה נשכח מאיתנו, בעוד אצלנו מכנים זאת it's people business."

שרון רייך, מנכ"ל איילון. רמי זרנגר,
שרון רייך, מנכ"ל איילון חברה לבייטוח/רמי זרנגר

איש הספר: שרון רייך

גיל: 55

תפקיד: מנכ"ל איילון חברה לביטוח

מדד תולעת הספרים: קורא כ-12-15 ספרים בשנה

ספר שהוביל לפתרון/תובנה: מהפכת הקשב (עיון, הגות ופילוסופיה)

מחבר: ד"ר מיכה גודמן

במה עוסק הספר: כניתוח של מיכה גודמן לכוחה והשפעתה של המדיה הדיגיטלית על תשומת ליבנו, יכולת הקשב ועיצוב התודעה, וההשפעות החברתיות, פוליטיות וכלכליות שלה

השפעה ותובנות מקצועיות: "הספר חידד אצלי יותר את הצורך בחשיבה ביקורתית אל מול שפע המידע והמסרים הסמויים המגיעים לפתחי בכלל הכלים והעולם הדיגיטלי אליו אני פתוח, וסיפק לי את האפשרות לפתח כלים לעצמאות מחשבתית וניהול זמן נבון."

פנחס צרויה, מנכ"ל מדיקה מרכזים רפואיים. ארז עוזיר,
פנחס (פינו) צרויה, מנכ"ל רשת מדיקה מרכזים רפואיים/ארז עוזיר

איש הספר: פנחס (פינו) צרויה

גיל: 57

תפקיד: מנכ"ל רשת מדיקה מרכזים רפואיים (ולשעבר מנכ"ל אסותא)

מדד תולעת הספרים: קורא כ-20 ספרים בשנה

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד (פסיכולוגיה)

מחבר: סטיבן קובי

במה עוסק הספר: קבלת החלטות בכל אחד מהכובעים שאדם לובש/ת בחייו/ה (כאדם, בן/ת זוג, עובד/ת, מנהל/ת, וכו')

השפעה ותובנות מקצועיות: "קראתי את הספר כמנהל צעיר בחברת הייטק בתחילת הקריירה, והתובנות שקיבלתי ממנו אפשרו לי לנתח את קבלת ההחלטות שקיבלתי עם התקדמותי בקריירה, והקלו על קבלתן.

אחד העקרונות שאימצתי מקריאת הספר נוגע לצורך של אדם להגדיר לעצמו את מערכת הערכים שלו, בעולם שכל העת משתנה אם אופנות וטכנולוגיות משתנות.

בעולם שמשתנה במהירות גם האדם והסובבים אותו משתנים, הקריירה משתנה ועימה גם הדרך לנהל ולנווט אותה לצד ניווט באר הסיטואציות המורכבות של החיים. אך באמצעות הגדרת עמוד שידרה של ערכים שהאדם מדהה עימם הופך מסלול קבלת ההחלטות לברור יותר, למרות כל השינויים מסביב."

ערן סרוק מנכ"ל GMT. יח"צ,
ערן סרוק, מנכ"ל GMT/יח"צ

איש הספר: ערן סרוק

גיל: 52

תפקיד: מנכ"ל GMT (גי.אם.טי. טק אינוביישן)

מדד תולעת הספרים: קורא כ-10 ספרים בשנה

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: אמנות המלחמה (ספרות צבאית)

המחבר: סון זדה

במה עוסק הספר: הספר נכתב במאה השישית לפני הספירה בסין ועוסק בתיאוריה צבאית ואסטרטגיה של ניהול מלחמה.

השפעה ותובנות מקצועיות: "הספר עזר ועוזר לי להסתכל על הזירה העסקית בראייה אסטרטגית רחבה שממנה נגזרות המטרות העסקיות ולפיהן נקבעת הטקטיקה.

קריאת הספר עזרה לי להתמודד בעיקר בהתנהלות מול המתחרים, למדתי לחקור אותם בסבלנות ולהתנהל מולם מתוך תוכנית אסטרטגית מתוכננת, שכוללת, בין היתר, את איתור נקודות החולשה שלהם בשרשרת העסקית, ולא להגיב רק מהבטן.

למרות שהספר נכתב במאה השישית לפני הספירה ומסביר בפשטות על אסטרטגיות וטקטיקות של לוחמה מאותם הימים בסין, ההקבלה שלו לעולם העסקי מדהימה בעיני ואני נוהג לתת אותו במתנה לקולגות בצירוף הערות ותובנות מהצד שלי."

קוסימה ווטקינס, קתאי פאסיפיק. יח"צ,
קוסימה ווטקינס, מנכ"לית קתאי פסיפיק ישראל/יח"צ

אשת הספר: קוסימה ווטקינס (Cosima Watkins)

גיל: 26

תפקיד: מנכ"לית קתאי פסיפיק ישראל (חברת תעופה הונג קונגית)

מדד תולעת הספרים: קוראת כ-15 ספרים בשנה

ספר שהוביל לתובנה/פתרון: הרגלים אטומיים (פסיכולוגיה, מודעות ועזרה עצמית)

המחבר: ג'יימס קליר

במה עוסק הספר: מדריך המלמד כיצד ליצור הרגלים חדשים טובים, ולשבור את ההרגלים הרעים.

השפעה ותובנות מקצועיות: "אחרי שקראתי את הספר עלתה המודעות שלי לבזבוז הזמן היקר לכולנו במהלך היום על דברים פחות משמעותיים, והתחלתי להתמקד בדברים היותר חשובים לי.

הספר לא מלמד להסתכל רק על המטרה הסופית, אלא מעודד מבט אל עבר הצעדים הנדרשים בדרך להשגתה, ובמה חשוב יותר להתמקד באותה דרך. לדוגמא, באמצעות תובנות מהספר הגדרתי את הסביבה כך שתספק עידוד לבצע את ההרגלים החיוביים, וקיבלתי ידע שימושי ביישום התנהגויות טובות חדשות."

  • עוד באותו נושא:
  • שבוע הספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully