וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הבנקים: דיסקונט ופייבוקס נגד לאומי: "התנהגות אלימה"

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 10:47

לפעמים נדמה שהמערכת הבנקאית מדברת בקול אחד, אבל הביקורת הציבורית על הריבית האפסית המוענקת ללקוחות על יתרות הזכות, הציתה מלחמה בין בנק דיסקונט, באמצעות פייבוקס, לבנק לאומי. מנכ"ל פייבוקס התלונן אצל המפקח העל הבנקים על "התנהלות בריונית ואלימה" של לאומי

פייבוקס, אפליקציית התשלומים מציעה לשלם עם היתרות הצבורות בחנויות. יח"צ,
פייבוקס. האם הקמפיין שמנהל כנגדה, לכאורה, בנק לאומי, הוא בגדר פגיעה בתחרות?/יח"צ

סערה כזאת במערכת הבנקאית הישראלי, הסולידית בדרך כלל, לא נראתה כבר מזמן. על רקע הביקורת הציבורית הגוברת נוכח מדיניות הריבית של הבנקים על הפיקדונות ויתרות הזכות בעו"ש - ועל רקע המהלכים העסקיים האחרונים של אפליקציית פייבוקס ובנק לאומי, פרץ קרב בין פלטפורמת התשלומים בשליטת בנק דיסקונט, לבין לאומי.

הדברים הגיעו לשיא עם מכתב תלונה ששלח הבוקר אריק פרישמן, מנכ"ל פייבוקס, ליאיר אבידן, המפקח על הבנקים ולדני חחיאשווילי, שייכנס בקרוב לתפקיד, בקשר למה שהוא מכנה: "התנהלות בריונית ואנטי-תחרותית של בנק לאומי במטרה לפגוע בתחרות"

דני חחיאשווילי, המפקח על הבנקים. דוברות בנק ישראל,
דני חחיאשווילי, המפקח על הבנקים הנכנס: עוד לא התחיל בתפיקד וכבר התגלגלה לפתחו אחת הפרשות היותר ייצריות הזכורות במערכת הבנקאות/דוברות בנק ישראל

בתחילת מכתב התלונה, מציין פרישמן כי בשבוע שעבר השיקה פייבוקס הצעת ערך תחרותית ללקוחותיה, שנועדה לתת מענה לאחד הנושאים הכואבים ביותר לציבור בהתנהלות המערכת הבנקאית - העדר ריבית על העו"ש.

פרישמן מוסיף כי: "במסגרת הצעת הערך של פייבוקס, המאתגרת את הנוהג הבנקאי לפיו "לציבור לא מגיע כלום על כספו הנזיל", תינתן ריבית של 3% על יתרות הלקוחות באפליקציה, ללא צורך לסגור את הכסף. כמענה להצעת פייבוקס או לא, ימים לאחר מכן, בנק לאומי השיק הצעה משלו, במסגרתה ייתן
)החל מה- 1.7 (ריבית של 1% על יתרות עו"ש) עד לסכום של 10,000 שקל (ללקוחות שעומדים
בתנאים שקבע.

עד כאן העובדות היבשות, אבל כאן מסתבכת העלילה, כפי שמפרט פרישמן:

בימים 15-16.6.23 עלתה פייבוקס בקמפיין פרסום היתולי, שנועד ל יידע את הלקוחות שהריבית
שמציעה החברה גבוהה משמעותית מהריבית שמציע בנק לאומי"קמפיין 3 זה יותר מ-1".

לטענת פרישמן, ביום 16.6.23 ובתגובה לקמפיין "3 זה יותר מ- 1", פתח בנק לאומי במה שהוא מכנה: "מתקפה פרועה, ברוטאלית ואנטי תחרותית" כנגד פייבוקס, במסגרתה החל בקידום ממומן ברשת של כתבות ישנות, משנת ,2020 על אירוע דלף מידע שאירע בבנק דיסקונט ביחס לנתוני פייבוקס. אירוע שהתרחש לפני למעלה מ- 3 שנים והסתיים ללא גרימת כל נזק כספי לציבור הלקוחות.

על פי פייבוקס, עצם קידום הכתבות ואופן הצגתן, ללא ציון העובדה שמדובר בכתבות משנת 2020 נועדה להטעות את הציבור ולגרום לו לחשוב שמדובר בידיעה חדשותית עדכנית ורלוונטית, במטרה לפגוע בפייבוקס ובו בזמן לאותת לה "שלא תעז להתחרות בבנק לאומי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בלאומי "שכחו איך להתנהג"?

פרישמן ממשיך: "הקמפיין הממומן והבריוני של לאומי (שבינו לבין תחרות עסקית לגיטימית אין ולו כלום) מעיד יותר מהכל, שלאומי, הבנק השני בגודלו בישראל, "שכח" איך נראית תחרות, איך מתמודדים איתה כשהיא מגיעה ואיך מצופה מתאגיד בנקאי להתנהג גם כשהגבינה זזה לו.

"ברור לכל שלהתנהגות הבריונית של בנק לאומי יש שתי מטרות, ושתי מטרות בלבד: לזרות
חול בעיני הציבור ולהסיט את השיח הציבורי למחוזות אחרים, על מנת להקשות על ההשוואה בין
הצעות הערך השונות ולקבל החלטות מושכלות; וכן לפגוע בדרכים לא לגיטימיות במתחרה.
שתי מטרות אנטי תחרותיות, שאת מחירן ישלם הציבור".

אריק פרישמן. אילן בשור,
אריק פרישמן, מנכ"ל פייבוקס (מקבוצת דיסקונט), תלונה חסרת תקדים בחריפותה למפקח על הבנקים, מאשים את לאומי ב"התנהגות אלימה"/אילן בשור

פרישמן מסביר מדוע החליטה פייבוקס להתלונן: "מצאנו לנכון להביא את ההתרחשויות החמורות הללו לידיעתכם, כי אנו יודעים שהתנהלות אלימה, מטעה ואנטי תחרותית שכזו, המובלת - ללא בושה - על ידי הבנק השני בגודלו במדינה, אינה עולה, בלשון המעטה, עם תפיסתכם את התחרות המיוחלת ואת ההתנהלות המצופה מתאגידים בנקאיים בכלל".

את המכתב החריף חותם פרישמן בדרישה מהמפקח ובצידה גם איום סמוי על לאומי:

"במקביל לכך שאנו שוקלים את צעדינו, אנו מפצירים בכם לפעול - בהקדם - כדי למנוע
את המשך הפצת התוכן המטעה והמסוכן על ידי בנק לאומי, להזכיר למי ששכח כיצד תאגידים
בנקאיים מצופים להתנהל ולהמשיך לעודד תחרות שמתבססת על מי מציע את ההצעה הטובה
ביותר ללקוחות - ולא על מי יותר בריון".

בקבוצת לאומי בחרו שלא להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully