וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חשמל: לא תאמינו מה מעכב את מינוי היו"ר הבאה

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 13:40

חברת חשמל מתנהלת בלי יו"ר כבר שנתיים, ועם דירקטוריון חסר שלא מתכנס וממילא לא מתפקד. שר האנרגיה דווקא מצא מועמדת שעונה על כל הדרישות, אבל אז התגלה כתם נוראי בעברה. לגזור ולקרוא שוב בהפסקת החשמל הבאה

אלונה שפר קארו היא אישה רבת זכויות, עם רזומה מרשים בתחום האנרגיה. היא עורכת דין במקצועה, בעלת תואר שני במנהל עסקים, הובילה עתירות נגד חברות מזהמות, בהן חיפה כימיקלים, ב"אדם טבע ודין". כיהנה כמנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, בתקופתו של שר האנרגיה לשעבר גלעד ארדן, הייתה חברה ב"ועדת צמח" שעסקה ביצוא הגז הטבעי, מונתה לדירקטורית ב"פז" ו"אנרג'יקס אנרגיות מתחדשות" וליו"ר "קרן הניקיון".

אלא שברקורד הזה, שנשמע כמעט מושלם לתפקיד, התגלו שני כתמים - אחד שחור וגדול ואחד קטן יחסית, שניהם מופרכים מהיסוד.

הקטן הוא בחירתה במסגרת נבחרת הדירקטורים, שלא אהובה על הממשלה הנוכחית, והשני, העצום, הוא העובדה שפגשה בילדותה את אחותו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד ונשארה איתה בקשר חברי עד היום, כולל פגישות מדי כמה חודשים.


"הפשע הנוראי" מונע את מינויה לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, בשל התנגדות עזה בקרב חברי ליכוד, שרואים בחברות הזו אירוע בלתי נסלח ואי רצונו של השר האחראי על המינויים בחברות הממשלתיות, דוד אמסלם, לאשר אותו.

אלונה שפר - סמנכ"לית הסכם הגג בנתיבות. יח"צ,
אלונה שפר קארו. רזומה מרשים עם כתם גדול אחד: אחת לכמה חודשים היא נפגשת עם אחותו של לפיד/יח"צ

ההבהרה המוזרה של שר האנרגיה

זה התחיל לפני כחודש, עת הודיע שר האנרגיה, ישראל כ"ץ, ששפר קארו היא המועמדת המועדפת עליו לתפקיד, זאת אחרי שנתיים שבהן פועלת חברת חשמל ללא יו"ר קבוע ועם דירקטוריון חסר, ואף ספגה כבר קנס גדול על העיכוב הלא אלגנטי במינוי.

מיד עם התפרצות ההתנגדות במפלגה, הוציא כץ הודעת הבהרה משונה, שלא רק שהיו"ר המיועדת לא חברה בשום מפלגה פוליטית, ולראיה אפילו עבדה תחת שר מהליכוד (ארדן), היא נפגשת עם אחותו של לפיד רק לעיתים רחוקות, כאילו שזה משנה משהו לגבי יכולתה או כישוריה למלא את התפקיד.

ישראל כץ, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
אתם שומעים, היא נפגשת עם אחותו של לפיד רק לעתים רחוקות. ההבהרה המשונה של שר האנרגיה, ישראל כ"ץ/ראובן קסטרו

אחת נפסלה, שני התפטר

סאגת מינוי יו"ר חברת החשמל נמשכת מאז אוגוסט 2021, כשיפתח רון-טל עזב את תפקידו. שפר-קארו היא ניסיון המינוי החמישי לתפקיד היו"ר, אחרי ששרת האנרגיה לשעבר קארין אלהרר ושר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן לא הגיעו להסכמות על מועמד מתאים. אלהרר ניסתה לקדם את מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, שנפסלה על ידי ועדת המינויים.

אחריה מונה דב בהרב שהתפטר לאחר שלושה שבועות בלבד בתפקיד, במקומו עלה שמו של איציק בנבנישתי שמינויו ירד מהפרק עוד לפני שעבר לאישור ועדת המינויים ואז קנסה הרשות לניירות ערך את חברת החשמל ב-900 אלף שקל, בגין אי-מינוי יו"ר.

בסוף השבוע האחרון הוציאה מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות, מכתב לשרים שאמורים לחתום על כתב המינוי של שפר קארו, כ"ץ ואמסלם, השני במספר באותה הסוגייה ממש. "חברת חשמל הינה החברה הממשלתית הגדולה והמורכבת ביותר מבין החברות הממשלתיות", כתבה רוזנבוים והסבירה שמינוי יו"ר הכרחי לניהולה התקין של החברה וכדי השתת קנס נוסף, על 900,000 השקלים שהוטלו עליה בגין הכשל, מתוקף היותה חברה ציבורית.

היא מדגישה כי נדרשת חתימת שני השרים למינוי "ישנה נחיצות ודחיפות למנות יו"ר קבוע, נוכח הפרסומים האחרונים בתקשורת בהן עולה חשש שמנכ"ל החברה עלול לסיים את תפקידו בקרוב".


הכוונה היא לרצונו של מאיר שפיגלר לשוב לניהול הביטוח הלאומי. היא מזכירה גם שיש למנות עוד ארבעה דירקטורים חסרים, שמונעים את כינוס ישיבות הדירקטוריון, כיוון שהוא מונה פחות משבעה חברים.

זה אולי המקום להזכיר את המשבר במשק החשמל בישראל, שכבר הוביל להפסקות חשמל יזומות בחלק מהאזורים, האחרונה שבהן, לפני כשבועיים וחצי, אף עלתה לכותרות שכן אירעה ביום של שרבי קיצוני במיוחד.

דוד אמסלם, הכנסת. דצמבר 2022. ראובן קסטרו
השר דוד אמסלם. מעכב את המינוי של עמיתו, ישראל כ"ץ בכוונה תחילה?/ראובן קסטרו

אמסלם מעכב בכוונה?

במשרד האנרגיה עומדים מאחורי מינוי של שפר קארו וממתינים לחתימתו של אמסלם על המינוי. גורמים שמעורים למתרחש מאחורי הקלעים אומרים ל"וואלה" שאמסלם מעכב את חתימתו עד לביטול נבחרת הדירקטורים, שמקשה על מינוי מקורבים ובכל מקרה אין לו כוונה לאפשר את מינויה של קארו שנחשבת בעיניו ל"סוס טרויאני".

זה המקום להזכיר, שחברת החשמל צריכה לעמוד בפרויקטים ממשלתיים חדשים לפיתוח רשת החשמל בסך של כ - 17 מיליון שקלים, כשפרויקטים אחרים שלה, בשווי של כמעט 5 מיליארד שקלים, מתעכבים. כל זה מצטרף לעצירת פרויקט הסבת תחנות הפחם לגז ואיחור בהקמת שתי יחידות ייצור חדשות. זה מה שקורה כשאין מי שיחזיק את ההגה.

תגובת השר אמסלם: "ישנן מחלוקות בין השרים לגבי מועמדים וזה לגיטימי. השרים אמסלם וכץ נמצאים כעת בדין ודברים להביא המועמד/ת הטובים ביותר לטובת כלל עם ישראל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully