וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: נחתור להכרעה באו"ם תוך ימים אך נצא למלחמה גם בלי תמיכה

נתן גוטמן

7.3.2003 / 10:19

במסיבת עיתונאים נדירה אמר בוש שסדאם ממשיך להונות הפקחים; "זה השלב האחרון של המאמצים הדיפלומטיים" * אסיה: טוקיו נסגרה בשפל של 20 שנה לאחר נאום בוש * הדולר נחלש מול היורו בעקבות דברי בוש



מאת נתן גוטמן ושירות "הארץ"



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כינס לפנות בוקר (שישי) מסיבת עיתונאים נדירה. הנשיא הדגיש בדבריו שלנשיא עיראק, סדאם חוסיין, נותרו רק ימים ספורים בטרם תתקבל החלטה אם להשתמש נגדו באמצעים צבאיים. "זהו השלב האחרון של המאמצים הדיפלומטיים", אמר בוש והדגיש כי משטרו של סדאם חוסיין מהווה סכנה ברורה לארה"ב, למזרח התיכון ולכל העולם.



הנשיא הבהיר כי ארה"ב תחתור להכרעה במועצת הביטחון אך תצא למלחמה גם ללא תמיכת מדינות אחרות. "הסיכון שבעמידה מהצד ללא תגובה, הסיכון שבתקווה כי סדאם חוסיין ישנה את דעתו ויהפוך לעדין נפש, הסיכון שהעמידה מהצד תהפוך באורח פלא את העולם למקום בטוח יותר - זהו סיכון שאיני מוכן לקחת עבור העם האמריקאי", אמר.



בפתח דבריו שיבח בוש את הישגי ארה"ב במלחמה נגד הטרור, בעקבות לכידתו של בכיר אל-קאעדה, חאלד שייח' מוחמד. הממשל האמריקאי שם דגש בימים אלה על הישגי ארה"ב במלחמה בטרור, בין היתר כדי להשיב לטענות שעניין זה הוזנח לטובת המלחמה בעיראק.



לדברי בוש, העימות מול עיראק הגיע לשלב האחרון של הדיפלומטיה וכי נשאר רק "מעט מאד זמן" לקבלת הכרעה בעניין עיראק. הוא ציין כי נותרו עוד ימים ספורים בלבד להכרעה במועצת הביטחון. הוא הדגיש כי ארה"ב תבקש הצבעה בשבוע הבא במועצת הביטחון על ההחלטה שהגישה, גם אם לא תדע שיש לה רוב. "הגיע הזמן לגלות את הקלפים. נלך להצבעה ולא חשוב מהי ספירת הקולות. אנו רוצים שאנשים יקומו ויגידו מה דעתם על סדאם חוסיין".



בוש: סדאם ממשיך להונות את הפקחים



הנשיא בוש חזר על טענות ארה"ב לפיהן סדאם חוסיין ממשיך להונות את פקחי הנשק של האו"ם. "לא נשאיר את אזרחי ארצות הברית לחסדיו של הדיקטטור העיראקי וכלי הנשק שלו. סדאם חוסיין מנסה למשוך זמן ואני מבין מדוע. הוא עושה זאת בהצלחה כבר 12 שנה", אמר בוש.



"צוותי הפיקוח לא צריכים עוד זמן ועוד כוח אדם", אמר בוש, "הם צריכים רק את מה שמעולם לא קיבלו - שיתוף פעולה מלא של המשטר העיראקי". הוא אמר כי העובדה שעיראק אינה מתפרקת מנשקה היא "עובדה שאין להכחישה".



בוש הבטיח להחליף את "הסרטן הזה" ששולט בעיראק בממשלה ייצוגית "לטובת העם העיראקי", כדברי הנשיא בוש. עם זאת, לא שלל הנשיא את האפשרות שסדאם ייצא לגלות מרצונו ויעזוב את עיראק.



בוש הבטיח כי יציג בקרוב בפני הקונגרס בקשה לתקציב נוסף אשר תפרט את עלויות המלחמה וציין כי עלויות מתקפה נגד ארה"ב או בנות בריתה יהיו גדולות בהרבה מעלויות המלחמה - "מה תהיה העלות אם סדאם חוסיין יתקוף את ישראל בנשק לא קונבנציונלי?" שאל בוש.



הבית הלבן הכחיש השמועות על לכידת בן לאדן



הודעת הבית הלבן על כוונת הנשיא לכנס מסיבת עתונאים (השמינית בלבד מאז נכנס לתפקיד) בשעת צפיית השיא בטלוויזיה, עוררה גל של שמועות בוואשינגטון, ביניהן גם השמועה כי בוש מתכוון להכריז לאומה על לכידתו של הטרוריסט אוסאמה בן לאדן. הבית הלבן הזדרז להכחיש שמועות אלו והבהיר כי הנשיא מבקש להשיב לשאלות, לא להצהיר הצהרות. כמו כן הובהר שבוש אינו מכריז על מלחמה במעמד זה, אלא רק מבהיר את עמדת ארה"ב כלפי עיראק ואת הדחיפות בקבלת החלטה בנושא.



הבית הלבן הודיע אתמול כי אם וכאשר תתקבל החלטה לפתוח במלחמה נגד עיראק, ימסור על כך הנשיא הודעה מיוחדת לציבור האמריקאי. עם זאת, ההערכה היא כי כדי לשמור על מרכיב ההפתעה, ימסור הנשיא את ההודעה רק אחרי פתיחת המערכה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully