וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשר שנים של גז טבעי: חיסכון מצטבר של 316 מיליארד שקל

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 14:35

120 אף שקל למשפחה על פני עשר שנים, זה הסכום שחסכו אזרחי ישראל תודות לגז הטבעי. כך עולה ממחקר עומק של BDO ואיגוד הגז הטבעי, במלאת עשור למהפכה שהביא עמו למשק

אסדת לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
מאגר לווייתן, חיסכון מטורף למדינת ישראל כתוצאה ממהפכת הגז הטבעי/אתר רשמי, אלבטרוס

במלאות עשר שנים למהפכת הגז הטבעי: מחקר עומק חסר תקדים של BDO ואיגוד הגז הטבעי, ממנו עולות כמה עובדות מדהימות:

• החיסכון המצטבר למשק בעשור האחרון: למעלה מ-316 מיליארד שקלים
• המשמעות: כל משק בית בישראל חסך בעשור החולף למעלה מ-120 אלף שקלים
• גידול של 40% בהיקף עתודות הגז הלאומי
• ישראל שיאנית הOECD בשמירת גז לעתיד, ובמקום השלישי ב-OECD בעתודות לנפש
• 20 מיליארד שקלים שולמו ישירות לקופת המדינה. עד 2030 הסכום יזנק ל-90 מיליארד
• בזכות הגז הטבעי: מחיר החשמל בישראל נמוך בכמחצית מהמחיר באירופה
• ירידה דרמטית בעצימות פליטות מזהמים וגזי חממה

אמיר פוסטר, מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז. יח"צ,
אמיר פוסטר, מנכ״ל איגוד הגז הטבעי בישראל/יח"צ

עיקרי הדוח

חיסכון שיא
דו"ח של פירמת היעוץ הכלכלי הגדולה בישראל BDO המסכם עשור למהפכת הגז הטבעי בישראל, קובע כי הודות להפקת הגז הטבעי בישראל חסך המשק בעשור האחרון סכום עצום של למעלה מ-316 מיליארד שקלים. הסכום שחושב מנתונים פומביים שפורסמו במהלך השנים ע"י משרד האנרגיה,

המשרד להגנת הסביבה וגופים נוספים, מחלק את החיסכון לשתי קטגוריות: חיסכון בעלויות אנרגיה שנבע מזמינות של הגז הטבעי ואשר נאמד בכ-126 מיליארד ש"ח, ובמקביל חיסכון בזיהום (עלויות חיצוניות) שנבע מהשימוש בגז טבעי מקומי על חשבון פחם ודלקים מזהמים אחרים, ואשר מגיע לכ-190 מיליארד ש"ח. המשמעות בחלוקה למשקי בית היא כי הודות לגז הטבעי, כל משפחה בישראל חסכה בעשור החולף למעלה מ-120 אלף שקלים.

הדו"ח, שמפורסם במלאת עשר שנים להפקת הגז הטבעי ממאגר תמר, אשר ציינה את ראשיתו של עידן השימוש המסיבי בגז הטבעי בישראל, נעשה בשיתוף איגוד הגז הטבעי בישראל, הנמנה על איגוד הגז הטבעי העולמי (IGU). הדו"ח נחלק לשלושה פרקים: עשור למשק הגז הטבעי בישראל; תרומת הגז הטבעי לכלכלת ישראל; תרומת הגז הטבעי לחוסנה הגיאופוליטי של ישראל.


גידול בעתודות הגז הלאומיות
על אף העובדה שבעשור שחלף מאז פרוץ מהפכת הגז הטבעי חל גידול של 400% בהפקה לעומת העשור שקדם לו, סך עתודות הגז הטבעי בישראל גדל.

בעוד שבשנת 2012 עמדו לרשות המשק כ-780 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז טבעי, כיום עומד היקף הגז הלאומי על 1087 מיליארד מטר מעוקב ,(BCM) זאת בהמשך לתגליות גז טבעי נוספות שנתגלו במים הכלכליים של ישראל ולהערכות מעודכנות בנוגע לגודל המאגרים, ובשעה שפוטנציאל המאגרים הקיימים והעתידיים עוד רחוק ממיצוי. מדובר בגידול של 40% בהיקף הגז הטבעי הנמצא בישראל, בתקופה שבה נרשם כאמור זינוק בהפקת הגז.

תחזית הכנסות
בעשור האחרון שולמו ישירות לקופת המדינה למעלה מ- 19 מיליארד שקל - פי 14 לעומת העשור הקודם. עד 2030 עתידים להיכנס לקופת המדינה עוד 70 מיליארד שקל מכספי הגז הטבעי (כך שבשיקלול הסכומים שכבר שולמו, יגיע הסכום שייכנס לקופת המדינה לכ 90 מיליארד שקלים) ועד לשנת 2050 צפוי הסכום לזנק ולעמוד על למעלה מ-300 מיליארד שקלים שישולמו ישירות לקופת המדינה.

ישראל - מעצמת גז טבעי
הדו"ח קובע כי ישראל היא שיאנית ה- OECD בשמירת גז לעתיד: קצב ההפקה המקומי (עתודות / הפקה שנתית) מהווה רק כמחצית מקצב ההפקה בקרב המפיקות הגדולות ב-OECD.

עוד עולה כי ישראל נמצאת במקום השלישי מבין מדינות הOECD- בעתודות גז טבעי לנפש - עם כמות גדולה פי 2 מקנדה וקרוב לפי 3 מארה"ב.

בשנת 2022 היווה ייצוא הגז הטבעי למצרים כ-98% מהיקף הייצוא הישראלי למצרים, וייצוא הגז הטבעי לירדן היווה כ-92% מסך הייצוא.

על פי דו"ח של משרד האנרגיה מ-2015, הפוטנציאל לגילוי גז טבעי נוסף במים הכלכליים של ישראל עומד על כ - 2,100 BCM - היקף גז כפול מהעתודות הנוכחיות.

הפחתת מחירי החשמל
מחירי הגז הממוצעים בישראל בעשור האחרון עמדו על כ-5.3 דולר ליחידת חום ,(MMBTU) לעומת מחיר כפול של כ-10.8 דולר ל- MMBTU באירופה. הודות לכך מחירי החשמל בישראל ירדו בעשור האחרון בכ-11%, כאשר באירופה הם זינקו באותה תקופה בשיעור ממוצע של כ-40%.

במחצית השנייה של 2022 מחיר החשמל לצרכן בישראל (0.57 ₪ לקוט"ש) עמד על כמחצית מהמחיר הממוצע באיחוד האירופי (1 ₪ לקוט"ש).

תרומת הגז הטבעי לסביבה
בעשור החולף תרם הגז הטבעי לירידה של כ-32% בעצימות פליטות הפחמן הדו-חמצני מייצור חשמל (היקף הפליטות מייצור יחידת חשמל), מה שחסך למדינה עלות זיהום של כ-23.9 מיליארד שקל.
מבחינת זיהום האוויר המקומי, עצימות פליטות ה NOx- (תחמוצות חנקן) ירדה בכ-76% בעשור האחרון ועצימות פליטות הSO2- ירדה בכ-85% בעשור החולף. בסך הכל, נרשמה הפחתת עלות זיהום בשווי של כ-190 מיליארד שקל.

לעיון בדו"ח המלא

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חן הרצוג, כלכלן ראשי BDO. BDO ISRAEL,
חן הרצוג, כלכלן ראשי, שותף ב BDO/BDO ISRAEL

חן הרצוג, כלכלן ראשי, שותף ב BDO ומחבר הדו"ח: "על פי המחקר שלנו, עליו מתבסס הדו"ח החשוב והמקיף הזה, ישראל מדורגת במקום השלישי מבין מדינות ה -OECD במונחי עתודות לנפש, ונהנית מיתרון יחסי בשימוש בגז טבעי לצריכה מקומית ולייצוא. כעת הזמן להנות מיתרון זה באמצעות השימוש בגז טבעי במשק המקומי ובהרחבת היצוא".

אמיר פוסטר, מנכ"ל איגוד הגז הטבעי בישראל: "בעשור האחרון תעשיית הגז הטבעי היוותה מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי, והביאה לחסינותו בפני משבר האנרגיה שמטלטל את העולם. השלב הבא בפיתוח משק האנרגיה הישראלי, שיבטיח ביטחון אנרגטי עשורים קדימה ייווצר באמצעות המשך פיתוח יכולות ההפקה המקומיות ותשתיות היצוא ויאפשר לישראל לפרוץ מעבר לזירה האזורית ולהפוך לספקית אנרגיה בינלאומית חשובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully